Sociální bezpečí a ombudsman/ka
Směrnice děkana č. 1/2022 stanovuje pravidla pro dosažení sociálního bezpečí, na jehož dodržování dohlíží ombudsman/ka. Ombudsman/ka Fakulty výtvarných umění VUT (dále jen „ombudsman“) je nezávislou osobou, která svým působením vytváří prostor pro dialog a důvěrnou pomoc studujícím, zaměstnancům a zaměstnankyním Fakulty výtvarných umění VUT (dále také „FaVU“), a to především v otázkách etiky, kultury pracovního prostředí a prevence zneužití moci.
Posláním ombudsmana je podílet se svým působením na vytváření a zajištění bezpečného a spravedlivého studijního a pracovního prostředí a podporovat jeho diverzitu. FaVU v souladu s ust. § 1 písm. d) zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách, přijímá aktivní roli ve veřejné diskusi o společenských a etických otázkách, při pěstování kulturní rozmanitosti a vzájemného porozumění, při utváření občanské společnosti a přípravě mladých lidí pro život v ní. Mnohost životních názorů a zkušeností je vnímána obzvláště v uměleckém prostředí jako zásadní a přínosná kvalita. I proto má ombudsman napomáhat k vytváření nástrojů na slaďování rodinného, studijního a pracovního života a k inkluzi jakýchkoliv znevýhodněných skupin. Činnost ombudsmana doplňuje činnost dalších orgánů a pracovních skupin FaVU a jeho hlavní poslání je funkce poradní, kultivační a mediační.
Na základě konkurzu byla Ombudsmankou FaVU zvolena Mgr. Markéta Kopecká, absolventka Univerzity Palackého v Olomouci (obor Sociologie – Kulturní antropologie); více informací členky a členové akademické obce fakulty najdou zde.
Část první: Obecná ustanovení
Článek 1: Sociální bezpečí
- Tato směrnice stanovuje pravidla pro dosažení sociálního bezpečí na Fakultě výtvarných umění Vysokého učení technického v Brně (dále také „FaVU“).
- Sociálním bezpečím se pro účely této směrnice rozumí právo
- uchazeče o studium ve studijním programu,
- zájemce o účast v programu celoživotního vzdělávání,
- studenta,
- účastníka celoživotního vzdělávání,
- zaměstnance,
- člena orgánu FaVU, který není zaměstnancem,
Článek 2: Diskriminace
- Diskriminace je přímá nebo nepřímá.
- Za diskriminaci se považuje i obtěžování, sexuální obtěžování, pronásledování, pokyn k diskriminaci a navádění k diskriminaci.
- Pojmy vymezuje zákon č. 198/2009 Sb., o rovném zacházení a o právních prostředcích ochrany před diskriminací a o změně některých zákonů (antidiskriminační zákon).
Článek 3: Konflikt a jeho strany
- Konfliktem se rozumí tvrzené porušení sociálního bezpečí.
- Stranami konfliktu jsou osoba podle čl. 1 odst. 2 a ten z FaVU, kdo se měl porušení sociálního bezpečí dopustit.
Článek 4: Povinnosti
- Každý z FaVU je povinen respektovat sociální bezpečí ostatních.
- Vedoucí zaměstnanec kromě toho dohlíží a působí na podřízené zaměstnance, aby respektovali sociální bezpečí ostatních.
Část druhá: Ombudsman
Článek 5: Zřízení a činnost
- Zřizuje se ombudsman.
- Ombudsman dohlíží na dodržování sociálního bezpečí.
- Ombudsman v oblasti sociálního bezpečí dále
- poskytuje pomoc stranám konfliktu i jinému, kdo se na něj obrátí,
- provádí školení a připravuje preventivní programy,
- provádí průzkumy,
- zveřejňuje zprávy a vydává doporučení,
- zajišťuje výměnu informací s jinými ombudsmany nebo osobami na roveň jim postavenými.
Článek 6: Postavení
- Ombudsman vykonává svoji činnost nezávisle a nestranně. Výkon činnosti nesmí být ombudsmanovi k tíži.
- Ombudsmana děkan/ka ustaví rozšířením pracovní náplně stávajícímu zaměstnanci nebo jako ombudsmana přijme nového zaměstnance.
- Organizačně je ombudsman zařazen do sekretariátu děkana.
- Sekretariát děkana nese náklady na činnost ombudsmana, zajištuje ombudsmanovi administrativní prostředí; ombudsman je oprávněn k výkonu svojí administrativní činnosti přiměřeně využívat kapacitu ostatních zaměstnanců sekretariátu děkana, nebo děkan/ka (po konzultaci s ombudsmanem) může pověřit vybraného zaměstnance funkcí tajemníka ombudsmana, který vykonává administrativní činnosti nutné pro činnost ombudsmana. Povinnosti dle čl. 10 se na tajemníka vztahují v obdobném rozsahu.
Článek 7: Neslučitelnost
Ombudsman nesmí být členem orgánu VUT, FaVU ani proděkanem/proděkankou, resp. prorektorem/prorektorkou.Článek 8: Podjatost
Ombudsman je podjatý, jestliže lze s ohledem na jeho poměr ke konfliktu, stranám konfliktu či jiným osobám na konfliktu zúčastněným, pochybovat o jeho nezávislosti nebo nestrannosti.Článek 9: Oprávnění
- Ombudsman je oprávněn
- nahlížet do spisů, dokladů, evidencí,
- požadovat informace a vysvětlení,
- klást dotazy zaměstnancům,
- rozmlouvat se stranami konfliktu.
- K výkonu oprávnění podle odstavce 1 je každý povinen poskytnout ombudsmanovi součinnost.
Článek 10: Povinnosti
- Ombudsman má povinnost zachovávat mlčenlivost o skutečnostech, o kterých se při svojí činnosti dozví.
- Ombudsman se řídí zásadami neutrality, nestrannosti, důvěrnosti, neformálnosti a ochrany oznamovatele a zúčastněných osob.
- Ombudsman je povinen nejpozději do 31. 3. zpracovat a zveřejnit ve veřejné části internetových stránek fakulty stručnou anonymizovanou zprávu o své činnosti za předchozí kalendářní rok a zaslat ji na vědomí děkanovi/děkance. Zpráva o činnosti obsahuje zejm. typy řešených případů (počet, datum přijetí podnětu, součást fakulty, které se týká, způsob posouzení); příp. analýzu trendů, problémů a nedostatků z hlediska pravidel a procesů FaVU; příp. návrhy systémových změn.
Část třetí: Neformální urovnání konfliktu
Článek 11
- Lze-li konflikt urovnat neformálně, strany konfliktu tak učiní.
- Neformálního urovnání konfliktu se může na žádost stran konfliktu účastnit příslušný vedoucí zaměstnanec; tím je vedoucí toho z FaVU, který se měl porušení sociálního bezpečí dopustit.
- Dokumentace o neformálním urovnání konfliktu se písemně pořizuje jen v případě podle odstavce 2; dokumentaci pořizuje vedoucí zaměstnanec a poskytuje ji ombudsmanovi.
Část čtvrtá: Mediace
Článek 12: Použití
Mediací se konflikt urovnává, nebyl-li urovnán neformálně nebo chtějí-li to strany konfliktu rovnou; přímé použití mediace nesmí být stranám konfliktu k tíži.Článek 13: Podjatost
- Ombudsman je podjatý, namítne-li to strana konfliktu nebo vyloučí-li se sám.
- Mediaci namísto podjatého ombudsmana provede děkan/ka.
Článek 14: Zahájení mediace
Mediace se zahajuje předložením písemného vymezení konfliktu podepsaného stranami konfliktu ombudsmanovi.Článek 15: Průběh mediace
Mediace probíhá komunikací mezi stranami konfliktu za podpory ombudsmana.Článek 16: Ukončení
- Mediace je ukončena uzavřením písemné dohody mezi stranami konfliktu.
- Dohodu ombudsman založí do osobního spisu stran konfliktu.
- Dohoda nesmí zasahovat do činnosti FaVU.
- Mediace je ukončena také tehdy, nepodaří-li se dohodu uzavřít do tří měsíců od zahájení mediace.
Článek 17: Doporučení
- Je-li poznatkem mediace obecné doporučení, ombudsman jeho provedení písemně navrhne děkanovi/děkance.
- Děkan/ka ombudsmana písemně vyrozumí, jak s doporučením naložil/a.
Část pátá: Podnět
Článek 18: Použití
- Podnět lze podat, nebyl-li konflikt urovnán neformálně ani mediací nebo chce-li to strana konfliktu rovnou; přímé použití podnětu nesmí být straně konfliktu, která ho podala, k tíži.
- Podnět může podat i ten, kdo není stranou konfliktu, ale má za to, že bylo porušeno sociální bezpečí. Má-li tento podnět ostatní náležitosti podle čl. 21, lze ho podat i anonymně.
Článek 19: Podjatost
- Ombudsman je podjatý, namítne-li to strana konfliktu nebo vyloučí-li se sám.
- Šetření podnětu namísto podjatého ombudsmana provede děkan/ka.
Článek 20: Forma
Podnět lze podat- v listinné podobě na sekretariát děkana,
- v listinné podobě do schránek s označením „Ombudsman“ rozmístěných na FaVU; schránka musí být zabezpečena proti zneužití,
- písemně e-mailem na adresu ombudsman@favu.vut.cz,
- osobně ombudsmanovi.
Článek 21: Náležitosti
Podnět musí obsahovat- vylíčení konfliktu,
- označení stran konfliktu nebo osob na konfliktu zúčastněných,
- vylíčení podstatných skutečností, jak mělo být porušeno sociální bezpečí,
- podpis toho, kdo podnět podává.
Článek 22: Odložení
- Ombudsman podnět odloží, jestliže
- je podán anonymně a není z něj zřejmé, co se jím sleduje,
- není podán anonymně, ale náležitosti podnětu nebyly ve stanovené lhůtě doplněny,
- od události popsané v podnětu uplynuly více než 3 roky,
- podnět byl již ombudsmanem prošetřen, a opakovaný podnět nepřináší nové skutečnosti.
- O odložení a jeho důvodech ombudsman vyrozumí toho, kdo podnět podal.
Článek 23: Podnět a opravný prostředek
Je-li podnět opravným prostředkem, ombudsman o tom toho, kdo podnět podal, neprodleně vyrozumí a poučí ho o správném postupu.Článek 24: Průběh
- Nejde-li o případ popsaný v čl. 22 a 23, ombudsman podnět co nejrychleji prošetří.
- K prošetření podnětu využívá svých oprávnění.
Článek 25: Ukončení
- Nezjistí-li ombudsman porušení sociálního bezpečí, vyrozumí o tom toho, kdo podnět podal.
- Zjistí-li ombudsman porušení sociálního bezpečí, vyrozumí o tom toho, kdo podnět podal a navrhne děkanovi/děkance provedení opatření k nápravě; děkan/ka ombudsmanovi písemně sdělí, jak s návrhem na provedení opatření naložil/a.
Část šestá: Vlastní iniciativa
Článek 26
- Ombudsman je v oblasti sociálního bezpečí oprávněn jednat z vlastní inciativy.
- Jedná-li z vlastní iniciativy, postupuje přiměřeně podle části páté.
Část sedmá: Vztah k Etickému kodexu a Disciplinárnímu řádu
Článek 27
- Porušení sociálního bezpečí může být porušením etického kodexu nebo disciplinárním přestupkem.
- Ombudsman je oprávněn podat podnět k zahájení řízení o porušení etického kodexu nebo disciplinárního řízení.
Část osmá: Evidence
Článek 28
- O svojí činnosti vede ombudsman průkaznou evidenci.
- Postupuje přitom podle spisového a skartačního řádu Vysokého učení technického v Brně.
Související odkazy
- HTMLPostup řešení podnětů (vizualizace)
- HTMLPoradenství pro studující fakulty, tipy na terapie ad.
- HTMLDisciplinární řád pro studující fakulty
- PDFEtický kodex univerzity
- HTMLZákon o rovném zacházení a o právních prostředcích ochrany před diskriminací (antidiskriminační zákon)
- HTMLDiskriminace v akademickém prostředí a jak jí předcházet
- HTMLInformace k tématu sexuálního obtěžování
Odpovědnost: doc. MgA. Filip Cenek