Detail předmětu

Současná teorie designu

FaVU-STDESAk. rok: 2023/2024

Obsahem předmětu je přehled aktuálních způsobů, kterými můžeme chápat pojem design. Probírané přístupy k chápání designu zároveň tvoří základy pro současné podoby designové praxe. V předmětu budou z perspektiv různých vědních disciplín reflektovány tyto zastřešující koncepty: design zaměřený na člověka, strategický design, medium design, spekulativní design, design pro sociální inovace, tranzitivní design a systémově orientovaný design. Přehled a reflexe aktuálních tendenci v západním (euro-americkém) designu budou rozšířeny o představení toho, co bychom mohli – v mimozápadním kontextu – ztotožnit s procesem navrhování. 

 

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

2

Zajišťuje ústav

Vstupní znalosti

Zájem o současnou designovou praxi. 

 

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Pro udělení hodnocení jsou stanoveny následující podmínky: 

  • aktivní účast ve výuce (max. 2 neomluvené absence); 

  • „position paper“ (rozsah 5 NS) – klasifikovaná písemná reflexe vlastní praxe v kontextu témat probíraných v předmětu. 

 


Výuka probíhá v učebnách KTDU FaVU VUT v hodinách určených rozvrhem. Účast na výuce je povinná (2 povolené neomluvené absence). Vyšší množství absencí lze po dohodě a vyučujícími kompenzovat předložením alternativního úkolu. 

 

Učební cíle

Cílem předmětu je představit (z velké části západní) způsoby chápání pojmu design a disciplíny navrhování od 2. pol. 20. století po současnost. Studující by si měly*i uvědomit, že chápání pojmu design bylo a je ovlivněno pohledy z různorodých disciplín – ze studií nových médií, filozofie technologií, ekonomie a společenských věd. Poznatky z předmětu by měly studujícím pomoci při reflexi vlastní praxe v kontextu současných diskurzů. 


Studující má přehled ve způsobech, jakými je v současném (dominantně západním) diskurzu chápán pojem design. 

Studující dokáže k aktuálním způsobům chápání pojmu design zaujmout vlastní postoj, je schopen*a tyto reflektovat v kontextu vlastní praxe. 

 

Doporučená literatura

Bratton, B. H. (2016). The stack: On software and sovereignty. Cambridge, MA: MIT press. (EN)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program DES_B bakalářský 3 ročník, letní semestr, povinný
  • Program VUM_B bakalářský 3 ročník, letní semestr, volitelný
    4 ročník, letní semestr, volitelný

  • Program VUB bakalářský

    obor VU-D , 3 ročník, letní semestr, povinný
    obor VU-D , 3 ročník, letní semestr, povinný
    obor VU-IDT , 3 ročník, letní semestr, povinný
    obor VU-D , 3 ročník, letní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

13 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Konstrukce pojmu design ve 2. polovině 20. století. Design jako proces vedoucí ke změně. 2. Mezi proveditelným a přijatelným, mezi technologií a člověkem. Design jako 3. kultura. 3. Každý*á se může stát designérem. Designové myšlení a jeho šíření v organizacích. 4. Od zakázky pro individuálního tvůrce k empatii pro uživatelskou zkušenost. Reflexe přístupu Human Centered Design (HCD). 5. Designér*ka jako interpretátor. Design jako nástroj pro advokacii a přesvědčování. 6. Když data nestačí. Strategický design. 7. Mazaní designéři a architekti. Koncept medium designu Keller Easterling. 8. Preferované budoucnosti a neužitečné produkty. Spekulativní design. 9. Principy designu pro sociální inovace. Design pro veřejnou správu a pro aktéry, jejichž primárním cílem není generování zisku. 10. Design a komplexní problémy dneška. Koncept „zapeklitých problémů“ (wicked problems). 11. Tranzitivní design. Udržitelnost v designovém diskurzu versus adaptace na měnící se podmínky prostředí. 12. Navrhování zásahů do systému. Systémově orientovaný design a koncepce „pákových bodů“ Donelly Meadows. 13. Podoby navrhování, které stojí mimo západní svět. Koexistence jednotlivých přístupů v mnohosti globálního celku.

Seminář

13 hod., povinná

Vyučující / Lektor