Detail předmětu

Systémové myšlení a design 1

FaVU-1SMaD1Ak. rok: 2025/2026

Pro mnoho výzev souvisejícich s vrstvením krizí, potřebou udržitelnosti, zaváděním nových technologií, akcelerovanou automatizací a dalšími aspekty dneška, se v některých oblastech designu ustálil pojem tzv. zapeklité problémy. Designéři*ky u nich čelí nevypočitatelnosti jejich vnitřních procesů i nepostihnutelnosti celého komplexu vztahů. Tradiční přístupy designového myšlení nejsou dostatečné k řešení takových problémů. Systěmově orientovaný design reaguje na tuto nedostatečnost zahrnutím postupů kritického systémového myšlení. Ten oproti dřívějším proudům na systémy již nenahlíží jako na neměnné rysy reálného života, ale jako na mentální experimenty či mapy, které nám pomáhají se vyrovnávat s často neviditelnými, ale přesto důležitými vztahy mezi věcmi. „Systémovost“ je spíše v pozorování než v pozorovaném. Systémově orientované designy pak v obdobném duchu vybízí designéry*ky, aby se pokoušeli věci, služby, artefakty či digitální produkty designovat tak, aby reagovaly na tzv. emergentní vlastnosti systémů a tím ovlivňovaly způsoby, jakými se vyvíjí. To sebou nese důslednou reflexi volby měřítek, míry abstrakce a koho a čeho všeho se změna v systému dotkne nebo nedotkne. K tomu je užitečné metody systémového myšlení doplňovat o analytické i aplikační přístupy z jiných oborů jako antropologie, ekologie, ale i filosofie nebo kybernetika. Práve takové mezioborové obohacení, odkouzlení "zapeklitosti", ale i konstantní přehodnocování dosahu designových zásahů (do systémů) jsou obsahem kurzu. Přístupy, se kterými se studující seznámí, jsou vybírany se zřetelem na jejich využitelnost v jakékoliv designové praxi, od designu produktů, služeb, interakcí, přes architekturu nebo tvorbu politik. Kurz probíhá v blocích, přičemž každý z bloků se skládá z kombinace přednáškově-diskusní části a z workshopové nebo seminární části. Součástí každého semestrálního plánu jsou příspěvky hostí*tek z různých oborů.  

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

2

Zajišťuje ústav

Vstupní znalosti

Nejsou.

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Pro udělení zápočtu/zkoušky jsou stanoveny následující podmínky:
- Povinná účast – docházka 75 % (účast na minimálně 4 blocích ze 6)
- Kolokvium – prezentace semestrálního úkolu zadaného na začátku semestru. 

Výuka probíhá v blocích (2h přednáška, 2h seminář). Minimální účast je 75 %.

Učební cíle

Kurz má za cíl přispět k budování teoretických i praktických kompetencí designu orientovaného na práci s komplexními systémy a tzv. zapeklitými problémy v jejich nejširším slova smyslu. K tomuto účelu se studenti*ky seznámí s různými metodami a technikami určenými k poznávání a vytváření hybridních časoprostorových intervencí, propojení, závislostí, zpětných vazeb. Spektrum těchto metod a technik částečně vychází ze zpochybnění zaužívaných postupů tzv. designového myšlení a z inspirace postupy tzv. kritického systémového myšlení a systémově orientovaného designu. Nicmeně je volně doplňováno o analytické a aplikační přístupy známé z jiných oborů, jako např. intersekcionalita, víc než lidské sociální vztahy, spekulativní fabulace, senzorická etnografie, ekologické modelování a další. Zkušenosti s těmito mezioborovými metodikami mají za cíl podpořit designérskou imaginaci a kultivovat schopnost reflexe designových postupů včetně uvědomění, že výchozí bod designového procesu se neustále mění a že každé implementované řešení zanechává nevratné „stopy“.

Základní literatura

Easterling, Keller. Medium Design. Londýn: Verso, 2021. (EN)

Doporučená literatura

Boyd, E. and C. Folke (EDS). 2012. Adapting Institutions: Governance, Complexity and Social-Ecological Resilience. Cambridge University Press. (EN)
Buchanan, Richard. “Wicked Problems in Design Thinking.” Design Issues, vol. 8, no. 2, 1992, p. 5, 10.2307/1511637. (EN)
Davelaar, Danielle. “Transformation for Sustainability: A Deep Leverage Points Approach.” Sustainability Science, vol. 16, no. 3, 19 Jan. 2021, 10.1007/s11625-020-00872-0. (EN)
Fry, Tony. Design as politics. Bloomsbury, 2010. (EN)
Hickel, Jason. Less is more: how degrowth will save the world. London: Windmill, 2021. (EN)
Meadows, Donella. Thinking in Systems. Chelsea Green Publishing, 2008. (EN)
Raworth, Kate. Ekonomie koblihy. Praha: Družstevní nakladatelství IDEA, 2020. (CS)
Senge, Peter M. Pátá disciplína: teorie a praxe učící se organizace. Vydání 1. (reedice). Praha: Management Press, 2016. Knihovna světového managementu. (CS)
Sevaldson, Birger. “Leverage Points.” Systems Oriented Design, 2017, systemsorienteddesign.net/index.php/tools/leverage-points. (EN)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program DES_M magisterský navazující 1 ročník, zimní semestr, povinný
    1 ročník, zimní semestr, povinný
    1 ročník, zimní semestr, povinný
    1 ročník, zimní semestr, povinný
  • Program VUM_M magisterský navazující 2 ročník, zimní semestr, volitelný
    2 ročník, zimní semestr, volitelný
    2 ročník, zimní semestr, volitelný
    2 ročník, zimní semestr, volitelný
    2 ročník, zimní semestr, volitelný
    2 ročník, zimní semestr, volitelný
    2 ročník, zimní semestr, volitelný
    2 ročník, zimní semestr, volitelný
    2 ročník, zimní semestr, volitelný
    2 ročník, zimní semestr, volitelný
    2 ročník, zimní semestr, volitelný
    2 ročník, zimní semestr, volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

12 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

    1. Úvod. Systémové myšlení pro design.
    2. Design jako politikum.
    3. Wicked problems X Systémové myšlení
    4. Metody foresightu. Budoucí scénáře a cesty k udržitelnosti.
    5. Kritika ekonomického růstu jako příklad systémového myšlení.
    6. Klimatická krize a design resilience. 

    Seminář

    12 hod., povinná

    Vyučující / Lektor