Detail předmětu
Metodologie designového procesu 2
FaVU-1MDP2Ak. rok: 2025/2026
Prostřednictvím přednášek a praktických úkolů budou představeny témata, která souvisí s chápáním designu jako procesu se svojí specifickou metodologii.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Vstupní znalosti
Absolvování kurzu Metodologie designového procesu 1.
Pravidla hodnocení a ukončení předmětu
Kurz je ukončen zkouškou. Pro připuštění ke zkoušce je potřebné vypracovat všechny průběžné úkoly dle pokynů vyučujících.
Ústní zkouška ověřuje schopnost studentstva aplikovat v kurze představená témata na modelové zadání.
Učební cíle
Po absolvování kurzu by studentstvo mělo:
- umět formulovat designovou výzvu;
- umět vytvořit prototyp na základě zjištění z výzkumných aktivit a zohlednit při tom rozmanité potřeby budoucího uživatelstva;
- znát principy a metody participativního designu a umět je použít při navrhování s uživatelstvem;
- mít přehled v kvalitativních a kvantitativních metodách pro testování prototypů a umět určit cíle a metody testování pro specifický kontext;
- umět naplánovat a kriticky reflektovat použití technologii při řešení designových výzev;
- umět reflektovat svoji praxi z hlediska udržitelnosti a etiky;
- znát přístupy spekulativního, tranzitivního a systémově orientovaného designu;
- znát příklady alternativních a kritických designových praxí;
- umět vytvořit strategii implementace pro výstup z designového procesu;
- umět použít probírané metody a principy při práci na vlastních projektech.
Prerekvizity a korekvizity
- povinná korekvizita
Metodologie designového procesu 1
Základní literatura
Boeijen, Annemiek van, et al., editoři. Delft Design Guide - Revised Edition: Perspectives - Models - Approaches - Methods. 1st edition, Revised edition, BIS Publishers, 2020.
Dunne, Anthony. Speculative Everything: Design, Fiction, and Social Dreaming. With Fiona Raby, MIT Press, 2013. The MIT Press Ser.
“100 Metod: Rozcestník Metod pro Odpovědný Design Informačních Služeb.,” n.d. https://kisk.phil.muni.cz/100metod.
Doporučená literatura
Novotný, Roman, Klára Peloušková, and Ladislava Suchá Zbiejczuk, eds. Designéři Jako Vizionáři Perspektivy Tranzitivního Designu ve Vzdělávání, n.d. https://kisk.phil.muni.cz/media/3452173/designeri-jako-vizionari.pdf.
Hodent, Celia, a Katherine Isbister. Game usability: advice from the experts for advancing UX strategy and practice in videogames. 2nd ed., CRC Press, 2022.
Lu J, Gomez Ortega A, Gonçalves M, Bourgeois J. THE IMPACT OF DATA ON THE ROLE OF DESIGNERS AND THEIR PROCESS. Proceedings of the Design Society. 2021;1:3021-3030. doi:10.1017/pds.2021.563
Norman, Donald A. Design for a Better World: Meaningful, Sustainable, Humanity Centered. MIT Press, 2023.
Pater, Ruben. The Politics of Design: A (Not so) Global Manual for Visual Communication. 7th printing, BIS Publishers, 2021.
Simonsen, Jesper, a Toni Robertson, eds. Routledge International Handbook of Participatory Design. Routledge, 2013.
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program DES_B bakalářský 2 ročník, letní semestr, povinný
2 ročník, letní semestr, povinný
2 ročník, letní semestr, povinný
2 ročník, letní semestr, povinný
Typ (způsob) výuky
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova
- Prototypování; typologie prototypů
- Testování prototypů
- Implementace výstupů z designového procesu
- Participativní design
- Udržitelnost v designu; etika designérstva
- Design a technologie
- Alternativní a kritické praxe v designu
Cvičení
Vyučující / Lektor
Osnova
- Formulace designové výzvy
- Nácvik prototypovacích metod
- Metody pro navrhování s uživatelstvem
- Tvorba prototypu na základě dat z uživatelského výzkumu
- Nácvik kvalitativního testování prototypu a implementace jeho výsledků
- Využití LLM v designovém procesu