Detail předmětu

Art and Labor: Class, Production, and Power

FaVU-2AaAAk. rok: 2025/2026

Kurz Umění a práce: třída, produkce a moc zkoumá historické i současné průsečíky umělecké produkce, práce a sociálně-třídních otázek. Budeme zkoumat, jak třídní pozice ovlivňují tvorbu, distribuci a recepci umění, prozkoumáme pracovní podmínky umělectva a kulturních pracovníků a pracovnic a budeme se zabývat tím, jak se třídní dynamika projevuje v institucích, uměleckých reprezentacích a estetice. Studentstvo se bude zabývat četbou z oblasti dějin umění, kulturní teorie, pracovních a třídních studií a vizuální kultury, aby si osvojilo kritický slovník pro pochopení umění ve vztahu k ekonomické a sociální moci. Kurz bude veden formou čtenářských seminářů (s krátkými úvodními přednáškami).  

 

Jazyk výuky

angličtina

Počet kreditů

3

Vstupní znalosti

Nejsou vyžadovány konkrétní vstupní znalosti.

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Podmínkou pro udìlení zápoètu je docházka minimálnì 75% a odevzdání eseje v rozsahu cca 6000 znakù reflektující jedno z témat probíraných v rámci kurzu.

 

Učební cíle

Cílem kurzu je vybavit studentstvo kritickými nástroji, aby mohlo: 

  • zkoumat vztahy mezi umìleckou tvorbou, prací a společenskou třídou v historických i současných kontextech 
  • analyzovat, jak práce – tvůrčí, institucionální či reproduktivní – formuje svět umění
  • zkoumat, jak se třídní otázky prolínají s rasou, genderem a globalizací v uměleckých praxích a institucích
  • rozvíjet nástroje ke zkoumání politické ekonomie umění a třídních struktur, které ovlivňují kulturní práci
  • prostřednictvím písemných, ústních a/nebo tvůrčích projektů formulovat informované argumenty.
 

Základní literatura

Andrew Ross, “The Mental Labor Problem” in Nice Work If You Can Get It (2009) (EN)
Ben Davis, 9.5 Theses on Art and Class (2013) (EN)
Hans Abbing, Why Are Artists Poor?, selected chapters (2002) (EN)
Julia Bryan-Wilson, Art Workers, Chapter 1 (2009) (EN)
Karl Marx, “Estranged Labor” from Economic and Philosophic Manuscripts (1844) (EN)
Leigh Claire La Berge, Wages Against Artwork, Introduction (2019) (EN)
Mierle Laderman Ukeles, Maintenance Art Manifesto (1969) (EN)
Silvia Federici, Wages Against Housework (1975) (EN)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program VUM_M magisterský navazující 1 ročník, letní semestr, povinně volitelný
    1 ročník, letní semestr, povinně volitelný
    1 ročník, letní semestr, povinně volitelný
    1 ročník, letní semestr, povinně volitelný
    1 ročník, letní semestr, povinně volitelný
    1 ročník, letní semestr, povinně volitelný
    1 ročník, letní semestr, povinně volitelný
    1 ročník, letní semestr, povinně volitelný
    1 ročník, letní semestr, povinně volitelný
    1 ročník, letní semestr, povinně volitelný
    1 ročník, letní semestr, povinně volitelný
    1 ročník, letní semestr, povinně volitelný
  • Program FAAD magisterský navazující 1 ročník, letní semestr, povinně volitelný
    2 ročník, letní semestr, volitelný
  • Program DES_M magisterský navazující 1 ročník, letní semestr, povinně volitelný
    1 ročník, letní semestr, povinně volitelný
    1 ročník, letní semestr, povinně volitelný
    1 ročník, letní semestr, povinně volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Seminář

26 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Week 1: Introduction — Art, Labor, and Class Week 2: The Artist as Worker and Class Subject. The economic and class conditions of artists, including precarity, self-exploitation, and gig labor. Week 3: Artisanship, Industrialization, and the Working Class. The rise of industrial capitalism and its effects on the status of labor and aesthetic production. Week 4: Class Representation in Art. How are the working class and labor represented in historical and contemporary art? Week 5: Feminist Labor and the Gendered Division of Class. How does gender and class intersect in the valuation of domestic, reproductive, and artistic labor? Week 6: Labor in Cultural Institutions. The labor and class structures behind the scenes in museums and galleries. Week 7: Class, Collectivity, and Alternative Economies. Class consciousness and collective action in artistic practices. Week 8: Marxist and Post-Marxist Perspectives on Artistic Labor. How does class struggle and alienation inform artistic production and critique? Week 9: The Global Division of Artistic Labor. Global capitalism, supply chains, and the outsourcing of creative and manual labor in the arts. Week 10: Digital Labor, Class Mobility, and Creative Economies. How does class operate within digital creative platforms and gig economies? Week 11: Class Struggles in Art Education. Who can afford to become an artist? Educational institutions as class filters. Week 12: Art in Labor Movements. How have artists supported or led labor struggles through visual and performative practices? Week 13: Final Projects + Class Synthesis. Students present critical projects that analyze specific artwork, movement, or institution in relation to class and labor.