Detail předmětu

Současná teorie designu

FaVU-STDESAk. rok: 2025/2026

Obsahem kurzu je přehled vybraných současných konceptualizací oboru design a termínu design. Spíš než zhuštěný výklad jednotlivých designových proudů jde v kurzu o kontextualizaci designu jako heterogenního, rychle se měnícího a rozporuplného pole vědení, vyvíjejícího se zejména v západní části světa. Jinak řečeno, cílem kurzu je uvědomění si diskurzivní mnohosti designu a konečně, potřeby designové teorie jako vehiklu reflexe designérské praxe. Studenti se v kurzu seznámí s různými narativy o podstatě a cílech designu, s podobami jejich kritiky, budou se učit situovat různé designérské praxe a profese, dozví se o aktuálních vztazích designu k jiným oborům, budou diskutovat o schopnosti designu ovlivňovat svět.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

2

Zajišťuje ústav

Vstupní znalosti

Zájem o současnou designovou praxi. 

 

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Pro udělení hodnocení jsou stanoveny následující podmínky: 

  • aktivní účast ve výuce (max. 2 neomluvené absence)
  • vypracovávání nenáročných průběžných skupinových a individuálních zadání v MS Teams

Výuka probíhá v učebnách FaVU VUT v hodinách určených rozvrhem. Účast na výuce je povinná (2 povolené neomluvené absence). 

V případě distančního plnění předmětu z důvodu stáže na jiné vysoké umělecké škole je úspěšné absolvování kurzu podmíněno aktivní účastí na realizaci série náhradních zadání v online prostředí. Pro získání přesných informací je student povinen nejpozději ve druhém týdnu semestru kontaktovat vyučujícího předmětu, který upřesní konkrétní podmínky a formu absolvování. V posledním týdnu semestru je zároveň nezbytné se s vyučujícím opět spojit za účelem stanovení způsobu hodnocení a ověření získaných znalostí.

Učební cíle

Absolvováním kurzu se studenti:

seznámí s různými narativy o podstatě a cílech designu a s podobami kritiky jednotlivých diskurzů,
budou se učit situovat a reflektovat různé designérské praxe a profese včetně té vlastní,
budou se zamýšlet nad mocenskými vztahy v designu a měnící se roli designérů v současném světě,
budou kriticky zkoumat důvody a racionalitu, které formují designérská rozhodnutí,
naučí se vnímat teorii nejen jako informaci, ale i jako transformativní nástroj, který klade otázky o významu poznání a tvoření věcí,
dozví se o aktuálních vztazích designu k jiným oborům a rovněž o tematizaci designu z perspektivy jiných oborů,
budou diskutovat o schopnosti designu ovlivňovat svět

Doporučená literatura

Benjamin, R. (2019). “Rethinking Design Thinking.” In Race after technology. Abolitionist Tools for the New Jim Code. Polity Press. (EN)
Bratton, B. H. (2016). The stack: On software and sovereignty. Cambridge, MA: MIT press. (EN)
Colomina, B., & Wigley, M. (2016). Are we human? Notes on an Archaeology of Design. Zürich: Lars Müller. (EN)
Costanza-Chock, S. (2020). Design Justice: Community-led Practices to Build the Worlds We Need. The MIT Press. (EN)
Dunne, A., & Raby, F. (2013). Speculative Everything: Design, Fiction, and Social Dreaming. The MIT Press. (EN)
Easterling, K. (2021). Medium design: Knowing how to work on the world. Verso Books. (EN)
Escobar, A. (2018). Designs for the pluriverse: Radical interdependence, autonomy, and the making of worlds. Duke University Press. (EN)
Forlano, L. (2017). Posthumanism and Design. She Ji: The Journal of Design, Economics, and Innovation, 3, 1 (2017/03/01/ 2017), 16-29. (EN)
Fry, T. (2019). "Design as an Ontological Question." In Willis, Anne-Marie, ed. The design philosophy reader. Bloomsbury Publishing. Fry, T. (2019). "Design as an Ontological Question." In Willis, Anne-Marie, ed. The design philosophy reader. Bloomsbury Publishing. (EN)
Fry, T. (2020). Defuturing: A New Design Philosophy. Bloomsbury Publishing. (EN)
Gerritzen, M., & Lovink, G. (2019). Made in China, Designed in California, Criticised in Europe: Amsterdam Design Manifesto. (EN)
Helvert, M. V. (2016). Responsible Objects, Utopian Desires: A Two-Sided Monologue on the Future of Design. In Helvert, M. V., & Bandoni, A. The responsible object: A history of design ideology for the future. Valiz. Pp. 251 – 261. (EN)
Manzini, E. (2015). Design, When Everybody Designs: An Introduction to Design for Social Innovation. The MIT Press. (EN)
Peloušková, K. (2020). Sejde z očí, sejde z mysle: Design mezi služebností a udržitelností. Sešit Pro Umění, Teorii a Příbuzné Zóny, (28). (CS)
Roberts, C. N. (2023). Design Strategy. Challenges in Wicked Problem Territory. The MIT Press. (EN)
Sterling, B. (2019). Vytváření věcí. Vysoká škola uměleckoprůmyslová (VŠUP, UMPRUM). (CS)
Tonkinwise, C. (2019). "Ethics by Design or the Ethos of Things." In Willis, A-M (ed.). The Design Philosophy Reader. Bloomsbury Visual Arts. Pp. 83 – 90. (EN)
Willis, A-M. (2015). Transition Design: The Need to Refuse Discipline and Transcend Instrumentalism, Design Philosophy Papers, vol. 13, č. 1. (EN)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program DES_B bakalářský 3 ročník, letní semestr, povinný
    3 ročník, letní semestr, povinný
    3 ročník, letní semestr, povinný
    3 ročník, letní semestr, povinný
  • Program VUM_B bakalářský 3 ročník, letní semestr, volitelný
    4 ročník, letní semestr, volitelný
    3 ročník, letní semestr, volitelný
    4 ročník, letní semestr, volitelný
    3 ročník, letní semestr, volitelný
    4 ročník, letní semestr, volitelný
    3 ročník, letní semestr, volitelný
    4 ročník, letní semestr, volitelný
    3 ročník, letní semestr, volitelný
    4 ročník, letní semestr, volitelný
    3 ročník, letní semestr, volitelný
    4 ročník, letní semestr, volitelný
    3 ročník, letní semestr, volitelný
    4 ročník, letní semestr, volitelný
    3 ročník, letní semestr, volitelný
    4 ročník, letní semestr, volitelný
    3 ročník, letní semestr, volitelný
    4 ročník, letní semestr, volitelný
    3 ročník, letní semestr, volitelný
    4 ročník, letní semestr, volitelný
    3 ročník, letní semestr, volitelný
    4 ročník, letní semestr, volitelný
    3 ročník, letní semestr, volitelný
    4 ročník, letní semestr, volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

13 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. K čemu je nám teorie designu?
2. K autonomii designu I. Design a volné umění.
3. K autonomii designu II. Design je všude a všichni jsou designéři?
4. Designové myšlení a design zaměřený na člověka.
5. Spekulativní a kritický design.
6. Společenská relevance designu. Design pro sociální inovace.
7. Ontologický design. Udržitelnost a inkluze.
8. Systémově orientovaný design, medium design a tranzitivní design.
9. Teorie designu digitálních technologií, infrastrukturních prostor, komputačních strategií.
10. K autonomii designu III. Dovednosti a odbornost designéra.

Seminář

13 hod., povinná

Vyučující / Lektor