Detail předmětu
Škola imaginace 1
FaVU-2PEDKAk. rok: 2025/2026
Předmět nabízí studujícím prostor pro rozvoj imaginace, kreativity a citlivosti vůči sobě, společnosti i světu. Vychází z principů systémového myšlení a umožňuje zkoumat složitá témata v bezpečném a participativním prostředí. Prostřednictvím prožitkových aktivit rozšiřujících možnosti smyslového vnímání nabízí prostor pro sebereflexi, zkoumání automatismů a hlubší porozumění společenským a ekologickým tématům. V procesu je místo pro reflexi své sociokulturní identity, rozvolňování zažitých obrazů o sobě a hledání nových způsobů vztahování se ke světu.
Workshopy jsou vedeny externími pedagožkami MgA. Barborou Kleinhamplovou a Mgr. Terezou Čajkovou ve spolupráci s Futuropolis/NaZemi.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Vstupní znalosti
Pravidla hodnocení a ukončení předmětu
V předmětu jsou uplatněny následující metody vyučování: prožitková forma práce s tématy; smyslově orientované vzdělávání; participativní interaktivní workshopy zapojující metody individuální a kolektivní reflexe; společná diskuze; analýza sdílených materiálů.
Učební cíle
Absolvováním kurzu studující posílí následující schopnosti a kompetence: rozvoj kompetencí potřebných k práci se skupinou; rozvoj imaginace a posílení kapacity zapojovat širokou škálu kreativních prožitkových metod do profesních a výukových aktivit, rozvoj myšlení zaměřeného na budoucnost a kritická analýza tzv. epochálních témat (aktuální klíčová témata), rozvoj práce se smysly a emocemi jako nezbytné součásti vzdělávacího procesu. Design cyklu workshopů Školy imaginace nabízí kontinuální proces kreativního učení v uzavřených skupinách. Tento pedagogický formát umožňuje a usnadňuje průběžné osvojování si a prohlubování kreativně-pedagogických kompetencí potřebných a přínosných ve vlastní práci účastnictva v roli lektorů a kreativních pedagogů.
Základní literatura
Doporučená literatura
Butler, C. H. (2014). The abandonment of art: 1948–1988. New York : Museum of Modern Art.
Čajková, T. (2022) Transformativní vzdělávání jako klíčová odpověď na četné výzvy budoucnosti. NaZemi.
Harding, S. (2016). Animate Earth. Science, Intuition and Gaia. Green Books Ltd.
Rolnik, S. (2017) The Knowing-Body Compass in Curatorial Practices. Theater 1 February 2017; 47 (1): 116–136.
Rosa, H. (2015). Social Acceleration: A New Theory of Modernity. Columbia University Press.
Rosa, H. (2019). Resonance: A Sociology of Our Relationship to the World. Polity.
Weber, A. (2022). Cítí, tedy je. Jakub Hlaváček – MALVERN.
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program DES_M magisterský navazující 1 ročník, zimní semestr, volitelný
2 ročník, zimní semestr, volitelný
1 ročník, zimní semestr, volitelný
2 ročník, zimní semestr, volitelný
1 ročník, zimní semestr, volitelný
2 ročník, zimní semestr, volitelný
1 ročník, zimní semestr, volitelný
2 ročník, zimní semestr, volitelný - Program VUM_M magisterský navazující 1 ročník, zimní semestr, volitelný
2 ročník, zimní semestr, volitelný
1 ročník, zimní semestr, volitelný
2 ročník, zimní semestr, volitelný
1 ročník, zimní semestr, volitelný
2 ročník, zimní semestr, volitelný
1 ročník, zimní semestr, volitelný
2 ročník, zimní semestr, volitelný
1 ročník, zimní semestr, volitelný
2 ročník, zimní semestr, volitelný
1 ročník, zimní semestr, volitelný
2 ročník, zimní semestr, volitelný
1 ročník, zimní semestr, volitelný
2 ročník, zimní semestr, volitelný
1 ročník, zimní semestr, volitelný
2 ročník, zimní semestr, volitelný
1 ročník, zimní semestr, volitelný
2 ročník, zimní semestr, volitelný
1 ročník, zimní semestr, volitelný
2 ročník, zimní semestr, volitelný
1 ročník, zimní semestr, volitelný
2 ročník, zimní semestr, volitelný
1 ročník, zimní semestr, volitelný
2 ročník, zimní semestr, volitelný
Typ (způsob) výuky
Seminář
Vyučující / Lektor
Osnova
Lekce 2: Narušování navyklého sebeobrazu a prohlubování sebereflexe / Pásmo narušování vybudovaných identit
Lekce 3: Systémová a kritická perspektiva očima kreativního vzdělávání
Lekce 4: Sociální bubliny / (echo chambers), bezpečí a křehkost
Lekce 5: Vize možných budoucností uměleckých institucí
Lekce 6: Tvorba a její vztah k vědomým a nevědomým procesům
Lekce 7: Zkoumání viditelných a neviditelných koloběhů v nás
Lekce 8: Napojení na různé formy prožívání ve vztahu k času a mimolidským formám bytí / Rozvolňování našeho vztahu k vnímání času