Detail předmětu

Metodologie designového procesu 1

FaVU-1MDP1Ak. rok: 2025/2026

Prostřednictvím přednášek a praktických úkolů budou představeny témata, která souvisí s chápáním designu jako procesu se svojí specifickou metodologii. 

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

3

Zajišťuje ústav

Vstupní znalosti

Nejsou. 

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Kurz je ukončen zkouškou. Pro připuštění ke zkoušce je potřebné vypracovat všechny průběžné úkoly dle pokynů vyučujících.

Ústní zkouška ověřuje schopnost studentstva aplikovat v kurze představená témata na modelové zadání.

Učební cíle

Po absolvování kurzu by studentstvo mělo:

  • rozumět pojmům designové myšlení a designový proces;
  • chápat rozdílům a podobnostem mezi designem, uměním a vědnými oblastmi;
  • mít rozšířené vědomosti o rolích, které může designérstvo ve své praxi a ve společnosti zastávat a též o kompetencích, které může při výkone povolání využít;
  • znát procesní modely a základní fáze designového procesu;
  • mít přehled v kvalitativních a kvantitativních metodách pro uživatelský výzkum;
  • interpretovat data z uživatelského výzkumu;
  • umět posoudit vhodnost informačních zdrojů a metod pro specifický kontext;
  • umět použít probírané metody a principy při práci na vlastních projektech.

Základní literatura

Holmes, Kat, and John Maeda. Mismatch: how inclusion shapes design. The MIT Press, 2018.
Boeijen, Annemiek van, et al. Delft Design Guide - Revised Edition: Perspectives - Models - Approaches - Methods. 1st edition, Revised edition, BIS Publishers, 2020. 
Cross, Nigel. Design thinking: understanding how designers think and work. Second edition, Bloomsbury Visual Arts, 2023. 
Norman, Donald A. The Design of Everyday Things. Rev. and Expanded edition, MIT press, 2013. 
“100 Metod: Rozcestník Metod pro Odpovědný Design Informačních Služeb.,” n.d. https://kisk.phil.muni.cz/100metod.

Doporučená literatura

Creswell, John W. a Cheryl N. Poth. 2018. Qualitative inquiry & research design: choosing among five approaches. Los Angeles: SAGE.
Luňáčková, Daniela, Šárka Matoušková, and Ladislava Suchá Zbiejczuk. “Transition Design · Set of Cards,” n.d. https://kisk.phil.muni.cz/transitiondesign/en/outcomes/cards.
Sauro, Jeff. Quantifying the User Experience: Practical Statistics for User Research. Morgan Kaufmann, 2016. 
Rawsthorn, Alice. Design as an Attitude. Revised and Expanded edition of the original 2018 publication, JRP Editions, 2022. 

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program DES_B bakalářský 2 ročník, zimní semestr, povinný
    2 ročník, zimní semestr, povinný
    2 ročník, zimní semestr, povinný
    2 ročník, zimní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

14 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

  • Vývoj chápání pojmu designové myšlení; role a kompetence designérstva;
  • Design – umění – věda; interdisciplinární spolupráce
  • Inkluzivní design
  • Designový proces a jeho fáze; procesní modely
  • Kvalitativní metody pro uživatelský výzkum
  • Kvantitativní metody pro uživatelský výzkum
  • Metody pro analýzu dat z uživatelského výzkumu

Cvičení

12 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

  • Práce se zdroji; informační a datová gramotnost
  • Design uživatelského výzkumu
  • Nácvik kvalitativní výzkumné metody
  • Nácvik kvantitativní výzkumné metody
  • Nácvik kódování a strukturování dat
  • Framework-y pro analýzu dat z uživatelského výzkumu