Detail předmětu

Design pro společenskou změnu 2

FaVU-2-D-DPSZ2Ak. rok: 2025/2026

Kurz Design pro společenskou změnu 2 navazuje na předmět Design pro společenskou změnu 1. Studentstvo kurzu pokračuje v realizaci praktických týmových projektů. Důraz bude kladen na prototypování a testování produktů a služeb, které adresují komplexní problémy současnosti a podporují pozitivní sociální změnu. 

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

3

Zajišťuje ústav

Vstupní znalosti

Absolvování kurzu Design pro společenskou změnu 1. Obsah kurzů Metodologie designového procesu 1 a Metodologie designového procesu 2. 

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Podmínkou připuštění ke kolokviální zkoušce je aktivní participace studentstva na řešení týmového projektu v průběhu semestru.
Studentstvu bude na řešení projektu uděleno slovní formativní hodnocení.

Kolokvium má formu závěrečné prezentace výstupů z týmových projektů.

Učební cíle

Cílem kurzu je vyzkoušet si prototypování a testování produktů a služeb, které adresují komplexní problémy současnosti a podporují pozitivní sociální změnu.

Po absolvování kurzu by studentstvo mělo:

  • využít data z vlastních výzkumných aktivit pro řešení týmového projektu;
  • mít zkušenost s prototypováním a testováním z projektu, který cílí na pozitivní společenskou změnu;
  • orientovat se v současné designové metodologii, která vychází z přístupů spekulativního, kritického a tranzitivního designu a umět jí aplikovat na praktický projekt;
  • umět zhodnotit prototypy dle principů udržitelnosti a etiky;
  • umět reflektovat vlastní pozici, jakožto designérstva, ve vztahu k řešenému projektu;
  • mít přehled o možnostech spolupráce s veřejným a neziskovým sektorem.

Základní literatura

Manzini, Ezio. 2015. Design When Everybody Designs: An Introduction to Design for Social Innovation. Cambridge, MA: MIT Press.
Luňáčková, Daniela, Šárka Matoušková, and Ladislava Suchá Zbiejczuk. “Transition Design · Set of Cards,” n.d. https://kisk.phil.muni.cz/transitiondesign/en/outcomes/cards.

Doporučená literatura

Creswell, John W. a Cheryl N. Poth. 2018. Qualitative inquiry & research design: choosing among five approaches. Los Angeles: SAGE.
Hill, Dan. Dark Matter and Trojan Horses: A Strategic Design Vocabulary. Strelka Press, 2014.
Novotný, Roman, a Martina Růžičková. „Mystery nájemník jako dynamický designový element v kontextu systémově orientovaného designu: od testera služby nájemního bydlení k asistentovi vystěhovávaných nájemníků". JOINME, č. 2/2022 (b.r.). http://joinme-muni.cz/data/articles/2022/12/30/63ae9cc993089/Mystery%20n%C3%A1jemn%C3%ADk_final%20final%20(1)-edit-biblio33-final.pdf.
Rawsthorn, Alice. Zdravím, světe: jak design vstupuje do života. Vyd. 1., Kniha Zlín, 2014. 

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program DES_M magisterský navazující 1 ročník, letní semestr, povinný
    1 ročník, letní semestr, povinný
    1 ročník, letní semestr, povinný
    1 ročník, letní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Seminář

12 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

  • Metody pro využití dat z výzkumných aktivit v designovém procesu
  • Metody pro participativní prototypování
  • Současná designová metodologie
  • Etika a reflexivita designérstva
  • Možnosti spolupráce s veřejnou správou a neziskovým sektorem.

Cvičení

12 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

  • Práce s daty z vlastních výzkumných aktivit
  • Prototypování; využití participativního přístupu
  • Aplikace současné designové metodologie
  • Testování prototypu
  • Implementace výsledků testování
  • Finalizace výstupu z týmového projektu