Detail předmětu
Design pro společenskou změnu 2
FaVU-2-D-DPSZ2Ak. rok: 2025/2026
Kurz Design pro společenskou změnu 2 navazuje na předmět Design pro společenskou změnu 1. Studentstvo kurzu pokračuje v realizaci praktických týmových projektů. Důraz bude kladen na prototypování a testování produktů a služeb, které adresují komplexní problémy současnosti a podporují pozitivní sociální změnu.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Vstupní znalosti
Absolvování kurzu Design pro společenskou změnu 1. Obsah kurzů Metodologie designového procesu 1 a Metodologie designového procesu 2.
Pravidla hodnocení a ukončení předmětu
Podmínkou připuštění ke kolokviální zkoušce je aktivní participace studentstva na řešení týmového projektu v průběhu semestru.
Studentstvu bude na řešení projektu uděleno slovní formativní hodnocení.
Kolokvium má formu závěrečné prezentace výstupů z týmových projektů.
Učební cíle
Cílem kurzu je vyzkoušet si prototypování a testování produktů a služeb, které adresují komplexní problémy současnosti a podporují pozitivní sociální změnu.
Po absolvování kurzu by studentstvo mělo:
- využít data z vlastních výzkumných aktivit pro řešení týmového projektu;
- mít zkušenost s prototypováním a testováním z projektu, který cílí na pozitivní společenskou změnu;
- orientovat se v současné designové metodologii, která vychází z přístupů spekulativního, kritického a tranzitivního designu a umět jí aplikovat na praktický projekt;
- umět zhodnotit prototypy dle principů udržitelnosti a etiky;
- umět reflektovat vlastní pozici, jakožto designérstva, ve vztahu k řešenému projektu;
- mít přehled o možnostech spolupráce s veřejným a neziskovým sektorem.
Základní literatura
Luňáčková, Daniela, Šárka Matoušková, and Ladislava Suchá Zbiejczuk. “Transition Design · Set of Cards,” n.d. https://kisk.phil.muni.cz/transitiondesign/en/outcomes/cards.
Doporučená literatura
Hill, Dan. Dark Matter and Trojan Horses: A Strategic Design Vocabulary. Strelka Press, 2014.
Novotný, Roman, a Martina Růžičková. „Mystery nájemník jako dynamický designový element v kontextu systémově orientovaného designu: od testera služby nájemního bydlení k asistentovi vystěhovávaných nájemníků". JOINME, č. 2/2022 (b.r.). http://joinme-muni.cz/data/articles/2022/12/30/63ae9cc993089/Mystery%20n%C3%A1jemn%C3%ADk_final%20final%20(1)-edit-biblio33-final.pdf.
Rawsthorn, Alice. Zdravím, světe: jak design vstupuje do života. Vyd. 1., Kniha Zlín, 2014.
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program DES_M magisterský navazující 1 ročník, letní semestr, povinný
1 ročník, letní semestr, povinný
1 ročník, letní semestr, povinný
1 ročník, letní semestr, povinný
Typ (způsob) výuky
Seminář
Vyučující / Lektor
Osnova
- Metody pro využití dat z výzkumných aktivit v designovém procesu
- Metody pro participativní prototypování
- Současná designová metodologie
- Etika a reflexivita designérstva
- Možnosti spolupráce s veřejnou správou a neziskovým sektorem.
Cvičení
Vyučující / Lektor
Osnova
- Práce s daty z vlastních výzkumných aktivit
- Prototypování; využití participativního přístupu
- Aplikace současné designové metodologie
- Testování prototypu
- Implementace výsledků testování
- Finalizace výstupu z týmového projektu