Detail předmětu

Design pro společenskou změnu 1

FaVU-2-D-DPSZ1Ak. rok: 2025/2026

Kurz se soustřeďuje na navrhování produktů a služeb, s cílem adresovat komplexní problémy současnosti. V kurzu budou reflektovány principy designového myšlení, designu zaměřeného na člověka, konceptu „social design“, teorie změny a současné designové metodologie. Studentstvo kurzu si vyzkouší jejich aplikaci v rámci týmových praktických projektů. Důraz bude kladen na osvojení si principů řízení interdisciplinární týmové práce, identifikaci uživatelských potřeb a využití expertních znalostí pro vývoj produktů a služeb, které podporují pozitivní společenskou změnu. 

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

3

Zajišťuje ústav

Vstupní znalosti

Zájem o design se společensky prospěšnými cíli, týmovou, interdisciplinární designérskou praxi a praxi, která není primárně orientována na generování zisku. Obsah kurzů Metodologie designového procesu 1 a Metodologie designového procesu 2. 

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Podmínkou udělení zápočtu je aktivní participace na řešení týmového projektu v průběhu semestru.

Studentstvu bude na řešení projektu uděleno slovní formativní hodnocení. 

Učební cíle

Cílem kurzu je vyzkoušet si uchopení komplexních problémů v procesu navrhování produktů a služeb s pozitivním dopadem na společnost.

Po absolvování kurzu by studentstvo mělo:

  • orientovat se v aktuálních podobách designérské praxe, které cílí na společenskou změnu;
  • mít přehled v různých způsobech organizace týmové interdisciplinární práce;
  • mít rozšířené vědomosti o designovém myšlení, principech designu zaměřeného na člověka, konceptu „social design“, teorii změny a současné designové metodologii;
  • identifikovat zainteresované aktérstvo v praxi „bez zadavatele“;
  • zmapovat komplexní problém a potřeby zainteresovaného aktérstva prostřednictvím vlastních výzkumných aktivit.

Základní literatura

Irwin, T. 2015. Transition Design: A Proposal for a New Area of Design Practice, Study, and Research. Design and Culture, 7(2), 229–246. https://doi.org/10.1080/17547075.2015.1051829 (EN)
Manzini, Ezio. 2015. Design When Everybody Designs: An Introduction to Design for Social Innovation. Cambridge, MA: MIT Press. (EN)
ROSNER, DANIELA K. CRITICAL FABULATIONS: Reworking the Methods and Margins of Design. MIT PRESS, 2020. 

Doporučená literatura

Easterling, Keller. 2018. Medium Design. Moscow: Strelka Press.
Escobar, Arturo. 2018. Designs for the Pluriverse. Radical Interdependence, Autonomy, and the Making of Worlds. Durham: Duke University Press.
Grove, Kevin. 2018. Resilience. London: Routledge.
Lönngren, Johanna, and Katrien van Poeck. “Wicked Problems: A Mapping Review of the Literature.” International Journal of Sustainable Development & World Ecology 28, no. 6 (August 18, 2021): 481–502. https://doi.org/10.1080/13504509.2020.1859415.
Rittel, H.W.J., Webber, M.M. Dilemmas in a general theory of planning. Policy Sci 4, 155–169 (1973). https://doi.org/10.1007/BF01405730
Wheatley, Margaret. 2006. Leadership and The New Science: Discovering Order in a Chaotic World. San Francisco:Berrett-Koehler Publishers, Inc.

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program DES_M magisterský navazující 1 ročník, zimní semestr, povinný
    1 ročník, zimní semestr, povinný
    1 ročník, zimní semestr, povinný
    1 ročník, zimní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

8 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

  • Úvod do kurzu.
  • Role designérstva v současné společnosti.
  • Komplexní problémy dneška. Jak zacházet s komplexitou.
  • Koncept „social design“. Designérstvo ve veřejné správě a v neziskovém sektoru.

Seminář

10 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

  • Formulace témat pro týmové projekty.
  • Mapování komplexních problémů.
  • Design výzkumu.
  • Rámování (framing) problému.
  • Identifikace příležitostí pro intervence.

Cvičení

6 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

  • Role v interdisciplinárním týmu. Týmová komunikace a organizace.
  • Výzkumné rozhovory s experty.
  • Analýza dat z výzkumných aktivit.