Detail předmětu
Design pro společenskou změnu 1
FaVU-2-D-DPSZ1Ak. rok: 2025/2026
Kurz se soustřeďuje na navrhování produktů a služeb, s cílem adresovat komplexní problémy současnosti. V kurzu budou reflektovány principy designového myšlení, designu zaměřeného na člověka, konceptu „social design“, teorie změny a současné designové metodologie. Studentstvo kurzu si vyzkouší jejich aplikaci v rámci týmových praktických projektů. Důraz bude kladen na osvojení si principů řízení interdisciplinární týmové práce, identifikaci uživatelských potřeb a využití expertních znalostí pro vývoj produktů a služeb, které podporují pozitivní společenskou změnu.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Vstupní znalosti
Zájem o design se společensky prospěšnými cíli, týmovou, interdisciplinární designérskou praxi a praxi, která není primárně orientována na generování zisku. Obsah kurzů Metodologie designového procesu 1 a Metodologie designového procesu 2.
Pravidla hodnocení a ukončení předmětu
Podmínkou udělení zápočtu je aktivní participace na řešení týmového projektu v průběhu semestru.
Studentstvu bude na řešení projektu uděleno slovní formativní hodnocení.
Učební cíle
Cílem kurzu je vyzkoušet si uchopení komplexních problémů v procesu navrhování produktů a služeb s pozitivním dopadem na společnost.
Po absolvování kurzu by studentstvo mělo:
- orientovat se v aktuálních podobách designérské praxe, které cílí na společenskou změnu;
- mít přehled v různých způsobech organizace týmové interdisciplinární práce;
- mít rozšířené vědomosti o designovém myšlení, principech designu zaměřeného na člověka, konceptu „social design“, teorii změny a současné designové metodologii;
- identifikovat zainteresované aktérstvo v praxi „bez zadavatele“;
- zmapovat komplexní problém a potřeby zainteresovaného aktérstva prostřednictvím vlastních výzkumných aktivit.
Základní literatura
Manzini, Ezio. 2015. Design When Everybody Designs: An Introduction to Design for Social Innovation. Cambridge, MA: MIT Press. (EN)
ROSNER, DANIELA K. CRITICAL FABULATIONS: Reworking the Methods and Margins of Design. MIT PRESS, 2020.
Doporučená literatura
Escobar, Arturo. 2018. Designs for the Pluriverse. Radical Interdependence, Autonomy, and the Making of Worlds. Durham: Duke University Press.
Grove, Kevin. 2018. Resilience. London: Routledge.
Lönngren, Johanna, and Katrien van Poeck. “Wicked Problems: A Mapping Review of the Literature.” International Journal of Sustainable Development & World Ecology 28, no. 6 (August 18, 2021): 481–502. https://doi.org/10.1080/13504509.2020.1859415.
Rittel, H.W.J., Webber, M.M. Dilemmas in a general theory of planning. Policy Sci 4, 155–169 (1973). https://doi.org/10.1007/BF01405730
Wheatley, Margaret. 2006. Leadership and The New Science: Discovering Order in a Chaotic World. San Francisco:Berrett-Koehler Publishers, Inc.
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program DES_M magisterský navazující 1 ročník, zimní semestr, povinný
1 ročník, zimní semestr, povinný
1 ročník, zimní semestr, povinný
1 ročník, zimní semestr, povinný
Typ (způsob) výuky
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova
- Úvod do kurzu.
- Role designérstva v současné společnosti.
- Komplexní problémy dneška. Jak zacházet s komplexitou.
- Koncept „social design“. Designérstvo ve veřejné správě a v neziskovém sektoru.
Seminář
Vyučující / Lektor
Osnova
- Formulace témat pro týmové projekty.
- Mapování komplexních problémů.
- Design výzkumu.
- Rámování (framing) problému.
- Identifikace příležitostí pro intervence.
Cvičení
Vyučující / Lektor
Osnova
- Role v interdisciplinárním týmu. Týmová komunikace a organizace.
- Výzkumné rozhovory s experty.
- Analýza dat z výzkumných aktivit.