Detail předmětu

Metodologie designového procesu 2

FaVU-1MDP2Ak. rok: 2024/2025

Prostřednictvím přednášek a modelových praktických úkolů budou studujícím představeny metody pro výzkum, prototypování, testování a implementaci. Tyto vycházejí z designových přístupů, které jsou zaměřeny na interakci s uživatelem – člověkem. Pro řešení komplexních problémů současnosti budou tyto metody reflektovány a doplněny o aktuální přístupy tranzitivního, spekulativního a systémově orientovaného designu.

 

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

3

Zajišťuje ústav

Vstupní znalosti

Absolvování kurzu Metodologie designového procesu 1.

 

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Předmět je ukončen zkouškou. Pro udělení hodnocení jsou stanoveny následující podmínky:

- aktivní účast ve výuce (max. 2 absence)

- vykonání ústní zkoušky, jež má podobu rozpravy nad kontextualizací v předmětu osvojených metod ve vlastní designérské praxi studujících.

 

Výuka probíhá v učebnách KTDU FaVU VUT v hodinách určených rozvrhem. Účast na výuce je povinná (2 povolené neomluvené absence). Vyšší množství absencí lze po dohodě s vyučujícími kompenzovat předložením alternativního úkolu.

 

V případě distančního plnění předmětu z důvodu stáže na jiné vysoké umělecké škole je student povinen nejpozději ve druhém týdnu semestru kontaktovat vyučujícího předmětu, který upřesní podmínky a formu absolvování. V posledním týdnu semestru je zároveň nutné se s vyučujícím opět spojit za účelem stanovení konkrétního způsobu hodnocení a ověření získaných znalostí. 

Učební cíle

Cílem předmětu je navázat na předmět Metodologie designového procesu 1 a studující seznámit s metodami, které se používají v současné euroamerické designové praxi, a to napříč médii.

 

Studující umí interpretovat data z designového procesu.

Studující reflektuje vlastní pozicionalitu jako designér*ka.

Studující si je vědom*a možností pro zapojení různorodých aktérů do procesu navrhování.

Studující umí ve své vlastní praxi použít v předmětu probrané metody pro výzkum, prototypování, testování a implementaci.

 

Prerekvizity a korekvizity

Základní literatura

Luňáčková, Daniela, Šárka Matoušková, and Ladislava Suchá Zbiejczuk. “Transition Design · Set of Cards,” n.d. https://kisk.phil.muni.cz/transitiondesign/en/outcomes/cards.
“100 Metod: Rozcestník Metod pro Odpovědný Design Informačních Služeb.,” n.d. https://kisk.phil.muni.cz/100metod.

Doporučená literatura

Creswell, John W. a Cheryl N. Poth. 2018. Qualitative inquiry & research design: choosing among five approaches. Los Angeles: SAGE.
Novotný, Roman, Klára Peloušková, and Ladislava Suchá Zbiejczuk, eds. Designéři Jako Vizionáři Perspektivy Tranzitivního Designu ve Vzdělávání, n.d. https://kisk.phil.muni.cz/media/3452173/designeri-jako-vizionari.pdf.

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program DES_B bakalářský 2 ročník, letní semestr, povinný
    2 ročník, letní semestr, povinný
    2 ročník, letní semestr, povinný
    2 ročník, letní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

14 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

    Kvantitativní metody pro designový proces, interpretace dat

    Tvorba person. Value proposition canvas

    HCD metody pro navrhování

    HCD metody pro navrhování - workshop

    Design jako iterativní proces a testování designových prototypů

    Analýza a interpretace výsledků testování prototypů

    Využití AI v designovém procesu

    Rozšíření spektra uživatelů v designovém procesu

    Metody formulace scénářů budoucnosti

    Metody formulace scénářů budoucnosti - workshop

    Teorie změny a identifikace pákových bodů pro systémové intervence

    Nástroje pro implementaci a udržitelnost výsledného návrhu

    Závěr  

Cvičení

12 hod., povinná

Vyučující / Lektor