Detail předmětu

Podoby československého umění od 60. do počátku 90. let 1

FaVU-1PČU60-90-1Ak. rok: 2023/2024

Na místo chronologického přehledu se kurz soustředí na specifická témata a progresivní umělecké tendence, které zásadně formovaly podobu československého umění 2. pol. 20. století.   

Zvláštní zřetel bude rovněž kladen na dematerializované formy umění a na popis proměny způsobů distribuce a prezentace tzv. neoficiálního umění v podmínkách totalitního Československa před rokem 1989. Progresivní umělecké formy hledaly pro svou existenci alternativní formu sdílení a prezentace, které by byly nezávislé na institucionální podpoře. Umělecký network spoléhal na poštovní distribuci děl, na prezentaci umění v podobě autorských knih a krátkodobých prezentací v negalerijním prostředí.

 

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

2

Vstupní znalosti

Nejsou.

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Kolokvium, jímž je předmět uzavřen, má charakter prezentací předem zvolených krátkých referátů (v několika menších skupinách) následovaných zpětnou vazbou a řízenou diskuzí. Hodnocena je příprava na referát, dodržení parametrů prezentace a schopnost zapojit se do diskuze.

 

Výuka probíhá v učebnách KTDU FaVU VUT v hodinách určených rozvrhem a formou exkurzí. Účast na výuce je povinná (2 povolené neomluvené absence). Vyšší množství absencí lze po dohodě s vyučující ompenzovat předložením alternativního úkolu.

 

Učební cíle

Předmět představuje na bázi tematických bloků vývoj, kurátorskou a historiografickou reflexi československého umění druhé poloviny 20. století v kontextu mezinárodního uměleckého dění a širších dobových souvislostí. Studenti bakalářského stupně studia se zorientují v problematice konceptuálního umění, vizuální a konkrétní poezie, minimalismu, novomediální praxe, akčního umění nebo například neokonstruktivních tendencí. Po absolvování předmětu budou rozumět základům terminologie umělecké praxe druhé poloviny 20. století a budou schopni tuto terminologii vztáhnout ke konkrétním událostem, umělcům a umělkyním v prostoru střední a východní Evropy se speciálním důrazem na lokální podoby umělecké praxe a jejích mezinárodních souvislostí.

 

Absolvováním kurzu studující získají přehled o podobách československého umění od 60. let do počátku 90. let. Budou znát základní terminologii a faktografii, která jim umožní vnímat svou vlastní uměleckou činnost v souvislostech výtvarného umění 2. pol. 20. století v kontextu střední a východní Evropy.

 

Základní literatura

Ondřej CHROBÁK, Petr INGERLE, Jana PÍSAŘÍKOVÁ, Jiří Valoch: Whatever, výběr z textů 1966–1989, Brno, 2020. (CS)
Maja and Reuben FOWKES, Central and Eastern European Art Since 1950, London, 2020. (EN)

Doporučená literatura

Klara KEMP WELSCH, Networking the Bloc: Experimental Art in Eastern Europe 1965–1981, MIT Press, 2018. (EN)
Pavlína MORGANOVÁ, Martin ŠKABRAHA, Umění a emancipace: výbor z textů Piotra Piotrowského, Praha, 2022. (CS)
Piotr PIOTROWSKI, Významy modernismu, Hradec Králové, 2022. (CS)
Coelewij MARINETTI, Siegelaub Seth: Beyond Conceptual Art, Amsterdam 2018. (EN)
Maja FOWKES, The Green Bloc: neoavantgarde art and ekology under Socialism, Budapest; New York, 2015. (EN)
Ondřej CHROBÁK, Pavel KAPPEL, Jana PÍSAŘÍKOVÁ, Computerart1968, Brno, 2018. (CS)
Helena MUSILOVÁ, Jiří Valoch: curator, theoretician, collector 1965–1980, Praha, 2018. (EN)
Nathalie ZONNENBERG, Conceptual art in a Curatorial Perspectives: between Dematerialization and Documentation, Amsterdam, 2019. (EN)
Tomáš POSPISZYL, Asociativní dějepis umění: poválečné umění napříč generacemi a médii (koláž, intermediální a konceptuální umění, performance a film), Praha: Tranzit, 2014. (CS)
Karel CÍSAŘ, Abeceda věcí: poznámky k modernímu a současnému umění, Praha: UMPRUM, 2014. (CS)
Pavlína MORGANOVÁ – Terezie NEKVINDOVÁ – Dagmar SVATOŠOVÁ, Výstava jako médium: české umění 1957–1999, Praha: Akademie výtvarných umění v Praze, Vědecko-výzkumné pracoviště AVU, 2020. (CS)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program VUM_B bakalářský, 3. ročník, zimní semestr, povinně volitelný

  • Program VUB bakalářský

    obor VU-IDT , 3. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 3. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 3. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 3. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 3. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 3. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 3. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 3. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 3. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 3. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 3. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 3. ročník, zimní semestr, volitelný

  • Program VUM_B bakalářský, 4. ročník, zimní semestr, volitelný

  • Program VUB bakalářský

    obor VU-IDT , 4. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 4. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 4. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 4. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 4. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 4. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 4. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 4. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 4. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 4. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 4. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 4. ročník, zimní semestr, volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

14 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Předmět je postaven na kombinaci přednášky a semináře. Zatímco v rámci přednášek se zaměříme na teoretické uchopení zvolených tematických bloků. Seminář studenty do probírané problematiky uvede praktickým způsobem, a to formou návštěv uměleckých ateliérů (Marian Palla, J. H. Kocman, Dezidér Tóth), a rovněž prostřednictvím exkurzí v Archivu a sbírce Jiřího Valocha v Moravské galerii v Brně, kde se seznámí s autentickým dokumentačním a uměleckým materiálem.

 

Osnova zahrnuje následující tematické okruhy:

Západní kánon konceptuálního umění

Východevropský konceptualismus a globální konceptualismus

Globální hnutí vizuální a konkrétní poezie

Akční umění

Hnutí Fluxus

Poštovní umění

Hnutí Nových tendencí a počátky novomediální umělecké praxe

Kinetické a neokonstruktivní umění

Podoba umění 60. a 70. let v Československu, Polsku, Maďarsku a v zemích bývalé Jugoslávie.

 

Seminář

12 hod., povinná

Vyučující / Lektor