Detail předmětu

Umělec v galerijní a muzejní praxi 1

FaVU-VUGMPAk. rok: 2023/2024

Cílem kurzu je propojení teorie a praxe: získat znalosti z problematiky fungování umění v institucích a zejména o roli výtvarného umělce v současném uměleckém provozu - v každodenní praxi instituce, do níž výtvarník vstupuje v konkrétních úkolech při utváření vztahu k publiku. Předmět studentovi umožní nabýt praktické poznatky užitečné pro spolupráci s galerijním a muzejními institucemi jako s klienty a pochopení jejich specifických potřeb. Tomu vedle znalosti infrastruktury přispějí také návštěvy přímo v institucích, setkání se zástupci jednotlivých profesí (management, marketing, oddělení práce s veřejností, kurátoři atd.), rozhovory, diskuse.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

2

Vstupní znalosti

Nejsou.

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Zápočet je udělen na základě aktivní účasti, spolupráce a závěrečného praktického výstupu.
Povinná docházka (povoleny maximálně 2 neomluvené absence).

Učební cíle

Cílem kurzu je propojení teorie a praxe: zpředat informace o problematice fungování umění v institucích a zejména o roli umělkyň a umělců  v současném  uměleckém provozu.
Předmět studujícím umožní nabýt praktické poznatky užitečné pro spolupráci s galerijním a muzejními institucemi jako s klienty a pochopení jejich specifických potřeb. 

Základní literatura

Ladislav Kesner, Marketing a management muzeí a památek. Praha: Grada 2005
Ladislav Kesner, Muzeum umění v digitální době. Vnímání obrazů a prožitek umění v soudobé společnosti. Argo a Národní galerie v Praze 2000.
Muzeum umění & společnost, Sborník Muzea v Benešově 2005/2 (ed.Tomáš Fassati).
Mária Orišková (ed.): Efekt múzea: predmety, praktiky, publikum. Antológia textov anglo-americkej kritickej teórie múzea, Bratislava 2006
Ladislav Kesner (ed.), Muzea, kulturní dědictví a digitální revoluce. Sborník z konference, Praha 2000.

Doporučená literatura

Radek Horáček: Galerijní animace a zprostředkovávání umění. Brno, CERM 1998.
Kaliopi Chamonikola, Muzeum jako proměnlivá scéna, Bulletin Moravské galerie v Brně, 58/59, 2003, s. 34 – 39.
Kaliopi Chamonikola, Mezi svatyní a obchodním domem, in: Bulletin Moravské galerie v Brně, 54, 1998, s. 23–26.
Ladislav Kesner, Marginální role muzea v české společnosti: neměnná a (ne)změnitelná?
Sborník z konference Muzeum a změna, Praha 2003, s.107–14.

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program VUB bakalářský

    obor VU-IDT , 1. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 1. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 1. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 1. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 1. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 1. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 1. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 1. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 1. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 1. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 1. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 1. ročník, zimní semestr, volitelný

  • Program VUM_B bakalářský, 2. ročník, zimní semestr, povinně volitelný

  • Program VUB bakalářský

    obor VU-IDT , 2. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 2. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 2. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 2. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 2. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 2. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 2. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 2. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 2. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 2. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 2. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 2. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 3. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 3. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 3. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 3. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 3. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 3. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 3. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 3. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 3. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 3. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 3. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 3. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 4. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 4. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 4. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 4. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 4. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 4. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 4. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 4. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 4. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 4. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 4. ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 4. ročník, zimní semestr, volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

13 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Počátky muzea, jeho sociální kontext a základní muzejní funkce s přihlédnutím zejména na strukturu státních, krajských a městských institucí

2. Historie nejvýznamnějších světových muzejních a galerijních sbírek, charakteristika čelních domácích veřejných institucí a uměleckých sbírek

3. Sbírky a jejich správa 

a) evidence, dokumentace, legislativa, vnitřní a vnější normy (statut, směrnice pro správu sbírek, etický kodex, mezinárodní muzejní a galerijní standardy)

b) podmínky pro sbírky, jejich zabezpečení, péče o fondy, uložení, environmentální parametry, konzervování, restaurování

4. modely muzeí a galerií zřizovatelské funkce, řízení a financování

a) charakteristika fondů a kvalitativní ukazatele, profilování, sbírkotvorný program

5. Produkty muzea a galerie a jejich společenský dopad, komunikace s veřejností prostřednictvím vizuálních prostředků

b) expozice, výstavy, sbírkové katalogy, katalogy výstav, sborníky, časopisy a role výtvarníka

6. Marketing muzeí a galerií s přihlédnutím k možnostem otevřeným pro výtvarná řešení

a) formy využití muzeí veřejností, aktuální trendy, institucionální kultura

b) segmentace publika a cílové skupiny, budování publika, komunikace a propagace, tvorba komunikačních strategií, muzea a galerie ve vztahu k cestovnímu ruchu a kulturní turistice, úkoly pro výtvarníka


Seminář

13 hod., povinná

Vyučující / Lektor