Detail předmětu

Oborový ateliér II - Malířství 3 - zimní

FaVU-B2M3-ZAk. rok: 2023/2024

Ateliér malířství 3 staví na ověřených zkušenostech výuky malby v akademickém prostředí, a zároveň reflektuje současné myšlení a je otevřen mnohosti a prostupnosti uměleckých forem i médií. Klíčem k uchopení potenciálu studentek a studentů je individuální přístup ke každé/mu z nich a práce se specifiky jejich tvůrčího uvažování. V otevřeném a kritickém dialogu jsou studující vedeni k reflexi svého výtvarného vyjádření a k jeho rozvoji prostřednictvím vlastního zkoumání, prohlubování teoretických znalostí a experimentování s formálními prostředky malby i jiných médií.

Vyučující předpokládají samostatnou tvorbu studujících, vycházející z vlastní inspirace, kterou se snaží motivovat jak doporučeními a nezávaznými postřehy, tak i zadáním konkrétních témat ke zpracování. Studující jsou vedeni k sebepoznání a k porozumění souvislostí mezi svou prací a aktuálním děním v nejbližším okolí, ve světě umění i ve společnosti. Různorodé prožívání, úhly pohledu a názory, které se svobodně a s respektem v ateliéru potkávají, se stávají základnou, na níž lze stavět budoucí samostatnou uměleckou práci.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

15

Vstupní znalosti

Základní vědomosti ze studovaného oboru.

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Podmínkou udělení zápočtu jsou vypracovaná semestrální zadání a práce na individuálním programu. Semestr je zakončen ateliérovou zkouškou.


Účast ve výuce je povinná.

Učební cíle

Cílem školení v Ateliéru malířství 3 je založení prosperující, autentické a inovativní umělecké praxe.


Individuální přístup k technologiím studovaného oboru.

Základní literatura

BOIS, Yve-Alain, BUCHLOH Benjamin, FOSTER Hal, KRAUS Rosalind, Umění po roce 1900: Modernismus, antimodernismus, postmodernismus, Praha: Slovart CZ, 2007. ISBN: 9788092079528

(CS)
Emil Filla, Práce oka, Odeon, 1982
Jindřich Chalupecký, Na hranicích umění, Prostor / Arkýř, 1990
Milan Knížák, Jeden z možných postojů jak být s uměním, Votobia, 1998

BERGER John, Způsoby vidění, Praha: Labyrint, 2017. ISBN: 9788087260784

(CS)

FEXOVÁ Patricie (ed.), Souvislá vrstva: Konference o současné malbě, Praha: UMPRUM, 2017. https://www.umprum.cz/web/cs/nakladatelstvi/katalogy-skripta-sborniky/souvisla-vrstva -6676

(CS)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program VUB bakalářský

    obor VU-VT , 2. ročník, zimní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

39 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Pravidelná prezentace své práce spolu s tématy, která s ní souvisí, na skupinových konzultacích, pomáhá studujícím formulovat vlastní umělecký postoj, a zároveň podporuje otevřenost, pochopení a respekt k jiným názorům a postojům, jež jsou základem vzájemně obohacující diskuze.

Individuální konzultace s vedoucími pak umožní důkladnější reflexi vznikající práce, zmapování možností jejího vývoje a stanovení konkrétního směru či témat ke zpracování.

Součástí výuky jsou společné návštěvy výstav, „artist talks” a skupinové kritiky s hosty z řad umělců*kyň, teoretiků*ček a jiných odborníků*nic s relevantní a inspirující praxí, společná školení formou workshopu či plenéru.

Studující jsou motivováni k absolvování stáže v dalších ateliérech FaVU a na jiných uměleckých školách v Česku a v zahraničí.

Seminář

156 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Výuka probíhá podle pokynů vedoucího ateliéru a v souladu s individuálními tvůrčími kvalitami studentů.