Hodnocení výuky studenty v bakalářských a magisterských studijních programech, zimní semestr 2024/2025
Komentáře studujících ke všem předmětům (dostupné po přihlášení): https://tinyurl.com/FaVU-predmet-anketa-ZS2024-25 (PDF karty předmětů).
Tabulka předmětů, které splňují jedno z těchto kritérií: předmět hodnotilo min. 10 % zapsaných studentů, předmět hodnotili min. 3 studenti. Řazeno od nejhůře hodnocených:
pořadí | zkratka | název | stupeň | garant/ka | ústav | výsledné hodnocení | počet studentů | odpovědělo | % odpovědělo |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
39 | 1PeUm1 | Performanční umění 1 | B | Ruller Tomáš, prof. akad. soch. | KTDU | 3,81 | 15 | 2 | 13 |
38 | 1UdPU | Úvod do performativity umění | B | Ruller Tomáš, prof. akad. soch. | KTDU | 3,63 | 14 | 3 | 21 |
37 | 1SDU20 | Seminář dějin umění 20. století - sítě, politika, koncepty | B | Jackson Ladislav, PhDr., Ph.D. | KTDU | 3,44 | 22 | 5 | 23 |
36 | 2AUDITE | Introduction to Sound | B, N | Suchánek Jiří, MgA., Ph.D. | KAT | 3,44 | 22 | 3 | 14 |
35 | 1SMaD1 | Systémové myšlení a design 1 | N | Macháček Mikuláš, doc. MgA. | KDE | 3,21 | 13 | 2 | 15 |
34 | 2WTM3 | Workshop tradičních médií magisterský 3 | N | Houser Milan, doc. MgA. | KTM | 2,94 | 11 | 2 | 18 |
33 | 1MDP1 | Metodologie designového procesu 1 | B | Macháček Mikuláš, doc. MgA. | KDE | 2,57 | 8 | 2 | 25 |
32 | 1WTM6 | Workshop tradičních médií 6 | B | Houser Milan, doc. MgA. | KTM | 2,4 | 21 | 5 | 24 |
31 | 1KSPVF-4 | Konzultace semestrální práce s vyučujícími FaVU 4 | B | Magid Václav, doc. Mgr., Ph.D. | FaVU | 2,29 | 47 | 3 | 6 |
30 | 1SSZZ | Seminář ke státní závěrečné zkoušce | B | Zálešák Jan, doc. Mgr., Ph.D. | KTDU | 2,25 | 51 | 3 | 6 |
29 | ACHE20 | Architektura 20. století | B | Žáčková Markéta, Mgr., Ph.D. | KTDU | 2,22 | 26 | 4 | 15 |
28 | GPTSU | Galerijní provoz a trh s uměním v praxi | N | Peško Michaela, Mgr. Mgr., Ph.D. | KTDU | 2,18 | 29 | 4 | 14 |
27 | 1DTD1 | Dějiny a teorie designu 1 | B | Jackson Ladislav, PhDr., Ph.D. | KTDU | 2,06 | 9 | 2 | 22 |
26 | 2KvPT | Kurátorství v pohyblivém terénu | N | Jakalová Zuzana, Mgr., Ph.D. | KTDU | 2 | 28 | 4 | 14 |
25 | 2PSU | Psychologie a umění | N | Fajnor Richard, doc. Mgr. | KTDU | 1,93 | 11 | 2 | 18 |
24 | 1-BAKS-1 | Bakalářský seminář 1 | B | Magid Václav, doc. Mgr., Ph.D. | FaVU | 1,9 | 51 | 3 | 6 |
23 | FEMS1 | Feminist Seminar 1 | B, N | Veselá Lenka, MgA., M.A., Ph.D. | KTDU | 1,87 | 30 | 5 | 17 |
22 | 1UPD | Úvod do permakulturního designu 1 | B, N | Klímová Barbora, doc. MgA., ArtD. | AEN | 1,79 | 17 | 4 | 24 |
21 | VSDH1 | Vizuální styly digitálních her 1 | B | Vaněk Vojtěch, MgA. | AHM | 1,77 | 27 | 6 | 22 |
20 | 1ZGT5 | Základy grafických technik 5 - Sítotisk | B | Houser Milan, doc. MgA. | KTM | 1,67 | 17 | 2 | 12 |
19 | ZPS1 | Základy psychologie 1 | B | Fajnor Richard, doc. Mgr. | KTDU | 1,67 | 8 | 3 | 38 |
18 | 2WTM1 | Workshop tradičních médií magisterský 1 | N | Houser Milan, doc. MgA. | KTM | 1,67 | 20 | 2 | 10 |
15 | PR1-Z | Videogram 1 | B, N | Cenek Filip, doc. MgA. | KAT | 1,57 | 70 | 4 | 6 |
14 | 1RH-1 | Rhinoceros 1 - 3D modelování pro umělce a designéry | B | Králík Martin, MgA., Ph.D. | K3D | 1,5 | 15 | 2 | 13 |
13 | 1-2DO-1 | 2D obrábění 1 - Laserové a CNC technologie | B | Medek Tomáš, doc. Mgr. | K3D | 1,5 | 13 | 3 | 23 |
12 | KOHISO-Z | Komiks - historie a současnost | B | Ryška Pavel, MgA., Ph.D. | KAT | 1,44 | 36 | 3 | 8 |
11 | VK2-Z | Večerní kresba 3 | B | Lastomirský Ján, Mgr. et MgA. | KTM | 1,43 | 19 | 2 | 11 |
10 | 1ZHERV | Základy herního vývoje | B | Čadík Martin, doc. Ing., Ph.D. | AHM | 1,4 | 44 | 5 | 11 |
9 | 2PEDK | Rozvoj pedagogických kompetencí (Škola imaginace) | N | Cenek Filip, doc. MgA. | FaVU | 1,39 | 16 | 4 | 25 |
8 | 1PNvSUM | Perspektivy ne/způsobilosti v současném umění a myšlení | B | Jakalová Zuzana, Mgr., Ph.D. | KTDU | 1,28 | 30 | 3 | 10 |
7 | KPO-Z | Kurz pornostudií | B | Klodová Lenka, prof. Mgr. A., Ph.D. | ATD | 1,28 | 43 | 3 | 7 |
6 | VUGMP | Umělec v galerijní a muzejní praxi 1 | B | Chamonikola Kaliopi, PhDr., Ph.D. | KTDU | 1,25 | 19 | 2 | 11 |
5 | 2VUaD | Výzkum uměním a designem | N | Veselá Lenka, MgA., M.A., Ph.D. | KTDU | 1,17 | 15 | 4 | 27 |
4 | ZKT | Základy keramické tvorby | B | Váňa Dušan, MgA., Ph.D. | K3D | 1,17 | 10 | 2 | 20 |
3 | 1GTPP2 | Grafické techniky pro pokročilé 2 - Tisk z hloubky | B | Kytner Pavel, MgA. | KTM | 1 | 8 | 2 | 25 |
2 | 1-D-VPSP3 | Veřejná prezentace semestrální práce 3 | B | Macháček Mikuláš, doc. MgA. | FaVU | 1 | 8 | 2 | 25 |
1 | 1VEPSP6 | Veřejná prezentace semestrální práce 6 | B | Magid Václav, doc. Mgr., Ph.D. | FaVU | 1 | 52 | 3 | 6 |
Negativní zpětnou vazbu ve formě hodnocení a slovních komentářů studujících obdržely zejm. dva předměty, které vyhověly podmínkám zveřejnění v závěrečné zprávě o hodnocení kvality výuky: Seminář dějin umění 20. století – sítě, politika, koncepty (garant PhDr. Ladislav Jackson, Ph.D.) a Workshop tradičních médií (garant doc. MgA. Milan Houser).
- Workshopy tradičních médií: U těchto předmětů se jednalo zejm. o negativně hodnocené organizační zajištění předmětů („… myšlenka skvělá, jen ta organizace byla chaotická…“, „workshopy se vypisovaly během předmětu náhodně…“, „nebyli jsme informováni, v kolik hodin workshop začne…“). Garant předmětů byl kontaktován proděkankou pro studium s žádostí o vyjádření a nápravu. Garant komentáře vnímá jako podnět pro zlepšení organizace výuky, uznal nedostatky v komunikaci a organizaci – zejména pozdní vypisování a změny v nabídce – a omluvil se za vzniklé komplikace. Do budoucna se zavázal zlepšit informovanost, zavést jednotný a přehlednější systém přihlašování a rozšířit nabídku workshopů tak, aby lépe odpovídala různorodým potřebám studujících i kapacitním možnostem.
- Seminář dějin umění 20. století – sítě, politika, koncepty: U tohoto předmětu se negativní hodnocení týkalo množství a úrovně výuky a náročnosti jeho ukončení („otázkou je kolik reálně odučených hodin z počtu zamýšlených bylo…“, „V tomto případě se jednalo o dvě vyučující. Byly velmi milé a nemám pochybnosti o jejich odborných znalostech, ale příprava na hodiny byla značně problematická, zejména u jedné z nich. Často si například zapomněla prezentaci doma, zrušila hodinu na poslední chvíli nebo nám neposlala slíbené materiály k úkolu, který́ nám zadala atd. Ve výsledku jsme absolvovali max dvě přednášky, které bych označila za skutečně přínosné. Nepříprava na hodiny byla bohužel bolestně zřejmá a sledovat vyučujícího, jak si přednášku vymýšlí za pochodu, mi přišlo neuctivé vůči studentům, zvlášť když je docházka povinná. …“). Garant upřesnil, že na základě diskuze v Radě studijních programů Volné umění a Design byla část výuky nabídnuta doktorandkám, které se věnovaly tématu „Umění a válka“. Jejich podíl činil 75 % výuky, zbytek odučil garant. Výhrady byly s vyučujícími projednány, zpětná vazba byla přijata a byly poskytnuty konkrétní tipy k rozvoji pedagogických dovedností. Supervize ze strany garanta byla ztížena kvůli omezené komunikaci ve druhé části semestru. Zapojení doktorandek bylo jednorázové řešení reagující na aktuální společenské dění. Od akademického roku 2025/2026 bude předmět opět vyučován výhradně garantem předmětu.
Vzhledem k tomu, že výuka v ateliérech je kvůli malé skupině účastníků obtížně hodnotitelná prostřednictvím anonymní ankety, zůstávají jedním z nástrojů podpory kvality ateliérové výuky tzv. intervizní setkání ombudsmana (a jeho tajemnice) v ateliérech. Tato setkání slouží jako prevence a kultivace studijního prostředí. V roce 2024 proběhlo šest intervizí v pěti ateliérech. Tři setkání byla iniciována ateliérovými pedagogy, zbylá tři pak ombudsmanem na základě vlastního vyhodnocení potřeb. Tematicky se intervize zaměřovaly zejména na vztahy mezi studujícími a vyučujícími, roli pedagogů v nehierarchicky vedených ateliérech a vzájemná očekávání v rámci ateliérové spolupráce. Významným tématem bylo také hledání rovnováhy mezi „socializační“ a „didaktickou“ funkcí ateliérového prostředí – tedy mezi potřebou poskytovat psychickou a emoční podporu a zároveň udržovat požadavky na studijní výkon a umělecký rozvoj studujících. Viz také zprávu ombudsmana za rok 2024: https://www.favu.vut.cz/fakulta/organizacni-struktura/ombudsman#souvisejici-odkazy.
Nová podoba hodnocení ateliérové výukyZ důvodu zavedení nové struktury ateliérové výuky a způsobu jejího hodnocení se v zimním semestru 2024/2025 uskutečnily dvě interní ankety – jedna mezi studujícími a druhá mezi ateliérovými pedagogy. Ateliérová výuka a její zhodnocení probíhaly poprvé ve dvou „režimech“: v rámci předmětu Ateliér a předmětu Veřejná prezentace semestrální práce, zakončeného kolokviem. Tato změna přinesla i nový způsob hodnocení, kdy byla tradiční známková stupnice A–F nahrazena hodnocením „prospěl/a – neprospěl/a“, s důrazem na slovní zpětnou vazbu a podporu otevřeného dialogu mezi studujícími a vyučujícími.
Změna byla obecně vnímána pozitivně celou akademickou obcí fakulty. Studující oceňovali uvolněnější atmosféru při prezentacích a důkladnější slovní hodnocení, zároveň ale upozorňovali na potřebu větší transparentnosti rozhodování komise, přítomnost všech hodnotitelů po celou dobu hodnocení, možnost individuální zpětné vazby a jasněji formulovaná hodnoticí kritéria. Některým chyběla i orientace podle klasifikační stupnice a strukturovanější písemné hodnocení. Pedagogové vítali odklon od známkování směrem ke kvalitativnímu hodnocení, které lépe podporuje reflexi studentské práce a diskuzi. Zároveň navrhovali vylepšit organizační aspekty – zejména rozvržení veřejných prezentací do více dní, sjednocení způsobu zaznamenávání zpětné vazby a zajištění důstojného prostředí pro hodnocení, obzvlášť pro první ročníky. Z obou anket vyplývá, že změna byla akademickou obcí přijata a má potenciál i do budoucnosti. Pro další semestry bude klíčové pracovat především na větší transparentnosti, srozumitelnosti a celkové kvalitě zpětné vazby a jejímu hlavnímu poslání: „Cílem hodnocení je poskytnout vícehlasou a konstruktivní zpětnou vazbu k prezentovaným dílům studujících. Hodnocení v rámci předmětu Veřejná prezentace semestrální práce představuje zásadní shrnutí práce studujících v ateliérech v uplynulém semestru akademického roku. Studující během veřejného kolokvia získávají příležitost vidět svá díla v širších souvislostech, učí se je srozumitelně prezentovat ostatním přítomným a především komisi, jejíž členové a členky neznají okolnosti jejich vzniku, a obdrží odbornou zpětnou vazbu, která podporuje jejich další umělecký rozvoj.“
Odpovědnost: doc. MgA. Filip Cenek