Hodnocení výuky studenty v bakalářských a magisterských studijních programech, zimní semestr 2024/2025

Komentáře studujících ke všem předmětům (dostupné po přihlášení): https://tinyurl.com/FaVU-predmet-anketa-ZS2024-25 (PDF karty předmětů).
Tabulka předmětů, které splňují jedno z těchto kritérií: předmět hodnotilo min. 10 % zapsaných studentů, předmět hodnotili min. 3 studenti. Řazeno od nejhůře hodnocených:

pořadí zkratka            název stupeň garant/ka   ústav výsledné hodnocení počet studentů odpovědělo % odpovědělo
39 1PeUm1 Performanční umění 1 B Ruller Tomáš, prof. akad. soch. KTDU 3,81 15 2 13
38 1UdPU Úvod do performativity umění B Ruller Tomáš, prof. akad. soch. KTDU 3,63 14 3 21
37 1SDU20 Seminář dějin umění 20. století - sítě, politika, koncepty B Jackson Ladislav, PhDr., Ph.D. KTDU 3,44 22 5 23
36 2AUDITE Introduction to Sound B, N Suchánek Jiří, MgA., Ph.D. KAT 3,44 22 3 14
35 1SMaD1 Systémové myšlení a design 1 N Macháček Mikuláš, doc. MgA. KDE 3,21 13 2 15
34 2WTM3 Workshop tradičních médií magisterský 3 N Houser Milan, doc. MgA. KTM 2,94 11 2 18
33 1MDP1 Metodologie designového procesu 1 B Macháček Mikuláš, doc. MgA. KDE 2,57 8 2 25
32 1WTM6 Workshop tradičních médií 6 B Houser Milan, doc. MgA. KTM 2,4 21 5 24
31 1KSPVF-4 Konzultace semestrální práce s vyučujícími FaVU 4 B Magid Václav, doc. Mgr., Ph.D. FaVU 2,29 47 3 6
30 1SSZZ Seminář ke státní závěrečné zkoušce B Zálešák Jan, doc. Mgr., Ph.D. KTDU 2,25 51 3 6
29 ACHE20 Architektura 20. století B Žáčková Markéta, Mgr., Ph.D. KTDU 2,22 26 4 15
28 GPTSU Galerijní provoz a trh s uměním v praxi N Peško Michaela, Mgr. Mgr., Ph.D. KTDU 2,18 29 4 14
27 1DTD1 Dějiny a teorie designu 1 B Jackson Ladislav, PhDr., Ph.D. KTDU 2,06 9 2 22
26 2KvPT Kurátorství v pohyblivém terénu N Jakalová Zuzana, Mgr., Ph.D. KTDU 2 28 4 14
25 2PSU Psychologie a umění N Fajnor Richard, doc. Mgr. KTDU 1,93 11 2 18
24 1-BAKS-1 Bakalářský seminář 1 B Magid Václav, doc. Mgr., Ph.D. FaVU 1,9 51 3 6
23 FEMS1 Feminist Seminar 1 B, N Veselá Lenka, MgA., M.A., Ph.D. KTDU 1,87 30 5 17
22 1UPD Úvod do permakulturního designu 1 B, N Klímová Barbora, doc. MgA., ArtD. AEN 1,79 17 4 24
21 VSDH1 Vizuální styly digitálních her 1 B Vaněk Vojtěch, MgA. AHM 1,77 27 6 22
20 1ZGT5 Základy grafických technik 5 - Sítotisk B Houser Milan, doc. MgA. KTM 1,67 17 2 12
19 ZPS1 Základy psychologie 1 B Fajnor Richard, doc. Mgr. KTDU 1,67 8 3 38
18 2WTM1 Workshop tradičních médií magisterský 1 N Houser Milan, doc. MgA. KTM 1,67 20 2 10
15 PR1-Z Videogram 1 B, N Cenek Filip, doc. MgA. KAT 1,57 70 4 6
14 1RH-1 Rhinoceros 1 - 3D modelování pro umělce a designéry B Králík Martin, MgA., Ph.D. K3D 1,5 15 2 13
13 1-2DO-1 2D obrábění 1 - Laserové a CNC technologie B Medek Tomáš, doc. Mgr. K3D 1,5 13 3 23
12 KOHISO-Z Komiks - historie a současnost B Ryška Pavel, MgA., Ph.D. KAT 1,44 36 3 8
11 VK2-Z Večerní kresba 3 B Lastomirský Ján, Mgr. et MgA. KTM 1,43 19 2 11
10 1ZHERV Základy herního vývoje B Čadík Martin, doc. Ing., Ph.D. AHM 1,4 44 5 11
9 2PEDK Rozvoj pedagogických kompetencí (Škola imaginace) N Cenek Filip, doc. MgA. FaVU 1,39 16 4 25
8 1PNvSUM Perspektivy ne/způsobilosti v současném umění a myšlení B Jakalová Zuzana, Mgr., Ph.D. KTDU 1,28 30 3 10
7 KPO-Z Kurz pornostudií B Klodová Lenka, prof. Mgr. A., Ph.D. ATD 1,28 43 3 7
6 VUGMP Umělec v galerijní a muzejní praxi 1 B Chamonikola Kaliopi, PhDr., Ph.D. KTDU 1,25 19 2 11
5 2VUaD Výzkum uměním a designem N Veselá Lenka, MgA., M.A., Ph.D. KTDU 1,17 15 4 27
4 ZKT Základy keramické tvorby B Váňa Dušan, MgA., Ph.D. K3D 1,17 10 2 20
3 1GTPP2 Grafické techniky pro pokročilé 2 - Tisk z hloubky B Kytner Pavel, MgA. KTM 1 8 2 25
2 1-D-VPSP3 Veřejná prezentace semestrální práce 3 B Macháček Mikuláš, doc. MgA. FaVU 1 8 2 25
1 1VEPSP6 Veřejná prezentace semestrální práce 6 B Magid Václav, doc. Mgr., Ph.D. FaVU 1 52 3 6

Negativní zpětnou vazbu ve formě hodnocení a slovních komentářů studujících obdržely zejm. dva předměty, které vyhověly podmínkám zveřejnění v závěrečné zprávě o hodnocení kvality výuky: Seminář dějin umění 20. století – sítě, politika, koncepty (garant PhDr. Ladislav Jackson, Ph.D.) a Workshop tradičních médií (garant doc. MgA. Milan Houser).

  1. Workshopy tradičních médií: U těchto předmětů se jednalo zejm. o negativně hodnocené organizační zajištění předmětů („… myšlenka skvělá, jen ta organizace byla chaotická…“, „workshopy se vypisovaly během předmětu náhodně…“, „nebyli jsme informováni, v kolik hodin workshop začne…“). Garant předmětů byl kontaktován proděkankou pro studium s žádostí o vyjádření a nápravu. Garant komentáře vnímá jako podnět pro zlepšení organizace výuky, uznal nedostatky v komunikaci a organizaci – zejména pozdní vypisování a změny v nabídce – a omluvil se za vzniklé komplikace. Do budoucna se zavázal zlepšit informovanost, zavést jednotný a přehlednější systém přihlašování a rozšířit nabídku workshopů tak, aby lépe odpovídala různorodým potřebám studujících i kapacitním možnostem.
  2. Seminář dějin umění 20. století – sítě, politika, koncepty: U tohoto předmětu se negativní hodnocení týkalo množství a úrovně výuky a náročnosti jeho ukončení („otázkou je kolik reálně odučených hodin z počtu zamýšlených bylo…“, „V tomto případě se jednalo o dvě vyučující. Byly velmi milé a nemám pochybnosti o jejich odborných znalostech, ale příprava na hodiny byla značně problematická, zejména u jedné z nich. Často si například zapomněla prezentaci doma, zrušila hodinu na poslední chvíli nebo nám neposlala slíbené materiály k úkolu, který́ nám zadala atd. Ve výsledku jsme absolvovali max dvě přednášky, které bych označila za skutečně přínosné. Nepříprava na hodiny byla bohužel bolestně zřejmá a sledovat vyučujícího, jak si přednášku vymýšlí za pochodu, mi přišlo neuctivé vůči studentům, zvlášť když je docházka povinná. …“). Garant upřesnil, že na základě diskuze v Radě studijních programů Volné umění a Design byla část výuky nabídnuta doktorandkám, které se věnovaly tématu „Umění a válka“. Jejich podíl činil 75 % výuky, zbytek odučil garant. Výhrady byly s vyučujícími projednány, zpětná vazba byla přijata a byly poskytnuty konkrétní tipy k rozvoji pedagogických dovedností. Supervize ze strany garanta byla ztížena kvůli omezené komunikaci ve druhé části semestru. Zapojení doktorandek bylo jednorázové řešení reagující na aktuální společenské dění. Od akademického roku 2025/2026 bude předmět opět vyučován výhradně garantem předmětu.
Intervize ombudsmana v ateliérech jako nástroj podpory kvality

Vzhledem k tomu, že výuka v ateliérech je kvůli malé skupině účastníků obtížně hodnotitelná prostřednictvím anonymní ankety, zůstávají jedním z nástrojů podpory kvality ateliérové výuky tzv. intervizní setkání ombudsmana (a jeho tajemnice) v ateliérech. Tato setkání slouží jako prevence a kultivace studijního prostředí. V roce 2024 proběhlo šest intervizí v pěti ateliérech. Tři setkání byla iniciována ateliérovými pedagogy, zbylá tři pak ombudsmanem na základě vlastního vyhodnocení potřeb. Tematicky se intervize zaměřovaly zejména na vztahy mezi studujícími a vyučujícími, roli pedagogů v nehierarchicky vedených ateliérech a vzájemná očekávání v rámci ateliérové spolupráce. Významným tématem bylo také hledání rovnováhy mezi „socializační“ a „didaktickou“ funkcí ateliérového prostředí – tedy mezi potřebou poskytovat psychickou a emoční podporu a zároveň udržovat požadavky na studijní výkon a umělecký rozvoj studujících. Viz také zprávu ombudsmana za rok 2024: https://www.favu.vut.cz/fakulta/organizacni-struktura/ombudsman#souvisejici-odkazy.

Nová podoba hodnocení ateliérové výuky

Z důvodu zavedení nové struktury ateliérové výuky a způsobu jejího hodnocení se v zimním semestru 2024/2025 uskutečnily dvě interní ankety – jedna mezi studujícími a druhá mezi ateliérovými pedagogy. Ateliérová výuka a její zhodnocení probíhaly poprvé ve dvou „režimech“: v rámci předmětu Ateliér a předmětu Veřejná prezentace semestrální práce, zakončeného kolokviem. Tato změna přinesla i nový způsob hodnocení, kdy byla tradiční známková stupnice A–F nahrazena hodnocením „prospěl/a – neprospěl/a“, s důrazem na slovní zpětnou vazbu a podporu otevřeného dialogu mezi studujícími a vyučujícími.

Změna byla obecně vnímána pozitivně celou akademickou obcí fakulty. Studující oceňovali uvolněnější atmosféru při prezentacích a důkladnější slovní hodnocení, zároveň ale upozorňovali na potřebu větší transparentnosti rozhodování komise, přítomnost všech hodnotitelů po celou dobu hodnocení, možnost individuální zpětné vazby a jasněji formulovaná hodnoticí kritéria. Některým chyběla i orientace podle klasifikační stupnice a strukturovanější písemné hodnocení. Pedagogové vítali odklon od známkování směrem ke kvalitativnímu hodnocení, které lépe podporuje reflexi studentské práce a diskuzi. Zároveň navrhovali vylepšit organizační aspekty – zejména rozvržení veřejných prezentací do více dní, sjednocení způsobu zaznamenávání zpětné vazby a zajištění důstojného prostředí pro hodnocení, obzvlášť pro první ročníky. Z obou anket vyplývá, že změna byla akademickou obcí přijata a má potenciál i do budoucnosti. Pro další semestry bude klíčové pracovat především na větší transparentnosti, srozumitelnosti a celkové kvalitě zpětné vazby a jejímu hlavnímu poslání: „Cílem hodnocení je poskytnout vícehlasou a konstruktivní zpětnou vazbu k prezentovaným dílům studujících. Hodnocení v rámci předmětu Veřejná prezentace semestrální práce představuje zásadní shrnutí práce studujících v ateliérech v uplynulém semestru akademického roku. Studující během veřejného kolokvia získávají příležitost vidět svá díla v širších souvislostech, učí se je srozumitelně prezentovat ostatním přítomným a především komisi, jejíž členové a členky neznají okolnosti jejich vzniku, a obdrží odbornou zpětnou vazbu, která podporuje jejich další umělecký rozvoj.“

Odpovědnost: doc. MgA. Filip Cenek