Galerie MOÚ 209
Galerie 209 je studentská experimentální galerie, která vznikla v roce 2013 z iniciativy Ateliéru malířství 2 na Fakultě výtvarných umění VUT. Od počátku se zaměřuje na prezentaci nejmladší generace umělců a umělkyň a funguje jako svobodná studentská platforma otevřená uměleckému výzkumu a experimentům. Jejím hlavním cílem je poskytovat studentům a studentkám praktické zkušenosti z oblasti organizace, komunikace a kurátorské činnosti přímo v reálném prostředí. Celý provoz galerie je realizován prostřednictvím nominovaných studentských týmů pod odborným vedením supervizorů. V letech 2013–2019 galerie sídlila přímo v prostorách Ateliéru malířství 2 na adrese Údolní 53, kde probíhaly nejen výstavy, ale i doprovodné programy v podobě přednášek a diskusí určených pro studenty i širokou veřejnost.
Dnes Galerie 209 působí v prostorách Masarykova onkologického ústavu v Brně a nese název Galerie MOÚ 209. Tato specifická lokalizace z galerie činí tzv. liminální prostor – tedy prostor na pomezí tradiční výstavní instituce a veřejného zdravotnického zařízení. Kontext nemocničního prostředí je nedílnou součástí její identity a formuje charakter výstav, které zde vznikají. Umělecké projekty proto zohledňují poslání onkologického ústavu a reflektují potřeby jeho návštěvníků i pacientů. Struktura programu galerie je postavena na výstavách připravovaných kurátorskými týmy složenými ze studujících na vysokých uměleckých školách. Každý tým, obvykle tvořený 2–4 členy, je sestavován supervizory galerie – Luďkem Rathouským a Ondřejem Homolou.
Výstavní program se uskutečňuje díky finanční podpoře a spolupráci Fakulty výtvarných umění VUT a Masarykova onkologického ústavu v Brně.
Výstavní program 2025
Johanka Ilčíková: Cesta světla
21. 5. – 10. 9. 2025, kurátorka: Natálie Ryzá
Johanka Ilčíková se ve své tvorbě dlouhodobě věnuje zpracovávání křesťanských myšlenek. Klade si za cíl propojit křesťanské poselství se současným výtvarným jazykem. V minulosti zpracovávala například podobenství o rozsévači, nebo například projekt Živé slovo. V tomto projektu také začíná používat materiál netradiční pro zpracovávání křesťanských témat, i pro umění obecně, kterým je růžový polystyren. Tento materiál pro ni v jeho umělosti symbolizuje to slovo, nebo radu, kterou slyšíme, a která zůstává ve fázi umělosti, dokud ji nezačneme skutečně žít. Pro autorku je celkově důležité, aby víra nezůstávala pouze na teoretické úrovni nebo v dodržování pravidel, ale aby tvořila živou složku každodenního života. Z její hluboké víry vychází i tato výstava.
Cesta světla je velikonoční pobožnost, která navazuje na více známou křížovou cestu. Na rozdíl od křížové cesty, která je o bolesti a utrpení Cesta světla ve svých 14 zastaveních spíše zobrazuje naději a nový život. Samotná výstava se skládá z 14 kreseb, ke kterým se vážou jednotlivé příběhy autorky. Tyto příběhy se týkají lidí nebo myšlenek autorce blízkých. Spojení těchto příběhů a kreseb bude součástí připravované knihy. Cesta světla je sama o sobě velmi symbolická, a právě ze studia textů o křesťanské symbolice vychází autorka i při skládání kompozic, jež čerpají z děje nebo postav jednotlivých zastavení.
FB event // Fotografie z vernisáže
Alina Shaikhutdinova: Ztracený domov
30. 9. 2025 - 5. 1. 2026, kurátorka: Lina Fateeva
Hlavním tématem výstava s názvem Ztracený domov jsou pocity lidí, kteří se v důsledku migrace ocitli daleko od svého domova. Díla vycházejí z osobní zkušenosti dvou umělkyň, které se přestěhovaly do České republiky za novým životem. Výstava vychází z přesvědčení, že zkušenost každého migranta představuje v mnoha ohledech morální dilema: umělkyně se nacházejí mezi dvěma zeměmi, které obě vnímají jako svůj domov, ale zároveň se necítí být součástí ani jedné z nich. Diváci jsou zváni na morální cestu, jejímž cílem je nalezení klidu a domova v tomto „přechodném prostoru“ a uvědomění si sebe sama jako jeho součásti.
Odpovědnost: Mgr. Barbora Šedivá, Ph.D.