Detail publikace

Od konzervativismu k progresivitě a zase zpátky: Začátky revue Život na poli architektury

JACKSON, L.

Originální název

Od konzervativismu k progresivitě a zase zpátky: Začátky revue Život na poli architektury

Český název

Od konzervativismu k progresivitě a zase zpátky: Začátky revue Život na poli architektury

Typ

článek v časopise - ostatní, Jost

Jazyk

cs

Originální abstrakt

V roce 2021 uplynulo sto let od prvního čísla revue Život, vydávaného Uměleckou besedou. Umělecká beseda, založená roku 1863, byla první českou stavovskou organizací umělců a osmdesát pět let přispívala k formování moderního umění. Tomu významně přispívala i revue Život, vydávaná od roku 1921 do doku 1949. Revue Život měla zvláště do poloviny dvacátých let, kdy tuto roli převzal časopis Stavba, významný podíl i na formování diskurzu o moderní architektuře. Bylo by mylné ale podlehnout představě, že architektonické, či obecně umělecké časopisy odrážely realitu a jsou tak nestranným a objektivním svědectvím o tom, co se na umělecké a architektonickém scéně dělo, kdo byli hlavní aktéři a jaké byly názorové proudy. Na druhé straně obsahová analýza časopisů patří k důležitým metodám poznání společenských pohybů, máme-li na paměti, že stejně důležité jako to, co v nich najdeme, je i to, co v nich není – události, o nichž se můžeme dozvědět pomocí jiných metod historických a dalších společenských věd. Současně je nutné se při obsahové analýze ptát také po tom, kdo byli aktéři jednotlivých diskurzů a jaké byly jejich individuální (kariérní či ryze osobní) i kolektivní (stavovské, občanské, tvůrčí…) zájmy. Na hloubkovou obsahovou analýzu v tomto příspěvku není prostor, proto se zaměřím spíše na komparaci obsahu v jednotlivých architektonických periodikách a také trochu na agenty témat těchto diskusí, které se často prolínaly, často si ale také odporovaly a vzájemně soupeřily.

Český abstrakt

V roce 2021 uplynulo sto let od prvního čísla revue Život, vydávaného Uměleckou besedou. Umělecká beseda, založená roku 1863, byla první českou stavovskou organizací umělců a osmdesát pět let přispívala k formování moderního umění. Tomu významně přispívala i revue Život, vydávaná od roku 1921 do doku 1949. Revue Život měla zvláště do poloviny dvacátých let, kdy tuto roli převzal časopis Stavba, významný podíl i na formování diskurzu o moderní architektuře. Bylo by mylné ale podlehnout představě, že architektonické, či obecně umělecké časopisy odrážely realitu a jsou tak nestranným a objektivním svědectvím o tom, co se na umělecké a architektonickém scéně dělo, kdo byli hlavní aktéři a jaké byly názorové proudy. Na druhé straně obsahová analýza časopisů patří k důležitým metodám poznání společenských pohybů, máme-li na paměti, že stejně důležité jako to, co v nich najdeme, je i to, co v nich není – události, o nichž se můžeme dozvědět pomocí jiných metod historických a dalších společenských věd. Současně je nutné se při obsahové analýze ptát také po tom, kdo byli aktéři jednotlivých diskurzů a jaké byly jejich individuální (kariérní či ryze osobní) i kolektivní (stavovské, občanské, tvůrčí…) zájmy. Na hloubkovou obsahovou analýzu v tomto příspěvku není prostor, proto se zaměřím spíše na komparaci obsahu v jednotlivých architektonických periodikách a také trochu na agenty témat těchto diskusí, které se často prolínaly, často si ale také odporovaly a vzájemně soupeřily.

Klíčová slova

Umělecká beseda; revue Život; Jaromír Krejcar; Josef Karel Říha; moderní architektura

Vydáno

03.12.2022

Nakladatel

Umělecká beseda

Místo

Praha

ISSN

0231-8539

Periodikum

Život: Revue Umělecké besedy

Ročník

16

Číslo

1

Stát

CZ

Strany od

116

Strany do

125

Strany počet

10

URL

Dokumenty

BibTex


@article{BUT180201,
  author="Ladislav {Jackson}",
  title="Od konzervativismu k progresivitě a zase zpátky: Začátky revue Život na poli architektury",
  annote="V roce 2021 uplynulo sto let od prvního čísla revue Život, vydávaného Uměleckou besedou. Umělecká beseda, založená roku 1863, byla první českou stavovskou organizací umělců a osmdesát pět let přispívala k formování moderního umění. Tomu významně přispívala i revue Život, vydávaná od roku 1921 do doku 1949. Revue Život měla zvláště do poloviny dvacátých let, kdy tuto roli převzal časopis Stavba, významný podíl i na formování diskurzu o moderní architektuře. Bylo by mylné ale podlehnout představě, že architektonické, či obecně umělecké časopisy odrážely realitu a jsou tak nestranným a objektivním svědectvím o tom, co se na umělecké a architektonickém scéně dělo, kdo byli hlavní aktéři a jaké byly názorové proudy. Na druhé straně obsahová analýza časopisů patří k důležitým metodám poznání společenských pohybů, máme-li na paměti, že stejně důležité jako to, co v nich najdeme, je i to, co v nich není – události, o nichž se můžeme dozvědět pomocí jiných metod historických a dalších společenských věd. Současně je nutné se při obsahové analýze ptát také po tom, kdo byli aktéři jednotlivých diskurzů a jaké byly jejich individuální (kariérní či ryze osobní) i kolektivní (stavovské, občanské, tvůrčí…) zájmy. Na hloubkovou obsahovou analýzu v tomto příspěvku není prostor, proto se zaměřím spíše na komparaci obsahu v jednotlivých architektonických periodikách a také trochu na agenty témat těchto diskusí, které se často prolínaly, často si ale také odporovaly a vzájemně soupeřily.",
  address="Umělecká beseda",
  chapter="180201",
  howpublished="print",
  institution="Umělecká beseda",
  number="1",
  volume="16",
  year="2022",
  month="december",
  pages="116--125",
  publisher="Umělecká beseda",
  type="journal article - other"
}

Odpovědnost: Ing. Marek Strakoš