Detail publikace

Co materiály chtějí? Beton, sklo a ocel v díle J. J. Polívky

JACKSON, L.

Originální název

Co materiály chtějí? Beton, sklo a ocel v díle J. J. Polívky

Český název

Co materiály chtějí? Beton, sklo a ocel v díle J. J. Polívky

Typ

přednáška

Jazyk

cs

Originální abstrakt

Co materiály chtějí? Agence betonu, oceli a skla v díle Jaroslava J. Polívky mezi Evropou a Amerikou. Ocel a sklo jsou v moderní architektuře velmi populární, ale z technického hlediska se jedná o zcela nevhodnou kombinaci, myslel si architekt a konstruktér Jaroslav J. Polívka. Přesto je autorem konstrukce československých pavilonů na světových výstavách v Paříži a New Yorku, kde dominovala ocelová konstrukce kombinovaná se skleněnými tvárnicemi. V případě betonu se celý život snažil prosadit typizaci železobetonových prvků, přesto jsou jeho nejslavnější projekty založeny na jedinečném tvarovém gestu, odporujícím veškerým systémovým ekonomizačním snahám. Pokud volba materiálů a jejich tvarování a kombinace tedy v případě jeho nejslavnějších projektů nebyla tvůrčím rozhodnutím, jaká jiná rozhodnutí a zájmy za ní stály? Přednáška na příkladu Jaroslava Polívky prozkoumá interpretační možnosti materialitních přístupů v dějinách moderní architektury

Český abstrakt

Co materiály chtějí? Agence betonu, oceli a skla v díle Jaroslava J. Polívky mezi Evropou a Amerikou. Ocel a sklo jsou v moderní architektuře velmi populární, ale z technického hlediska se jedná o zcela nevhodnou kombinaci, myslel si architekt a konstruktér Jaroslav J. Polívka. Přesto je autorem konstrukce československých pavilonů na světových výstavách v Paříži a New Yorku, kde dominovala ocelová konstrukce kombinovaná se skleněnými tvárnicemi. V případě betonu se celý život snažil prosadit typizaci železobetonových prvků, přesto jsou jeho nejslavnější projekty založeny na jedinečném tvarovém gestu, odporujícím veškerým systémovým ekonomizačním snahám. Pokud volba materiálů a jejich tvarování a kombinace tedy v případě jeho nejslavnějších projektů nebyla tvůrčím rozhodnutím, jaká jiná rozhodnutí a zájmy za ní stály? Přednáška na příkladu Jaroslava Polívky prozkoumá interpretační možnosti materialitních přístupů v dějinách moderní architektury

Klíčová slova

ocel; sklo; beton; železobeton; J. J. Polívka; Frank Lloyd Wright

Vydáno

31.03.2022

Nakladatel

Galerie Jaroslava Feragnera, 31. března 2022

Místo

Praha

URL

Dokumenty

BibTex


@misc{BUT178262,
  author="Ladislav {Jackson}",
  title="Co materiály chtějí? Beton, sklo a ocel v díle J. J. Polívky",
  annote="Co materiály chtějí? Agence betonu, oceli a skla v díle Jaroslava J. Polívky mezi Evropou a Amerikou. Ocel a sklo jsou v moderní architektuře velmi populární, ale z technického hlediska se jedná o zcela nevhodnou kombinaci, myslel si architekt a konstruktér Jaroslav J. Polívka. Přesto je autorem konstrukce československých pavilonů na světových výstavách v Paříži a New Yorku, kde dominovala ocelová konstrukce kombinovaná se skleněnými tvárnicemi. V případě betonu se celý život snažil prosadit typizaci železobetonových prvků, přesto jsou jeho nejslavnější projekty založeny na jedinečném tvarovém gestu, odporujícím veškerým systémovým ekonomizačním snahám. Pokud volba materiálů a jejich tvarování a kombinace tedy v případě jeho nejslavnějších projektů nebyla tvůrčím rozhodnutím, jaká jiná rozhodnutí a zájmy za ní stály? Přednáška na příkladu Jaroslava Polívky prozkoumá interpretační možnosti materialitních přístupů v dějinách moderní architektury",
  address="Galerie Jaroslava Feragnera, 31. března 2022",
  chapter="178262",
  institution="Galerie Jaroslava Feragnera, 31. března 2022",
  year="2022",
  month="march",
  publisher="Galerie Jaroslava Feragnera, 31. března 2022",
  type="lecture"
}

Odpovědnost: Ing. Marek Strakoš