Detail publikace

Praha–Tokio: Paralely, nebo vztahy?

JACKSON, L.

Originální název

Praha–Tokio: Paralely, nebo vztahy?

Český název

Praha–Tokio: Paralely, nebo vztahy?

Typ

redakční článek

Jazyk

cs

Originální abstrakt

Výstava „1920–2020 Praha–Tokio: vlivy, paralely, tušení společného“, která navíc v interiéru galerie Jaroslav Fragnera představuje celou řadu pozoruhodných modelů a současnou variantu čajového domku od Jakuba Fišera nebo video umělce Marka Thera Mitsu, které interpretuje příběh Mitsuko Maria Thekla Coudenhove-Kalergi, která v 19. století přišla do šumavského pohraničí, je výrazným a povedeným příspěvkem pro česko-japonské vztahy v oblasti architektury, designu a kultury. Celý projekt se však mohl držet cílevědomé koncepce Heleny Čapkové, která k „vlivologii“ přistupuje poučeně a kriticky. Soustředěná rekonstrukce vybraných momentů a historicky bližších či vzdálenějších situací v česko-japonských vztazích, doplněná o osobní zkušenosti a výpovědi (ať slovní či obrazové), je nosný koncept a byl by zcela dostatečný. Nebylo nutné tento cíl zaplevelovat povrchně tušenými paralelami, a když, tak jen ve výstavě. Nic totiž o vzájemných vztazích nevypovídají a o architektonických projektech neříkají nic navíc, než že v Čechách i v Japonsku existují stavby, které jsou dřevěné, které mají sedlovou střechu, které mají oplechovaný exteriér atd. Dovnitř architektonické, kritické a teoretické veřejnosti se tím současně ukazuje, že zatímco umíme analyzovat historickou architekturu, když má dojít na trefnou a hlubinnou komparaci architektury současné, jsme často bezradní.

Český abstrakt

Výstava „1920–2020 Praha–Tokio: vlivy, paralely, tušení společného“, která navíc v interiéru galerie Jaroslav Fragnera představuje celou řadu pozoruhodných modelů a současnou variantu čajového domku od Jakuba Fišera nebo video umělce Marka Thera Mitsu, které interpretuje příběh Mitsuko Maria Thekla Coudenhove-Kalergi, která v 19. století přišla do šumavského pohraničí, je výrazným a povedeným příspěvkem pro česko-japonské vztahy v oblasti architektury, designu a kultury. Celý projekt se však mohl držet cílevědomé koncepce Heleny Čapkové, která k „vlivologii“ přistupuje poučeně a kriticky. Soustředěná rekonstrukce vybraných momentů a historicky bližších či vzdálenějších situací v česko-japonských vztazích, doplněná o osobní zkušenosti a výpovědi (ať slovní či obrazové), je nosný koncept a byl by zcela dostatečný. Nebylo nutné tento cíl zaplevelovat povrchně tušenými paralelami, a když, tak jen ve výstavě. Nic totiž o vzájemných vztazích nevypovídají a o architektonických projektech neříkají nic navíc, než že v Čechách i v Japonsku existují stavby, které jsou dřevěné, které mají sedlovou střechu, které mají oplechovaný exteriér atd. Dovnitř architektonické, kritické a teoretické veřejnosti se tím současně ukazuje, že zatímco umíme analyzovat historickou architekturu, když má dojít na trefnou a hlubinnou komparaci architektury současné, jsme často bezradní.

Klíčová slova

architektura; Praha; Tokio; japonsko; Galerie Jaroslava Fraagnera; moderní architektura

Vydáno

09.06.2021

Nakladatel

ERA Media, s. r. o.

Místo

Praha

Strany od

10

Strany do

11

Strany počet

2

URL

Dokumenty

BibTex


@misc{BUT171768,
  author="Ladislav {Jackson}",
  title="Praha–Tokio: Paralely, nebo vztahy?",
  annote="Výstava  „1920–2020 Praha–Tokio: vlivy, paralely, tušení společného“, která navíc v interiéru galerie Jaroslav Fragnera představuje celou řadu pozoruhodných modelů a současnou variantu čajového domku od Jakuba Fišera nebo video umělce Marka Thera Mitsu, které interpretuje příběh Mitsuko Maria Thekla Coudenhove-Kalergi, která v 19. století přišla do šumavského pohraničí, je výrazným a povedeným příspěvkem pro česko-japonské vztahy v oblasti architektury, designu a kultury. Celý projekt se však mohl držet cílevědomé koncepce Heleny Čapkové, která k „vlivologii“ přistupuje poučeně a kriticky. Soustředěná rekonstrukce vybraných momentů a historicky bližších či vzdálenějších situací v česko-japonských vztazích, doplněná o osobní zkušenosti a výpovědi (ať slovní či obrazové), je nosný koncept a byl by zcela dostatečný. Nebylo nutné tento cíl zaplevelovat povrchně tušenými paralelami, a když, tak jen ve výstavě. Nic totiž o vzájemných vztazích nevypovídají a o architektonických projektech neříkají nic navíc, než že v Čechách i v Japonsku existují stavby, které jsou dřevěné, které mají sedlovou střechu, které mají oplechovaný exteriér atd. Dovnitř architektonické, kritické a teoretické veřejnosti se tím současně ukazuje, že zatímco umíme analyzovat historickou architekturu, když má dojít na trefnou a hlubinnou komparaci architektury současné, jsme často bezradní.
",
  address="ERA Media, s. r. o.",
  chapter="171768",
  howpublished="print",
  institution="ERA Media, s. r. o.",
  year="2021",
  month="june",
  pages="10--11",
  publisher="ERA Media, s. r. o.",
  type="editorial"
}

Odpovědnost: Ing. Marek Strakoš