Detail publikace

Tvary, barvy, pohodlí: Nábytek Jitona

ZIKMUND-LENDER, L.

Originální název

Tvary, barvy, pohodlí: Nábytek Jitona

Český název

Tvary, barvy, pohodlí: Nábytek Jitona

Typ

kniha odborná

Jazyk

cs

Originální abstrakt

Kniha Tvary, barvy, pohodlí: Nábytek Jitona doprovází stejnojmennou výstavu v Retromuseu Cheb (2018–2019) a ve Wortnerově domě v Českých Budějovicích (2020), pořádanou Galerií výtvarného umění v Chebu a Alšovou jihočeskou galerií. Kniha poskytuje výklad o nábytkové produkci národního podniku Jitona z let 1951–1989 a snaží se rekonstruovat co nejširší okolnosti jeho vzniku: autorské podíly jednotlivých designérů, proměny sortimentu, vývoj nových typů a forem nábytku, podmínky zaměstnání v Jitoně, prezentační strategie a média či experimentální programy a jejich úspěch. Nábytek z Jitony byl váznamnou součástí celostártní i mezinárodní produkce sériového a sektorového nábytku, ale Jitona byla také vyhledávaným výrobcem originálních, často velmi progresivních mobiliárních souborů pro přední architektonické realizace (Sjezdový palác, Palác kultury, hotel Praha, vládní vila v Sezimově Ústí, ambasáda v Pekingu ad.). Jitona a její nábytek může díky dobře dochovanému podnikovému archivu ukázat, nakolik jsou platné přetrvávající představy o věčném nedostatku surovin i hotových výrobků na trhu, jak fungovala socialistická propagace různých výrobků pro domácnost, jak fungoval export do zemí sovětského vlivu i do zemí Západního světa. V pozadí jednotlivých témat, spojených s produkcí nábytku v jižních a západních Čechách, stojí otázka, zda Jitona vytvářela nové formy a udávala výrobní trendy Československého nábytkového designu, nebo se naopak vezla na módních vlnách a její produkce byla jen výsledkem působení „ducha doby“.

Český abstrakt

Kniha Tvary, barvy, pohodlí: Nábytek Jitona doprovází stejnojmennou výstavu v Retromuseu Cheb (2018–2019) a ve Wortnerově domě v Českých Budějovicích (2020), pořádanou Galerií výtvarného umění v Chebu a Alšovou jihočeskou galerií. Kniha poskytuje výklad o nábytkové produkci národního podniku Jitona z let 1951–1989 a snaží se rekonstruovat co nejširší okolnosti jeho vzniku: autorské podíly jednotlivých designérů, proměny sortimentu, vývoj nových typů a forem nábytku, podmínky zaměstnání v Jitoně, prezentační strategie a média či experimentální programy a jejich úspěch. Nábytek z Jitony byl váznamnou součástí celostártní i mezinárodní produkce sériového a sektorového nábytku, ale Jitona byla také vyhledávaným výrobcem originálních, často velmi progresivních mobiliárních souborů pro přední architektonické realizace (Sjezdový palác, Palác kultury, hotel Praha, vládní vila v Sezimově Ústí, ambasáda v Pekingu ad.). Jitona a její nábytek může díky dobře dochovanému podnikovému archivu ukázat, nakolik jsou platné přetrvávající představy o věčném nedostatku surovin i hotových výrobků na trhu, jak fungovala socialistická propagace různých výrobků pro domácnost, jak fungoval export do zemí sovětského vlivu i do zemí Západního světa. V pozadí jednotlivých témat, spojených s produkcí nábytku v jižních a západních Čechách, stojí otázka, zda Jitona vytvářela nové formy a udávala výrobní trendy Československého nábytkového designu, nebo se naopak vezla na módních vlnách a její produkce byla jen výsledkem působení „ducha doby“.

Klíčová slova

design; dějiny designu; nábytkový design; socialismus; Československo

Vydáno

03.04.2019

Nakladatel

Galerie výtvarného umění v Chebu a Alšova jihočeská galerie

Místo

Cheb a České Budějovice

ISBN

978-80-87799-91-8

Kniha

Tvary, barvy, pohodlí: Nábytek Jitona

Číslo edice

1

Strany počet

178

URL

BibTex


@book{BUT156516,
  author="Ladislav {Zikmund-Lender}",
  title="Tvary, barvy, pohodlí: Nábytek Jitona",
  annote="Kniha Tvary, barvy, pohodlí: Nábytek Jitona doprovází stejnojmennou výstavu v Retromuseu Cheb (2018–2019) a  ve Wortnerově domě v Českých Budějovicích (2020), pořádanou Galerií výtvarného umění v Chebu a Alšovou jihočeskou galerií. Kniha poskytuje výklad o nábytkové produkci národního podniku Jitona z let 1951–1989 a snaží se rekonstruovat co nejširší okolnosti jeho vzniku: autorské podíly jednotlivých designérů, proměny sortimentu, vývoj nových typů a forem nábytku, podmínky zaměstnání v Jitoně, prezentační strategie a média či experimentální programy a jejich úspěch. Nábytek z Jitony byl váznamnou součástí celostártní i mezinárodní produkce sériového a sektorového nábytku, ale Jitona byla také vyhledávaným výrobcem originálních, často velmi progresivních mobiliárních souborů pro přední architektonické realizace (Sjezdový palác, Palác kultury, hotel Praha, vládní vila v Sezimově Ústí, ambasáda v Pekingu ad.). Jitona a její nábytek může díky dobře dochovanému podnikovému archivu ukázat, nakolik jsou platné přetrvávající představy o věčném nedostatku surovin i hotových výrobků na trhu, jak fungovala socialistická propagace různých výrobků pro domácnost, jak fungoval export do zemí sovětského vlivu i do zemí Západního světa. V pozadí jednotlivých témat, spojených s produkcí nábytku v jižních a západních Čechách, stojí otázka, zda Jitona vytvářela nové formy a udávala výrobní trendy Československého nábytkového designu, nebo se naopak vezla na módních vlnách a její produkce byla jen výsledkem působení „ducha doby“.",
  address="Galerie výtvarného umění v Chebu a Alšova jihočeská galerie",
  booktitle="Tvary, barvy, pohodlí: Nábytek Jitona",
  chapter="156516",
  howpublished="print",
  institution="Galerie výtvarného umění v Chebu a Alšova jihočeská galerie",
  year="2019",
  month="april",
  publisher="Galerie výtvarného umění v Chebu a Alšova jihočeská galerie",
  type="book"
}

Odpovědnost: Ing. Marek Strakoš