Detail předmětu

Estetika 4 – Kritické teorie umění a vizuální kultury

FaVU-1EST-4Ak. rok: 2025/2026

Cyklus kurzů Estetika 1–4 si klade za cíl vybavit studující pojmy a myšlenkovými strategiemi pro porozumění vlastním i cizím uměleckým motivacím, záměrům a předpokladům. Přednášky jsou vedené v dialogu se studujícími tak, aby mohl přednášející reagovat na jejich postoje a zájmy a o to lépe je tak mohl uvádět do kontextu tradice evropského estetického myšlení, ale také mimo-evropských myšlenkových tradic. 

Předmětem kurzu Estetika 4 je seznámit studující se současnými kritickými přístupy k umění a kultuře obecně. Tyto přístupy se od sebe mohou radikálně lišit, ale jejich společným jmenovatelem je důraz na přehodnocení dominantních západních narativů o roli, vývoji, fungování a proměnách kulturních institucí (včetně, ale nejen umění). Přednášky se zaměří na dva zdroje kritického postoje vůči kultuře, jednak na imanentní kritiku společnosti zevnitř a jednak na kritiku vycházející ze studia jiných kultur a civilizací.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

3

Garant předmětu

Vstupní znalosti

Nejsou.

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Pro udělení zkoušky jsou stanoveny následující podmínky:

  • aktivní účast ve výuce (max. 3 absence);
  • závěrečná písemná zkouška.

 

Výuka probíhá v učebnách KTDU FaVU VUT v hodinách určených rozvrhem. Účast na výuce je povinná (3 povolené neomluvené absence). Případné další absence se promítnou ve zvýšeném počtu otázek na závěrečném testu.

Učební cíle

Absolvování kurzu vybaví studující kompetencí pro vytváření poučeného názoru v často nepřehledných, přesto vyhrocených debatách hýbajících nejen světem umění.

Základní literatura

Libora OATES-INDRUCHOVÁ (ed.), Dívčí válka s ideologií. Praha: SLON, 1998.
Marita Sturken – Lisa Cartwright, Studia vizuální kultury, Praha: Portál, 2009.
Marta FILIPOVÁ – Matthew RAMPLEY (eds.), Možnosti vizuálních studií: obrazy, texty, interpretace, Brno: Masarykova univerzita, Filozofická fakulta, Seminář dějin umění 2007.
Nicolas MIRZOEFF, Jak vidět svět, Praha: ArtMap 2018.
Nicolas MIRZOEFF, Úvod do vizuální kultury, Praha: Academia, 2012.
Terry EAGLETON, Idea kultury, Brno: Host 2000
Vincent DESCOMBES, Stejné a jiné, Praha: ISE 1995.

Doporučená literatura

Alain BADIOU, Manifest afirmacionismu (třetí nástin), http://www.sok.bz/index.php?option=com_content&task=view&id=575&Itemid=28.
Anour ABDEL–MALEK – Chinua ACHEBE – Aimé CÉSAIRE – Achille MBEMBE – Edward W. SAID – Ngũgĩ Wa THIONGʼO, Postkoloniální myšlení II, Praha: tranzit.cz, 2011.
Antonio GRAMSCI, Sešity z vězení, Praha: Československý spisovatel 1959.
Boris BUDEN, Konec postkomunismu. Od společnosti bez naděje k naději bez společnosti, Praha: Rybka Publishers, 2013.
Bruno LATOUR, Nikdy sme neboli moderni, Bratislava: kalligram 2003
Bruno LATOUR, Stopovat a skládat světy s Brunem Latourem. Výbor z textů 1998-2013, Praha: tranzit.cz 2016
Donna HARAWAY, „Kyborgský manifest“, in: Helena BENDOVÁ – Matěj STRNAD (eds.), Společenské vědy a audiovize, Praha: NAMU 2014, s. 607–639.
Donna HARAWAY, „Tentacular Thinking. Anthropocene, Capitalocene, Chthulucene“, e-flux Journal, 2016, č. 75, http://www.e-flux.com/journal/75/67125/tentacular-thinking-anthropocene-capitalocene-chthulucene/.
Erich FROMM, Člověk a psychoanalýza, Praha: Aurora 1997.
Ernesto LACLAU – Chantal MOUFFE, Hegemonie a socialistická strategie. Za radikálně demokratickou politiku, Praha: Karolinum 2014.
Frantz FANON, Černá kůže, bílé masky, Praha: tranzit, 2011.
Fredric JAMESON, Postmodernismus neboli kulturní logika pozdního kapitalismu, Praha: Rybka 2016.
Gilles DELEUZE – Félix GUATTARI, Tisíc plošin, Praha: Herrmann & synové 2010.
Gilles DELEUZE, „Postscript on the Societies of Control“, October, 1992, č. 59, s. 3–7.
Guy DEBORD, Společnost spektáklu, Praha: Intu 2007.
György LUKÁCS, Umění jako sebepoznání lidstva, Praha: Odeon 1976.
Hakim BEY, Dočasná autonomní zóna, Praha: tranzit.cz 2004.
Herbert MARCUSE, „O afirmativním charakteru kultury“, Divadlo, roč. 19, 1968, č. 3, s. 46–55, č. 4, s. 47–57.
Herbert MARCUSE, Psychoanalýza a politika, Praha: Svoboda 1970
Jacques RANCIÈRE, The Politics of Aesthetics. The Distribution of Sensible, Londýn: COntinuum 2004.
Jean BAUDRILLARD, Amerika, Praha: Dauphin 2000.
Jean BAUDRILLARD, „Simulakra a simulace“, in: Jiří ŠEVČÍK – Pavlína MORGANOVÁ – Terezie NEKVINDOVÁ – Dagmar SVATOŠOVÁ (eds.), České umění 1980–2010. Texty a dokumenty, Praha: AVU 2011, s. 263–265.
Jean-François LYOTARD, O postmodernismu (Postmoderno vysvětlované dětem; Postmoderní situace), Praha: Filosofický ústav AVČR 1993.
Jodi DEAN, Slast a politika. Žižkova politická teorie, Praha: Filosofia 2014.
John BERGER, O pohledu. Praha: Fra 2009.
John BERGER, „Způsoby pohledu“, in: Pavel ZAHRÁDKA (ed.), Estetika na přelomu milénia. Vybrané problémy současné estetiky, Brno: Barrister & Principal 2010, s. 431–443.
Josef FULKA, Psychoanalýza a francouzské myšlení, Praha: Herrmann & synové 2008.
Louis ALTHUSSER, „Ideology and Ideological State Apparatuses. Notes towards an Investigation“, in: Lenin and Philosophy and Other Essays, New York: Monthly Review Press 1971.
Mark FISHER, Kapitalistický realismus, Praha: Rybka 2010.
Michel FOUCAULT, Dohlížet a trestat. Kniha o zrodu vězení, Praha: Dauphin 2000.
Michel FOUCAULT, Myšlení vnějšku, Praha: Herrmann & synové 2003.
Peter BÜRGER, Teorie avantgardy. Stárnutí moderny, Praha: AVU 2015.
Raymond GEUSS, The Idea of a Critical Theory, Cambridge: Cambridge University Press1981.
Roland BARTHES, Mytologie. Praha: Dokořán 2004.
Rosi BRAIDOTTI, The Posthuman, Polity 2013
Slavoj ŽIŽEK, Nepolapitelný subjekt, Praha: L. Marek 2007
Slavoj ŽIŽEK, The Sublime Object of Ideology, Londýn: Verso 1989.
Susan SONTAGOVÁ, O fotografii. Brno – Praha: Barrister & Principal – Paseka, 2002.
Terry EAGLETON, „Ideologie estetična“, in: Pavel ZAHRÁDKA (ed.), Estetika na přelomu milénia. Vybrané problémy současné estetiky, Brno: Barrister & Principal 2010, s. 301–311.
Theodor W. ADORNO – Max HORKHEIMER, Dialektika osvícenství, Praha: OIKOYMENH 2009.
Theodor W. ADORNO, Estetická teorie, Praha: Panglos 1997.
Tony MYERS, Slavoj Žižek, Praha: Svoboda Servis 2008.
Václav JANOŠČÍK – Lukáš LIKAVČAN – Jiří RŮŽIČKA (eds.), Mysl v terénu. Filosofický realismus v 21. století, Praha: AVU – Display 2017.

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program VUM_B bakalářský 2 ročník, letní semestr, povinný
    2 ročník, letní semestr, povinný
    2 ročník, letní semestr, povinný
    2 ročník, letní semestr, povinný
    2 ročník, letní semestr, povinný
    2 ročník, letní semestr, povinný
    2 ročník, letní semestr, povinný
    2 ročník, letní semestr, povinný
    2 ročník, letní semestr, povinný
    2 ročník, letní semestr, povinný
    2 ročník, letní semestr, povinný
    2 ročník, letní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Západní marxismus a kritika ideologie. Lukács, Gramsci, Benjamin, Frankfurtská škola (Adorno, Marcuse, Fromm), Althusser, Debord, Williams, Eagleton, Geuss 

2. Jedinec a emancipace na průsečíku humanismu a postkoloniální kritiky. Existencialismus a marxismus – Sartre. Hnutí négritude – Senghor, Césaire, Fanon 

3. Psychoanalýza jako kritická teorie společnosti. Freudomarxismus. Lacan, Žižek  

4. Feministická filozofie a literární teorie 40.–70. let. Feministické přivlastnění psychoanalýzy. Beauvoir, Kristeva, Cixous, Irigaray, Mitchell, Mulvey. Feministická kritika dějin umění a estetických kategorií – Nochlin, Pollock, Korsmeyer 

5. Od strukturalismu k poststrukturalismu. Diskurs a produkce subjektu. Barthes, Foucault, Derrida, Deleuze a Guattari 

6. Kritická studia vizuální kultury a kritická teorie médií. Eco, Sontag, Berger, Hall, Mitchell, Mirzoeff 

7. Postmoderna a spor o emancipační odkaz moderny. Habermas, Jameson, Lyotard.  

8. Vliv poststrukturalismu v postkoloniální filozofii a teorii kultury. Said, Spivak, Bhabha 

9. Postmoderní feministické myšlení a queer teorie. Haraway, Butler 

10. Kritická společenská teorie po postmodernismu. Agamben, Laclau a Mouffe, Žižek, Badiou, Rancière 

11. Kritika tradice kritického myšlení. Latour, spekulativní realismus a nový materialismus. Kritický posthumanismus – Haraway, Braidotti 

12. Studentské prezentace a diskuze nad tématy probíranými během semestru 

13. Studentské prezentace a diskuze nad tématy probíranými během semestru