Detail předmětu
Estetika 2 – Proudy v estetice 20. století
FaVU-1EST-2Ak. rok: 2025/2026
Cyklus kurzů Estetika 1–4 si klade za cíl vybavit studující pojmy a myšlenkovými strategiemi pro porozumění vlastním i cizím uměleckým motivacím, záměrům a předpokladům. Přednášky jsou vedené v dialogu se studujícími tak, aby mohl přednášející reagovat na jejich postoje a zájmy a o to lépe je tak mohl uvádět do kontextu tradice evropského estetického myšlení, ale také mimo-evropských myšlenkových tradic.
Mnoho klíčových pojmů a myšlenkových konstrukcí, s kterými se běžně operuje v současném odborném i laickém uvažování o umění a kultuře, získalo své kontury ve dvacátém století. Předmětem kurzu Estetika 2 bude představit historické a teoretické pozadí těchto pojmů a konstrukcí a zároveň zkoumat jejich dopady na současné uvažování. Kurz bude postupovat tematicky, ale zároveň se v jednotlivých přednáškách zaměří také na rozbor hlavních tradic ve výkladu kulturních a společenských fenoménů minulého století.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Vstupní znalosti
Nejsou.
Pravidla hodnocení a ukončení předmětu
Pro udělení zkoušky jsou stanoveny následující podmínky:
- aktivní účast ve výuce (max. 3 absence);
- závěrečná písemná zkouška.
Výuka probíhá v učebnách KTDU FaVU VUT v hodinách určených rozvrhem. Účast na výuce je povinná (3 povolené neomluvené absence). Případné další absence se promítnou ve zvýšeném počtu otázek na závěrečném testu.
Učební cíle
Studující získají vhled do předpokladů a závazků spojených s používáním termínů, s kterými se denně potkávají, ale jejichž použití není nevinné, protože s sebou nese nánosem historie získané konotace. To jim umožní získat odstup od těchto pojmů nutný k jejich kritickému používání či případně k hledání alternativ.
Základní literatura
Mario PERNIOLA, Estetika 20. století, Praha: Karolinum, 2000.
Doporučená literatura
György LUKÁCS, Umění jako sebepoznání lidstva, Praha: Odeon 1976.
Herta NAGL-DOCEKAL, Feministická filozofie. Výsledky, problémy, perspektivy, Praha: Sociologické nakladatelství 2007, kap. 2 „Umění a ženskost“, s. 101–175.
John BERGER, „Způsoby pohledu“, in: Pavel ZAHRÁDKA (ed.), Estetika na přelomu milénia. Vybrané problémy současné estetiky, Brno: Barrister & Principal 2010, s. 431–443.
Josef FULKA, Psychoanalýza a francouzské myšlení, Praha: Herrmann & synové 2008.
Miroslav LAMAČ (ed.), Myšlenky moderních malířů, Praha: Nakladatelství československých výtvarných umělců, 1968.
Peter LAMARQUE – Stein Haugom OLSEN (eds.), Aesthetics and the Philosophy of Art: the Analytic Tradition: an Anthology, Malden: Blackwell, 2004.
Petr A. BÍLEK, „Socialistický realismus a avantgarda“, in: Josef VOJVODÍK – Jan WIENDL (eds.), Heslář české avantgardy. Estetické koncepty a proměny uměleckých postupů v letech 1908–1958, Praha: Univerzita Karlova v Praze – TOGGA 2011.
Terry EAGLETON, „Ideologie estetična“, in: Pavel ZAHRÁDKA (ed.), Estetika na přelomu milénia. Vybrané problémy současné estetiky, Brno: Barrister & Principal 2010, s. 301–311.
Theodor W. ADORNO – Max HORKHEIMER, Dialektika osvícenství, Praha: OIKOYMENH 2009.
Theodor W. ADORNO, Estetická teorie, Praha: Panglos 1997.
Tomáš KULKA – Denis CIPORANOV (eds.), Co je umění? Texty angloamerické estetiky 20. století, Červený Kostelec: Pavel Mervart 2010.
Walter BENJAMIN, „Umělecké dílo ve věku své technické reprodukovatelnosti“, in: Výbor z díla I. Literárněvědné studie, Praha: OIKOYMENH 2009, s. 299–326.
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program VUM_B bakalářský 1 ročník, letní semestr, povinný
1 ročník, letní semestr, povinný
1 ročník, letní semestr, povinný
1 ročník, letní semestr, povinný
1 ročník, letní semestr, povinný
1 ročník, letní semestr, povinný
1 ročník, letní semestr, povinný
1 ročník, letní semestr, povinný
1 ročník, letní semestr, povinný
1 ročník, letní semestr, povinný
1 ročník, letní semestr, povinný
1 ročník, letní semestr, povinný
Typ (způsob) výuky
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova
- Vitalistické a psychologizující koncepce umění na přelomu 19. a 20. století. Nietzsche. Expresivismus – Tolstoj, Collingwood. Psychoanalýza a umění. Freud, Jung.
- Formalistické koncepce uměleckých druhů a modernismus. Hanslick, Herbart, Bell, Fry, ruský literárněvědný formalismus. Greenberg a specifičnost média.
- Umění a estetično pohledem strukturalismu a sémiotiky. Konceptuální východiska (Saussure, Peirce) a jejich aplikace na umění a estetiku (Mukařovský, Barthes).
- Fenomenologie, existencialismus a hermeneutika ve filozofii a estetice. Husserl, Heidegger, Sartre, Gadamer.
- Estetika a umění v anglofonní pragmatické a analytické filosofii. Dewey, Santayna, Sibley, Goodman.
- Debata o definici umění v analytické filozofii a institucionální teorie umění. Weitz, Danto, Dickie, Levinson, Gaut.
- Anti-umění v estetice západního marxismu – avantgarda vs. kulturní průmysl. Benjamin, Adorno, Bürger, Eco, Huyssen.
- Feministická a postkoloniální kritika kánonu evropské estetiky. Vizuální studia. Berger, Nochlin, Korsmeyer, Said, Hall.
- Poststrukturalismus ve filosofii a jeho vliv na teorii umění a estetiku. Foucault, Lyotard, Deleuze a Guattari, Baudrillard, Derrida, October.
- Teorie postmoderny. Lyotard, Jameson.
- Za hranice postmoderny. Tematizace umění a estetična ve filozofii přelomu milénia. Nový materialismus, spekulativní realismus, posthumanismus.
- Studentské prezentace a diskuze nad tématy probíranými během semestru.