Detail předmětu

Aktuální témata (grafického) designu

FaVU-ATGDAk. rok: 2025/2026

Kurz se zaměřuje na vybraná témata vizuální komunikace a designu obecně. V hodinách jsou se studujícími diskutována současná témata, východiskem jsou aktuální události v oboru grafického designu a v příbuzných oblastech. Pro přípravu na hodiny jsou čteny teoretické a kritické texty. Kurz bere v potaz kulturní a jiné souvislosti, které současnou praxi grafického designu ovlivňují. 

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

2

Vstupní znalosti

Schopnost kritické práce s textem, základní orientace v problematice vizuální kultury a grafického designu.

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Podmínkou pro udělení zápočtu je aktivní účast na výuce a plnění dílčích úkolů (čtení, rešerše a prezentace). V případě online výuky rovněž pravidelná online komunikace.


Povinná docházka - tolerována je neomluvená absence na jednom výukovém bloku.

Učební cíle

Posílení schopnosti studentů kriticky vnímat souvislosti vyplývající z různých kontextů (kulturního, sociálního, ekonomického, politického a estetického), v nichž vizuální komunikace vznikala a vzniká.
Studující si rozvinou kritické myšlení o oboru, které je klíčové jak pro praxi (nejen) grafického designu, tak pro recepci a analýzu vizuální komunikace.

Základní literatura

Beatriz Colomnia & Mark Wigley, Are We Human? Notes on an archeology of design, Lars Müller Publishers, Zürich, 2016. (EN)
Malcolm Barnard, Graphic Design as Communication, Routledge, 2013. (EN)
Ruben Pater, Politics of Design, BIS Publishers B.V. 2016. (EN)
Silvio Lorusso, What Design Can’t Do. Essays on Design and Disillusion, Set Margins‘ #26, 2023. (EN)

Doporučená literatura

Alice Rawsthorne, Zdravím, světe. Jak design vstupuje do života, Kniha Zlín 2014.Anthony Dunne - Fiona Raby, Speculative Everything, Cambridge 2013.
Bruce Sterling, Vytváření věcí, UMPRUM 2019.
Donald Norman, Design pro Každý den, Praha 2010.
Helen Armstrong (ed.), Digital Design Theory: Readings from the Field, Princeton Architectural Press, 2012.
Helen Armstrong (ed.), Graphic Design Theory: Readings from the Field, Princeton Architectural Press, 2009.
Johanna Drucker & Emily McVarish, Graphic Design History. A Critical Guide, Pearson, 2013.
Koert van Mensvoort & Hendrik-Jan Grievink, Next Nature. Nature changes along with us, Next nature network, 2015.
Nicholas Mirzoeff, Jak vidět svět, Artmap, 2015.
Philip B. Meggs & Alston W. Purvis, History of Graphic Design, Wiley, 2016.
Richard Hollis, Stručná historie grafického designu, Rubato, 2015.
Ruben Pater, CAPS LOCK How capitalism took hold of graphic design, and how to escape from it, Valiz 2021.
Tony Fry, Design as Politics, London 2011.
Victor Papanek, Zelený imperativ. Ekologie a etika v designu a architektuře, UMPRUM 2024.
William T. Mitchell, Teorie obrazu, Karolinum, 2016.
Zdeno Kolesár, Kapitoly z dějin designu, Vysoká škola uměleckoprůmyslová, 2009.

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program DES_B bakalářský 2 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
    2 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
    2 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
    2 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
    4 ročník, zimní semestr, volitelný
    4 ročník, zimní semestr, volitelný
    4 ročník, zimní semestr, volitelný
    4 ročník, zimní semestr, volitelný
  • Program BIT bakalářský 1 ročník, zimní semestr, volitelný
  • Program BIT bakalářský 1 ročník, zimní semestr, volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

12 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Úvod do sémiotiky a teorie komunikace  

Písmo, typografie a experiment  

Reklama a vizuální smog  

Technologie a AI – design a nástroje  

Uživatelé, UX design, participativní design, co-design  

Biodesign, kyborgové a posthumanismus  

Etika v designu, udržitelnost, kritický design  

Spekulativní design, Design Fictions, Future Design  

Seminář

12 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Individuální příprava na cvičení

12 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor