Detail předmětu

Ateliér 8

FaVU-1ATE-8Ak. rok: 2023/2024

Ateliér je základním tvůrčím předmětem ve studijním programu. Jeho ústřední náplní je vlastní umělecká praxe studujících. Ateliér jim pro tuto praxi zajištuje materiální podmínky dané konkrétním prostorem a specifickým mediálním či technologickým zaměřením. Poskytuje jim vstřícné a podnětné prostředí pro reflexi a kontextualizaci vlastní tvůrčích záměrů v průběžné komunikaci s vyučujícími a ostatními studujícími.

Za chod ateliéru je odpovědná dvojice vedoucích pedagožek*gů. Student*ka pracuje individuálně na vlastní tvorbě a/nebo kolektivně v ateliérové skupině. Při práci respektuje skupinou dohodnutá etická pravidla vycházející ze základních principů rovnosti práv a příležitostí, respektu k druhým, solidarity a ekologické udržitelnosti. O sdílený prostor řádně pečuje.

Při individuální nebo kolektivní realizaci dílčích i komplexnějších autorských výstupů si studující osvojují koncepční uvažování o své tvorbě, technické dovednosti a znalost příslušných materiálových procesů či technologických postupů, schopnost verbálně artikulovat vlastní umělecký záměr, orientaci v relevantních teoretických přístupech a disciplínách, přehled o tématech současného umění i širší veřejné debaty, schopnost kriticky zhodnotit a kontextualizovat vlastní tvůrčí praxi.

Harmonogram a konkrétní náplň ateliérové praxe, metody výuky a kritéria a způsoby hodnocení jsou definovány v úvodních hodinách každého semestru. Reflektují tak složení studujících v ateliéru stejně jako aktuální umělecký, společenský a environmentální kontext.

Zadání nebo téma ateliérové praxe mají individuální nebo kolektivní charakter a stanovují se osobní dohodou mezi studujícími a odpovědnými pedagožkami*gy. Tvůrčí proces je doprovázen průběžnými prezentacemi a konzultacemi. Konzultace mohou probíhat jak kolektivně formou periodických ateliérových schůzek, tak i individuálně. Studující jsou rovněž motivováni, aby konzultovali svou tvůrčí praxi s dalšími osobnostmi působícími v oboru. Technologická a teoretická podpora práce na ateliérových projektech je zajišťována vedoucími v spolupráci s kabinety a KTDU.

Předmět Ateliér 8 má poskytnout studujícím vhodné podmínky pro realizaci bakalářské práce. Studující se již nezapojují do společných aktivit ateliéru, ale zaměřují se na dokončení bakalářské práce a vytvoření její dokumentace.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

10

Garant předmětu

Vstupní znalosti

Výuka probíhá v prostoru ateliéru na půdě FaVU, případně na dalších místech podle aktuálního programu. Účast na výuce je povinná (povinná přítomnost na pravidelných ateliérových schůzkách 75 %). Jsou-li součástí výuky cvičné prezentace s externími hostkami*ty, plenér, workshopy, přednášky, návštěvy výstav, exkurze, setkání v online prostoru apod., je účast na těchto aktivitách rovněž povinná. Vyšší množství absencí lze po dohodě s vyučujícími kompenzovat individuálně stanovenou formou.

 

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Základní metodou jsou kolektivní a/nebo individuální konzultace. Doplňkovými metodami jsou: projektová výuka, debaty, studium literatury, prezentace, workshop (zaměřený na praktické nebo teoretické složky tvorby), kritická kolektivní nebo individuální konzultace s hostkami nebo hosty, přednáška, exkurze, plenér nebo výjezdové soustředění.

 

Studující si osvojí znalosti a dovednosti, které by jim měly dovolit obstát na profesionálním poli současného umění, jako je koncepční uvažování o své tvorbě, technické dovednosti a znalost příslušných materiálových procesů či technologických postupů, schopnost verbálně artikulovat vlastní umělecký záměr, orientaci v relevantních teoretických přístupech a disciplínách, přehled o tématech současného umění i širší veřejné debaty, schopnost kriticky zhodnotit a kontextualizovat vlastní tvůrčí praxi.

 

Učební cíle

Cílem předmětu je zajistit studujícím materiální podmínky a vstřícné a podnětné prostředí k uměleckému rozvoji. Prostřednictvím průběžné realizace autorských výstupů, jejich konzultování a účasti na společných aktivitách si studující mají osvojit schopnost koncepčního uvažování o vlastní tvorbě, technické dovednosti a teoretický přehled, které jim dovolí obstát na profesionálním poli současného umění.

Hodnocení studentské práce probíhá průběžně po celý semestr ve formě podávání slovní zpětné vazby. Fakultativní je možnost přizvat si jeden až několikrát za semestr k podávání hloubkové nebo dodatečné zpětné vazby externí odbornice*íky z oboru nebo další pedagožky*gy FaVU, případně jiné členky*ny akademické obce. Na konci semestru se práce hodnotí udělením zápočtu. Pro udělení zápočtu jsou stanoveny následující podmínky:

  • Pravidelná účast na výuce (75 % účast) nebo její kompenzace formou stanovenou individuální dohodou s vyučujícími;
  • Aktivní účast na ateliérovém programu nad rámec pravidelných konzultací (cvičné prezentace s externími hostkami*ty, plenér, workshopy, přednášky, návštěvy výstav, exkurze, setkání v online prostoru apod.);
  • Průběžná práce na autorských projektech individuální nebo kolektivní povahy podle zadání stanoveného na začátku semestru;
  • Prokázaný zájem o současné umění a o dílčí zaměření ateliéru.
 

Základní literatura

Hal FOSTER – Rosalind KRAUSSOVÁ – Yve-Alain BOIS – Benjamin H. D. BUCHLOH, Umění po roce 1900. Modernismus, antimodernismus, postmodernismus, Praha: Slovart 2007
Helena BENDOVÁ – Matěj STRNAD (eds.), Společenské vědy a audiovize, Praha: NAMU 2014.
John BERGER, Způsoby vidění, Praha: Labyrint 2016

Doporučená literatura

Jacques AUMONT, Obraz, Praha: Akademie múzických umění 2010
Konrad Paul LIESSMANN, Filozofie moderního umění, Olomouc: Votobia 2000
Nelson GOODMAN, Jazyky umění. Praha: Academia, 2007.
Konrad Paul LIESSMANN, Vzdělání jako provokace, Praha: Academia 2018
Magdaléna ADÁMKOVÁ-TURZOVÁ – Petra FILIPOVÁ, Učit umění. Učitel a žák v labyrintu současného umění, Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci 215
Jan SVENUNGSSON, Umelec a písanie, Bratislava: Slovart – VŠVU 2013
Paulo FREIRE, Pedagogika utlačovaných, Praha: Neklid 2022
Marina CASHDAN – Carina KRAUSE – Colin PERRY (eds.), Vitamin D2. New Perspectives in Drawing, Londýn: Phaidon 2013
T. J. DEMOS (ed.), Vitamin Ph. New Perspectives in Photography, Londýn: Phaidon 2006
Emma DEXTER, Vitamin D. New Perspectives in Drawing, Londýn: Phaidon 2005
Yuval ETGAR (ed.), Vitamin C+. Collage in Contemporary Art, Londýn: Phaidon 2023
Anna LOVATT (ed.), Vitamin D3. Today’s Best in Contemporary Drawing, Londýn: Phaidon 2022
Barry SCHWABSKY (ed.), Vitamin P2. New Perspectives in Painting, Londýn: Phaidon 2011
Barry SCHWABSKY (ed.), Vitamin P3. New Perspectives in Painting, Londýn: Phaidon 2011
Institut úzkosti. 2021. Kvíření jazyka českého: O užívání genderově inkluzivního jazyka v institucích a organizacích. http://www.institutuzkosti.cz/events/kvireni-jazyka-ceskeho-videozaznam-online-diskuse?src=cz

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program VUM_B bakalářský, 4. ročník, letní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Ateliér

130 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Na prvních hodinách se dohodou mezi vedoucími a studujícími stanoví:

  • harmonogram a témata semestru, včetně individuálních a/nebo kolektivních zadání,
  • metody výuky,
  • kritéria a způsoby hodnocení.

Po celý semestr průběžně probíhá:

  • individuální a/nebo kolektivní práce studujících na realizací vlastních tvůrčích projektů,
  • prezentace a konzultace dílčích výstupů nebo rozpracovanosti většího projektu kolektivně a/nebo individuálně (podle osobní dohody mezi studujícími a vedoucími),
  • periodické ateliérové schůzky, jejichž ústřední náplní je reflexe individuální a/nebo skupinové umělecké praxe studujících, jež ale mohou rovněž obsahovat diskusi nad aktuálními tématy z oblasti současného umění, teorie nebo širší veřejné debaty.

Program ateliéru může dále zahrnovat:

  • cvičné prezentace („kritiky“) s externími hostkami*ty,
  • plenér,
  • workshopy,
  • přednášky,
  • návštěvy výstav,
  • exkurze,
  • setkání v online prostředí.

K závěru semestru je chod ateliéru uzpůsoben přípravám na Veřejnou prezentaci semestrálních prací.

Poslední hodiny jsou věnovány rekapitulaci uplynulého semestru a podání zpětné vazby na práci jednotlivých studujících v jeho průběhu.