Detail předmětu

Ateliér 4

FaVU-1ATE4Ak. rok: 2023/2024

Ateliér je základním tvůrčím předmětem ve studijním programu. Jeho ústřední náplní je vlastní umělecká praxe studujících. Ateliér jim pro tuto praxi zajištuje materiální podmínky dané konkrétním prostorem a specifickým mediálním či technologickým zaměřením. Poskytuje jim vstřícné a podnětné prostředí pro reflexi a kontextualizaci vlastní tvůrčích záměrů v průběžné komunikaci s vyučujícími a ostatními studujícími.

Za chod ateliéru je odpovědná dvojice vedoucích pedagožek*gů. Student*ka pracuje individuálně na vlastní tvorbě a/nebo kolektivně v ateliérové skupině. Při práci respektuje skupinou dohodnutá etická pravidla vycházející ze základních principů rovnosti práv a příležitostí, respektu k druhým, solidarity a ekologické udržitelnosti. O sdílený prostor řádně pečuje.

Při individuální nebo kolektivní realizaci dílčích i komplexnějších autorských výstupů si studující osvojují koncepční uvažování o své tvorbě, technické dovednosti a znalost příslušných materiálových procesů či technologických postupů, schopnost verbálně artikulovat vlastní umělecký záměr, orientaci v relevantních teoretických přístupech a disciplínách, přehled o tématech současného umění i širší veřejné debaty, schopnost kriticky zhodnotit a kontextualizovat vlastní tvůrčí praxi.

Harmonogram a konkrétní náplň ateliérové praxe, metody výuky a kritéria a způsoby hodnocení jsou definovány v úvodních hodinách každého semestru. Reflektují tak složení studujících v ateliéru stejně jako aktuální umělecký, společenský a environmentální kontext.

Zadání nebo téma ateliérové praxe mají individuální nebo kolektivní charakter a stanovují se osobní dohodou mezi studujícími a odpovědnými pedagožkami*gy. Tvůrčí proces je doprovázen průběžnými prezentacemi a konzultacemi. Konzultace mohou probíhat jak kolektivně formou periodických ateliérových schůzek, tak i individuálně. Studující jsou rovněž motivováni, aby konzultovali svou tvůrčí praxi s dalšími osobnostmi působícími v oboru. Technologická a teoretická podpora práce na ateliérových projektech je zajišťována vedoucími v spolupráci s kabinety a KTDU.

Předmět Ateliér 4 prohlubuje dovednosti a vědomosti procvičované v předchozích semestrech. Student*ka se zapojuje do chodu ateliéru aktivní účastí na skupinových konzultacích nebo na společných projektech. V tomto semestru je doporučena studijní nebo pracovní stáž doma nebo v zahraničí.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

8

Garant předmětu

Vstupní znalosti

Zkušenosti, znalosti a dovednosti získané v prvních třech semestrech studia.

 

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Hodnocení studentské práce probíhá průběžně po celý semestr ve formě podávání slovní zpětné vazby. Fakultativní je možnost přizvat si jeden až několikrát za semestr k podávání hloubkové nebo dodatečné zpětné vazby externí odbornice*íky z oboru nebo další pedagožky*gy FaVU, případně jiné členky*ny akademické obce. Na konci semestru se práce hodnotí udělením zápočtu. Pro udělení zápočtu jsou stanoveny následující podmínky:

  • Pravidelná účast na výuce (75 % účast) nebo její kompenzace formou stanovenou individuální dohodou s vyučujícími;
  • Aktivní účast na ateliérovém programu nad rámec pravidelných konzultací (cvičné prezentace s externími hostkami*ty, plenér, workshopy, přednášky, návštěvy výstav, exkurze, setkání v online prostoru apod.);
  • Průběžná práce na autorských projektech individuální nebo kolektivní povahy podle zadání stanoveného na začátku semestru;
  • Prokázaný zájem o současné umění a o dílčí zaměření ateliéru.
 

Výuka probíhá v prostoru ateliéru na půdě FaVU, případně na dalších místech podle aktuálního programu. Účast na výuce je povinná (povinná přítomnost na pravidelných ateliérových schůzkách 75 %). Jsou-li součástí výuky cvičné prezentace s externími hostkami*ty, plenér, workshopy, přednášky, návštěvy výstav, exkurze, setkání v online prostoru apod., je účast na těchto aktivitách rovněž povinná. Vyšší množství absencí lze po dohodě s vyučujícími kompenzovat individuálně stanovenou formou.

 

Učební cíle

Cílem předmětu je zajistit studujícím materiální podmínky a vstřícné a podnětné prostředí k uměleckému rozvoji. Prostřednictvím průběžné realizace autorských výstupů, jejich konzultování a účasti na společných aktivitách si studující mají osvojit schopnost koncepčního uvažování o vlastní tvorbě, technické dovednosti a teoretický přehled, které jim dovolí obstát na profesionálním poli současného umění.

Studující si osvojí znalosti a dovednosti, které by jim měly dovolit obstát na profesionálním poli současného umění, jako je koncepční uvažování o své tvorbě, technické dovednosti a znalost příslušných materiálových procesů či technologických postupů, schopnost verbálně artikulovat vlastní umělecký záměr, orientaci v relevantních teoretických přístupech a disciplínách, přehled o tématech současného umění i širší veřejné debaty, schopnost kriticky zhodnotit a kontextualizovat vlastní tvůrčí praxi.

 

Základní literatura

Hal FOSTER – Rosalind KRAUSSOVÁ – Yve-Alain BOIS – Benjamin H. D. BUCHLOH, Umění po roce 1900. Modernismus, antimodernismus, postmodernismus, Praha: Slovart 2007
Helena BENDOVÁ – Matěj STRNAD (eds.), Společenské vědy a audiovize, Praha: NAMU 2014.
John BERGER, Způsoby vidění, Praha: Labyrint 2016

Doporučená literatura

Jacques AUMONT, Obraz, Praha: Akademie múzických umění 2010
Konrad Paul LIESSMANN, Filozofie moderního umění, Olomouc: Votobia 2000
Nelson GOODMAN, Jazyky umění. Praha: Academia, 2007.
Konrad Paul LIESSMANN, Vzdělání jako provokace, Praha: Academia 2018
Magdaléna ADÁMKOVÁ-TURZOVÁ – Petra FILIPOVÁ, Učit umění. Učitel a žák v labyrintu současného umění, Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci 215
Jan SVENUNGSSON, Umelec a písanie, Bratislava: Slovart – VŠVU 2013
Paulo FREIRE, Pedagogika utlačovaných, Praha: Neklid 2022
Marina CASHDAN – Carina KRAUSE – Colin PERRY (eds.), Vitamin D2. New Perspectives in Drawing, Londýn: Phaidon 2013
T. J. DEMOS (ed.), Vitamin Ph. New Perspectives in Photography, Londýn: Phaidon 2006
Emma DEXTER, Vitamin D. New Perspectives in Drawing, Londýn: Phaidon 2005
Yuval ETGAR (ed.), Vitamin C+. Collage in Contemporary Art, Londýn: Phaidon 2023
Anna LOVATT (ed.), Vitamin D3. Today’s Best in Contemporary Drawing, Londýn: Phaidon 2022
Barry SCHWABSKY (ed.), Vitamin P2. New Perspectives in Painting, Londýn: Phaidon 2011
Barry SCHWABSKY (ed.), Vitamin P3. New Perspectives in Painting, Londýn: Phaidon 2011
Institut úzkosti. 2021. Kvíření jazyka českého: O užívání genderově inkluzivního jazyka v institucích a organizacích. http://www.institutuzkosti.cz/events/kvireni-jazyka-ceskeho-videozaznam-online-diskuse?src=cz

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program VUM_B bakalářský, 2. ročník, letní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Ateliér

104 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Na prvních hodinách se dohodou mezi vedoucími a studujícími stanoví:

  • harmonogram a témata semestru, včetně individuálních a/nebo kolektivních zadání,
  • metody výuky,
  • kritéria a způsoby hodnocení.

Po celý semestr průběžně probíhá:

  • individuální a/nebo kolektivní práce studujících na realizací vlastních tvůrčích projektů,
  • prezentace a konzultace dílčích výstupů nebo rozpracovanosti většího projektu kolektivně a/nebo individuálně (podle osobní dohody mezi studujícími a vedoucími),
  • periodické ateliérové schůzky, jejichž ústřední náplní je reflexe individuální a/nebo skupinové umělecké praxe studujících, jež ale mohou rovněž obsahovat diskusi nad aktuálními tématy z oblasti současného umění, teorie nebo širší veřejné debaty.

Program ateliéru může dále zahrnovat:

  • cvičné prezentace („kritiky“) s externími hostkami*ty,
  • plenér,
  • workshopy,
  • přednášky,
  • návštěvy výstav,
  • exkurze,
  • setkání v online prostředí.

K závěru semestru je chod ateliéru uzpůsoben přípravám na Veřejnou prezentaci semestrálních prací.

Poslední hodiny jsou věnovány rekapitulaci uplynulého semestru a podání zpětné vazby na práci jednotlivých studujících v jeho průběhu.