Detail předmětu
Přehled dějin umění renesance
FaVU-1DUR-ZAk. rok: 2023/2024
Předmět je součástí přednáškového cyklu, který probíhá celým bakalářským studiem. Studenti jsou v chronologickém sledu seznamováni s hlavními epochami, slohy, proudy, směry, osobnostmi a architektonickými, sochařskými a malířskými díly dějin umění od nejstarších dob po současnost ve světě a na území ČR. Přednášky 2. ročníku začínají renesančním uměním v západní Evropě a končí českým barokním uměním.
Jazyk výuky
čeština
Počet kreditů
3
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Vstupní znalosti
Znalosti z předmětu Dějiny umění I.
Pravidla hodnocení a ukončení předmětu
Účast na přednáškách nad 50%.
Účast na přednáškách je nepovinná.
Účast na přednáškách je nepovinná.
Učební cíle
Seznámit studenty s náročnou a specifickou problematikou architektury a výtvarného umění tak, jaky se utvářely a rozvíjely od nejstarších dob. Výuka není omezena jen na základní fakta, ale zaměřuje se také na slohové, sociální, ikonografické, technologické a pojmovbé stránky umění. Studenti jsou upozorňováni na četné souvislosti mezi starým a moderním uměním.
Student by měl získat základní představu o dějinách umění z hlediska časové posloupnosti jejich vývoje, formálních, obsahových a technologických proměn, přičemž by mu tyto znalosti sloužily jako inspirační orientace v jeho vlastní tvůrčí práci..
Student by měl získat základní představu o dějinách umění z hlediska časové posloupnosti jejich vývoje, formálních, obsahových a technologických proměn, přičemž by mu tyto znalosti sloužily jako inspirační orientace v jeho vlastní tvůrčí práci..
Základní literatura
Antonín Matějček, Dějepis umění IV-V, Praha 1929-1932
Jose Pijoan, Dějiny umění 6-8, Praha 1980-1981
Dějiny českého výtvarného umění II/1-2, Praha 1989
Jose Pijoan, Dějiny umění 6-8, Praha 1980-1981
Dějiny českého výtvarného umění II/1-2, Praha 1989
Typ (způsob) výuky
Přednáška
52 hod., nepovinná
Vyučující / Lektor
Osnova
Úvod semestru je věnován renesančnímu malířství v západní Evropě. Přednášky o renesanci v českých zemích jsou zaměřeny především na architekturu a tzv. rudolfinský manýrismus. Podstatná část přednášek náleží barokní architektuře v Itálii s vyzvednutím tzv. radikálního proudu Francesca Borrominiho a Guarina Guariniho. Italské sochařství reprezentuje Gianlorenzo Bernini. Spolu s italskými malíři jsou připomenuti také představitelé malířského baroku ve Francii, Španělsku a Nizozemí.