Detail předmětu
Praktický úvod do kritické teorie 2
FaVU-KRIT2Ak. rok: 2023/2024
Seminář se zaměřuje na témata a metody kritické teorie. Studijní texty reprezentují výběr z teoretických směrů od druhé poloviny 20. století do současnosti, jejichž společným rysem je zaměření na kritickou analýzu společnosti (psychoanalýza, feministická teorie, poststrukturalismus, dekonstrukce, postkolonialismus, queer teorie atd.). Namátkový seznam témat zahrnuje hesla jako diskurs, subjekt, gender, rasa, politika identity, multikulturalismus, postkolonialismus, antropocén atd. Logika práce v semináři postupuje od uvedení do obecného rámce přes interpretaci konkrétních problémů až k realizaci praktického výstupu. Ústřední roli při práci v semináři by měla hrát diskuze nad četbou, při níž si studující procvičují kritické myšlení a zkoumají možnosti aplikace teoretických konstrukcí na aktuální podmínky. Doprovodný výklad vyučujícího se omezuje pouze na základní orientaci v metodě a historickém kontextu probíraných teorií. V dalším kroku je pak probírané téma zpracováváno jako návrh umělecké či designové realizace. Tyto návrhy, kterých v průběhu semestru vznikne cca 5, jsou konzultovány s vyučujícím a dalšími účastníky kurzu. Na konci semestru si pak studující vybírají jeden z návrhů, jejž realizují. V ideálním případě by práci v semináři měla vyústit ve skupinovou výstavu takto vytvořených děl.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Vstupní znalosti
Pravidla hodnocení a ukončení předmětu
Povinná docházka (50 procent).
Učební cíle
Umělecká realizace reflektující témata probíraná v semináři.
Doporučená literatura
Michel FOUCAULT, „Subjekt a moc“, in: Helena BENDOVÁ – Matěj STRNAD, Společenské vědy a audiovize, Praha: NAMU 2015, s. 407–431.
Judith BUTLEROVÁ, „Subjekty pohlaví/genderu/touhy“, in: Helena BENDOVÁ – Matěj STRNAD, Společenské vědy a audiovize, Praha: NAMU 2015, s. 609–645.
Donna HARAWAYOVÁ, „Kyborgský manifest: Věda, technologie a socialistický feminismus“, in: Helena BENDOVÁ – Matěj STRNAD, Společenské vědy a audiovize, Praha: NAMU 2015, s. 545–577.
Arjuna APPADURAI et al., Postkoloniální myšlení IV, Praha: tranzit.cz 2014.
Robin MACKAY – Armen AVANESSIAN, #Accelerate#. The Accelerationist Reader, Falmouth: Urbanomic – Berlín: Merve 2014.
Typ (způsob) výuky
Seminář
Vyučující / Lektor
Osnova
2. Subjekt, touha a moc
3. Dualismy: kultura a příroda, člověk a stroj
4. Temporalita: od postmoderny k současnosti
5. Negace vs. afirmace: kritická vs. akceleracionsitická strategie