Detail předmětu

Oborový ateliér navazující II - Malířství 3 - zimní

FaVU-M2M3-ZAk. rok: 2023/2024

Ateliér malířství 3 staví na ověřených zkušenostech výuky malby v akademickém prostředí, a zároveň reflektuje současné myšlení a je otevřen mnohosti a prostupnosti uměleckých forem i médií. Klíčem k uchopení potenciálu studentek a studentů je individuální přístup ke každé/mu z nich a práce se specifiky jejich tvůrčího uvažování. V otevřeném a kritickém dialogu jsou studující vedeni k reflexi svého výtvarného vyjádření a k jeho rozvoji prostřednictvím vlastního zkoumání, prohlubování teoretických znalostí a experimentování s formálními prostředky malby i jiných médií.

Vyučující předpokládají samostatnou tvorbu studujících, vycházející z vlastní inspirace, kterou se snaží motivovat jak doporučeními a nezávaznými postřehy, tak i zadáním konkrétních témat ke zpracování. Studující jsou vedeni k sebepoznání a k porozumění souvislostí mezi svou prací a aktuálním děním v nejbližším okolí, ve světě umění i ve společnosti. Různorodé prožívání, úhly pohledu a názory, které se svobodně a s respektem v ateliéru potkávají, se stávají základnou, na níž lze stavět budoucí samostatnou uměleckou práci.

Studující jsou motivováni k rozšiřování pole svého tvůrčího výzkumu a k vyhodnocení přesvědčivosti jeho výsledků, včetně jejich potenciálu coby podkladu pro závěrečnou práci. Postupně dospějí ke stanovení jejího tématu, nejvhodnější formě zpracování a k vlastní realizaci.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

15

Vstupní znalosti

Teoreticky podložený projekt praktického magisterského úkolu.

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Podmínkou zápočtu je zahájení realizace diplomové práce.


Pravidelná konzultace je povinná.

Učební cíle

Cílem školení v Ateliéru malířství 3 je založení prosperující, autentické a inovativní umělecké praxe.


Zkušenost z realizace vlastního uměleckého projektu.

Základní literatura

BOIS, Yve-Alain, BUCHLOH Benjamin, FOSTER Hal, KRAUS Rosalind, Umění po roce 1900: Modernismus, antimodernismus, postmodernismus, Praha: Slovart CZ, 2007. ISBN: 9788092079528

(CS)

GRAW Isabelle, LAJER-BURCHARTH Ewa (eds.), Painting beyond Itself: The Medium in the Post-medium Condition, New York: Stendberg Press, 2016. ISBN: 9783956790072

(EN)

Doporučená literatura

Vitamin P, Phaidon, 2002
Ladislav Kesner ml., Muzeum umění v digitální době, Argo, ND, 2000

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program VUM magisterský navazující

    obor VU-VT , 2. ročník, zimní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Seminář

195 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Pravidelná prezentace své práce spolu s tématy, která s ní souvisí, na skupinových konzultacích, pomáhá studujícím formulovat vlastní umělecký postoj, a zároveň podporuje otevřenost, pochopení a respekt k jiným názorům a postojům, jež jsou základem vzájemně obohacující diskuze.

Individuální konzultace s vedoucími pak umožní důkladnější reflexi vznikající práce, zmapování možností jejího vývoje a stanovení konkrétního směru či témat ke zpracování.

Součástí výuky jsou společné návštěvy výstav, „artist talks” a skupinové kritiky s hosty z řad umělců*kyň, teoretiků*ček a jiných odborníků*nic s relevantní a inspirující praxí, společná školení formou workshopu či plenéru.