Detail předmětu

Studio Practice 2

FaVU-4SP-2Ak. rok: 2022/2023

V kurzu se studenti*ky věnují své umělecké/designerské praxi ve specializovaném ateliéru dle vlastního výběru. Ateliér studentům*kám zajišťuje materiální podmínky a vstřícné a podnětné prostředí pro jejich tvůrčí práci. Studenti*ky si osvojují teoretické vědomosti a praktické dovednosti týkající se materiálových procesů a technologických postupů v oblasti vymezené zaměřením ateliéru, potýkají se s tvůrčími a kritickými požadavky současného umění/designu a získávají sebevědomí vyjednávat o svojí pozici umělkyně*umělce/designerky*designera. Studenti*ky rozvíjí a prokazují komplexní porozumění kritériím zakládajícím excelenci v současném umění/designu prostřednictvím práce na projektu, který prezentují a obhajují na konci semestru. Práce na praktických projektech, účast na ateliérových aktivitách a rozvrh individuálních konzultací se řídí ateliérovým studijním plánem, který vzniká dohodou mezi studentem*kou a odpovědným pedagogem*pedagožkou na začátku semestru.

Jazyk výuky

angličtina

Počet kreditů

10

Výsledky učení předmětu

Absolventi*ky oborového ateliéru mají teoretické vědomosti a praktické dovednosti týkající se materiálových procesů a technologických postupů v oblasti vymezené zaměřením ateliéru a rozumí tvůrčím a kritickým požadavkům současného umění/designu na úrovni odpovídající fázi jejich studia. Studenti*ky dokážou předvést a obhájit novátorský umělecký/designerský výkon.

Prerekvizity

Absolvování kurzu Studio Practice 1

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Práce na projektech, ateliérové aktivity, individuální konzultace.

Způsob a kritéria hodnocení

Zápočet udělený za úspěšné plnění individuálního ateliérového studijního plánu. Známka je udělena na základě prezentace a obhajoby semestrálního projektu hodnoceného klauzurní komisí.

Osnovy výuky

Osnovy výuky jsou určeny na základě zaměření oborového ateliéru a individuálních potřeb studenta*ky. Individuální plán konzultací a ateliérových aktivit vzniká dohodou mezi studentem*kou a odpovědným pedagogem*pedagožkou na začátku semestru.

Učební cíle

Cílem předmětu je zajistit studentům*kám materiální podmínky a vstřícné a podnětné prostředí, které jim umožní dozrát v samostatné, sebevědomé a kriticky uvažující tvůrčí osobnosti.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Práce práce probíhá dle dohody / potřeby buďto přímo ve zvoleném ateliéru nebo ve sdíleném ateliéru programu Fine Art and Design. Výuka zahrnuje individuální práci na projektech, ateliérové aktivity a individuální konzultace vymezené ateliérovým studijním plánem.

Prerekvizity a korekvizity

Doporučená literatura

Adams, Ernest. 2009. Fundamentals of Game Design, Second Edition. New Riders. (EN)
Auslander, Philip. 2011. Liveness: Performance in a Mediatized Culture. London: Routledge. (EN)
Baladrán, Zbyněk, Vít Havránek, and Věra Krejčová, eds. 2009. Atlas of Transformation. Praha: Tranzit. http://monumenttotransformation.org/atlas-of-transformation/ (EN)
Benjamin, Walter. 2019. Illuminations: Essays and Reflections. Boston and New York: Mariner Books and Houghton Mifflin Harcourt. (EN)
Beuys, Joseph, Allison Holland, Walter Kugler, and Rudolf Steiner. 2007. Joseph Beuys & Rudolf Steiner: Imagination, Inspiration, Intuition. Melbourne: NGV, National Gallery of Victoria. (EN)
Bishop, Claire. 2012. Artificial Hells: Participatory Art and the Politics of Spectatorship. London and New York: Verso Books. (EN)
Bishop, Claire, ed. 2006. Participation. London and Cambridge, Massachusetts: Whitechapel and MIT Press. (EN)
Bourdieu, Pierre. 1996. Photography: A Middle-Brow Art. Cambridge: Polity Press. (EN)
Bourriaud, Nicolas, Jeanine Herman, and Caroline Schneider. 2005. Postproduction. Culture as Screenplay: How Art Reprograms the World. New York: Lukas & Sternberg. (EN)
Bradley, Will, and Charles Esche. 2007. Art and Social Change: A Critical Reader. London: Tate Publishing. (EN)
Camnitzer, Luis, Jane Farver, Rachel Weiss, and László Beke. 1999. Global Conceptualism: Points of Origin, 1950s-1980s. New York: Queens Museum of Art. (EN)
Cotton, Charlotte. 2004. The Photograph as Contemporary Art. New York: Thames & Hudson. (EN)
Danto, Arthur Coleman, and Lydia Goehr. 2014. After the End of Art: Contemporary Art and the Pale of History. Princeton: Princeton University Press. (EN)
Dempsey, Amy. 2010. Styles, Schools and Movements: The Essential Encyclopaedic Guide to Modern Art. London: Thames & Hudson. (EN)
Deutsche, Rosalyn. 1998. Evictions: Art and Spatial Politics. Chicago and Cambridge, Massachusetts: Graham Foundation for Advanced Studies in the Fine Arts and The MIT Press. (EN)
Eeckhout, Bart, Steven Jacobs, and Bart Keunen. 2002. Post Ex Sub Dis: Urban Fragmentations and Constructions. Rotterdam: 010 Publishers. (EN)
Flusser, Vilém. 2017. The Shape of Things: A Philosophy of Design. London: Reaktion Books. (EN)
Fontcuberta, Joan, ed. 2002. Photography: Crisis of History. Barcelona: Actar. (EN)
Gardiner, Hazel, and Charlie Gere, eds. 2017. Art Practice in a Digital Culture. London: Routledge. (EN)
Graham, Gordon. 2005. Philosophy of the Arts. London: Routledge. (EN)
Groys, Boris. 2008. Art Power. Cambridge, Massachusetts: The MIT Press. (EN)
Hanhardt, John G. 2000. The Worlds of Nam June Paik. New York: Abrams. (EN)
Hudek, Antony, ed. 2014. The Object: Documents of Contemporary Art. Cambridge, Massachusetts: The MIT Press. (EN)
Juul, Jesper. 2016. The Art of Failure: An Essay on the Pain of Playing Video Games. Cambridge, Massachusetts: The MIT Press. (EN)
Klanten, Robert. 2010. Data Flow: Visualising Information in Graphic Design. Berlin and London: Gestalten and Springer. (EN)
Klimpel, Oliver, James Hellings, William Haggard, Alexander García Düttmann, Friedrich Tietjen, Eva Weinmayr, Carolin Lerch, and Franciska Zólyom. 2014. The Visual Event: An Education in Appearances. Leipzig: Spector Books. (EN)
Krauss, Rosalind. 1979. “Sculpture in the Expanded Field.” October 8: 31–44. https://doi.org/10.2307/778224 (EN)
Lippard, Lucy. 1997. Six Years: The Dematerialization of the Art Object from 1966 to 1972. Berkeley: University of California Press. (EN)
Marcus, Greil. 1990. Lipstick Traces: A Secret History of the Twentieth Century. Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press. (EN)
McLuhan, Marshall. 1964. Understanding Media: The Extensions of Man. New York: McGraw-Hill. (EN)
Metahaven. 2014. Black Transparency: The Right to Know in the Age of Mass Surveillance. Berlin: Sternberg Press. (EN)
Mitchell, W. J. T. 1994. Picture Theory: Essays on Verbal and Visual Representation. Chicago: University of Chicago Press. (EN)
Nelson, Robert S., and Richard Shiff. 1996. Critical Terms for Art History. Chicago: University of Chicago Press. (EN)
Ono, Yōko, and John Lennon. 2007. Grapefruit: A Book of Instructions + Drawings. New York: Simon & Schuster. (EN)
Philips, Lisa. 2000. The American Century: Art & Culture 1950–2000. New York: Whitney Museum of American Art. (EN)
Shevory, Thomas C. 2000. Body Politics: Studies in Reproduction, Production, and (Re)Construction. Westport: Praeger. (EN)
Thompson, Don. 2010. 12 Million Dollar Stuffed Shark: The Curious Economics of Contemporary Art. London: Aurum Press. (EN)
Vidler, Anthony. 1992. The Architectural Uncanny: Essays in the Modern Unhomely. Cambridge, Massachusetts: The MIT Press. (EN)
Zylinska, Joanna. 2002. The Cyborg Experiments: The Extensions of the Body in the Media Age. London: Continuum. (EN)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program FAAD magisterský navazující, 1. ročník, letní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Konzultace

13 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Ateliér

91 hod., povinná

Vyučující / Lektor