Detail předmětu

Studio Practice 1

FaVU-4SP-1Ak. rok: 2022/2023

V kurzu se studenti*ky věnují své umělecké/designerské praxi ve specializovaném ateliéru dle vlastního výběru. Ateliér studentům*kám zajišťuje materiální podmínky a vstřícné a podnětné prostředí pro jejich tvůrčí práci. Studenti*ky si osvojují teoretické vědomosti a praktické dovednosti týkající se materiálových procesů a technologických postupů v oblasti vymezené zaměřením ateliéru, potýkají se s tvůrčími a kritickými požadavky současného umění/designu a získávají sebevědomí vyjednávat o svojí pozici umělkyně*umělce/designerky*designera. Studenti*ky rozvíjí a prokazují komplexní porozumění kritériím zakládajícím excelenci v současném umění/designu prostřednictvím práce na projektu, který prezentují a obhajují na konci semestru. Práce na praktických projektech, účast na ateliérových aktivitách a rozvrh individuálních konzultací se řídí ateliérovým studijním plánem, který vzniká dohodou mezi studentem*kou a odpovědným pedagogem*pedagožkou na začátku semestru.

Jazyk výuky

angličtina

Počet kreditů

10

Výsledky učení předmětu

Absolventi*ky oborového ateliéru mají teoretické vědomosti a praktické dovednosti týkající se materiálových procesů a technologických postupů v oblasti vymezené zaměřením ateliéru a rozumí tvůrčím a kritickým požadavkům současného umění/designu na úrovni odpovídající fázi jejich studia. Studenti*ky dokážou předvést a obhájit novátorský umělecký/designerský výkon.

Prerekvizity

Nejsou.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Práce na projektech, ateliérové aktivity, individuální konzultace.

Způsob a kritéria hodnocení

Zápočet udělený za úspěšné plnění individuálního ateliérového studijního plánu. Známka je udělena na základě prezentace a obhajoby semestrálního projektu hodnoceného klauzurní komisí.

Osnovy výuky

Osnovy výuky jsou určeny na základě zaměření oborového ateliéru a individuálních potřeb studenta*ky. Individuální plán konzultací a ateliérových aktivit vzniká dohodou mezi studentem*kou a odpovědným pedagogem*pedagožkou na začátku semestru.

Učební cíle

Cílem předmětu je zajistit studentům*kám materiální podmínky a vstřícné a podnětné prostředí, které jim umožní dozrát v samostatné, sebevědomé a kriticky uvažující tvůrčí osobnosti.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Práce práce probíhá dle dohody / potřeby buďto přímo ve zvoleném ateliéru nebo ve sdíleném ateliéru programu Fine Art and Design. Výuka zahrnuje individuální práci na projektech, ateliérové aktivity a individuální konzultace vymezené ateliérovým studijním plánem.

Doporučená literatura

Adams, Abraham, and Lou Cantor, eds. 2016. Intersubjectivity. Berlin: Sternberg Press. (EN)
Baladrán, Zbyněk, Vít Havránek, and Věra Krejčová, eds. 2009. Atlas of Transformation. Praha: Tranzit. http://monumenttotransformation.org/atlas-of-transformation/ (EN)
Bayrle, Thomas, ed. 2015. Vitamin P: New Perspectives in Painting. London and New York: Phaidon. (EN)
Benjamin, Walter. 2019. Illuminations: Essays and Reflections. Boston and New York: Mariner Books and Houghton Mifflin Harcourt. (EN)
Bilz, Silja, and Robert Klanten. 2004. Type One Discipline and Progress in Typography. Berlin: Die Gestalten Verlag. (EN)
Bishop, Claire. 2012. Artificial Hells: Participatory Art and the Politics of Spectatorship. London and New York: Verso Books. (EN)
Blauvelt, Andrew, Ellen Lupton, and Rob Giampietro, eds. 2011. Graphic Design: Now in Production. Minneapolis: Walker Art Center. (EN)
Bourriaud, Nicolas, Jeanine Herman, and Caroline Schneider. 2005. Postproduction. Culture as Screenplay: How Art Reprograms the World. New York: Lukas & Sternberg. (EN)
Bradley, Will, and Charles Esche. 2007. Art and Social Change: A Critical Reader. London: Tate Publishing. (EN)
Carr, C. 1993. On Edge: Performance at the End of the Twentieth Century. Middletown: University Press of New England. (EN)
Dempsey, Amy. 2010. Styles, Schools and Movements: The Essential Encyclopaedic Guide to Modern Art. London: Thames & Hudson. (EN)
Dexter, Emma Caroline, and Reena Jana, eds. 2016. Vitamin D: New Perspectives in Drawing. London: Phaidon. (EN)
Fiell, Charlotte, and Peter Fiell. 2001. Designing the 21st Century. Köln: Taschen. (EN)
Fontcuberta, Joan: Pandora's Camera. 2014. London: Mack. (EN)
Frizot, Michael. 1998. New History of Photography. Köln: Könemann. (EN)
Graham, Gordon. 2005. Philosophy of the Arts. London: Routledge. (EN)
Grosenick, Uta, and Burkhard Riemschneider, eds. 2005. Art Now: 81 Artists at the Rise of the New Millennium. Köln: Taschen. (EN)
Grosenick, Uta, and Ilka Becker. 2011. Women Artists in the 20th and 21st Century. Köln: Taschen. (EN)
Haraway, Donna J. 2016. “A Cyborg Manifesto: Science, Technology and Socialist-Feminism in the Late Twentieth Century.” In Manifestly Haraway, 3–90. Minneapolis and London: University of the Minnesota Press. (EN)
Hofmann, Armin. 1965. Graphic Design Manual: Principles and Practices. New York: Van Nostrand Reinhold. (EN)
Irwin, ed. 2006. East Art Map: Contemporary Art and Eastern Europe. London: Afterall. (EN)
Juul, Jesper. 2012. A Casual Revolution: Reinventing Video Games and Their Players. Cambridge, Massachusetts: The MIT Press. (EN)
Kholeif, Omar, Basel Abbas, Ruanne Abou-Rahme, Sophia Al-Maria, Sam Ashby, Jeremy Bailey, Stephanie Bailey, et al. 2017. You Are Here: Art After the Internet. Manchester: Home and Space. (EN)
Klanten, Robert, and Bolhöfer Kitty. 2011. Turning Pages: Editorial Design for Print Media: Magazines, Books, Newspapers. Berlin: Gestalten. (EN)
Krauss, Rosalind. 1979. “Sculpture in the Expanded Field.” October 8: 31–44. https://doi.org/10.2307/778224 (EN)
Kwon, Miwon. 2002. One Place After Another: Site-Specific Art and Locational Identity. Cambridge, Massachusetts: The MIT Press. (EN)
Lange-Berndt, Petra. 2015. Materiality. Cambridge, Massachusetts: The MIT Press. (EN)
Laruelle, François. 2011. The Concept of Non-Photography. Cambridge, Massachusetts: The MIT Press. (EN)
Lucie-Smith, Edward. 1984. Movements in Art Since 1945. London: Thames and Hudson. (EN)
Mackenzie, Dorothy. 1997. Green Design. Design for the Environment. London: Laurence King Publishing. (EN)
McLuhan, Marshall. 1964. Understanding Media: The Extensions of Man. New York: McGraw-Hill. (EN)
Mitchell, William John. 1999. City of Bits: Space, Place, and the Infobahn. Cambridge, Massachusetts: The MIT Press. (EN)
Moos, Stanislaus von, and Enrico Castelnuovo. 1991. History of Industrial Design: 1919-1990: The Dominion of Design. Milano: Electa. (EN)
Papanek, Victor. 2019. Design for the Real World. London: Thames & Hudson. (EN)
Pater, Ruben. 2017. The Politics of Design: A (Not So) Global Manual for Visual Communication. Amsterdam: BIS Publishers. (EN)
Piotrowski, Piotr. 2009. In the Shadow of Yalta. Art and the Avant-Garde in Eastern Europe 1945–1989. London: Reaktion Books. (EN)
Rosenblum, Naomi. 2007. A World History of Photography. New York: Abbeville Press Publishers. (EN)
Schechner, Richard. 2015. Performance Theory. London: Routledge. (EN)
Schell, Jesse. 2020. The Art of Game Design: A Book of Lenses. Boca Raton: CRC Press. (EN)
Schreier, Jason, and Ray Chase. 2021. Press Reset: Ruin and Recovery in the Video Game Industry. Ashland: Grand Central Publishing. (EN)
Thackara, John. 1988. Design After Modernism: Beyond the Object. London: Thames and Hudson. (EN)
Vidler, Anthony. 2000. Warped Space: Art, Architecture, and Anxiety in Modern Culture. Cambridge, Massachusetts: The MIT Press. (EN)
Walker, John Albert, and Judy Attfield. 2013. Design History and the History of Design. London: Pluto Press. (EN)
Warner Marien, Mary. 2002. Photography: A Cultural History. London: Laurence King Publishing. (EN)
Wood, Paul, and Charles Harrison, eds. 2003. Art in Theory 1900–2000: An Anthology of Changing Ideas. Malden: Blackwell. (EN)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program FAAD magisterský navazující, 1. ročník, zimní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Konzultace

13 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Ateliér

91 hod., povinná

Vyučující / Lektor