Detail předmětu

Oborový ateliér I - Intermédia - zimní

FaVU-B1IN-ZAk. rok: 2022/2023

Předmět se soustředí na individuální tvorbu studentů/studentek a na hledání kontextů vybraných témat v rámci umění i stavu současného světa. Studenti/studentky se skrze kolektivní i individuální konzultace učí verbalizovat své nápady a myšlenky a ohledávají možnosti intermediální praxe. Hlavním cílem konzultací je nalezení námětu pro vlastní uměleckou tvorbu. Studenti/studentky budou seznámeni se strukturálním chodem uměleckých institucí (systému klauzur, možnosti sebeprezentace, tvorba portfolia, vstupu na umělecký trh, atd.) a nahlédnou do spektra uměleckých a intedmediálních přístupů. Vyžadována je práce ve školních dílnách, které studentům/studentkám nabídnou novou zkušenost se zvolenými materiály. 

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

15

Garant předmětu

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

V zimním semestru prvního ročníku bakalářského stupně se studenti naučí hledat témata pro vlastní uměleckou tvorbu a verbalizovat vlastní myšlenky a nápady v individuálních i kolektivních diskuzích. Během semestru by si měli/y osvojit i práci s materiálem v libovolné školní dílně a práci prezentovat na ateliérových schůzkách. 

Prerekvizity

Studenti navazují na náměty prezentované v portfoliu během přijímacího řízení. Reflektují současné kulturní dění, orientují se v dějinách umění. Jsou připraveni účastnit se společných aktivit a samostatně pracovat na vlastních projektech, které připravují ke konzultacím. 

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Aktivita na ateliérových schůzkách, samostatná práce v ateliéru, prezentace vlastní tvorby, přednášky, konzultace, debaty, exkurze, studium literatury.

Způsob a kritéria hodnocení

K udělení zápočtu je nutné pracovat na vlastním semestrálním projektu, který jsou průběžně konzultován (individuálně i skupinově) v průběhu semestru. Vývoj práce je dokumentován pomocí rozpracovaností, skic či rešerší. Povinný počet průběžných konzultací: 4. Povinná je 80% účast na ateliérových schůzkách.

Osnovy výuky

1. Studenti/ky přichází s vlastními náměty pro semestrální práci a v průběhu semestru konzultují její vývoj s ostatními studenty/kami, vedoucími ateliéru i externisty

2. Společná práce/diskuze nad zvoleným semestrálním tématem (téma je zvoleno skupinově na začátku semestru)

3. Závěrečná zkouška – obhajoba klauzurní práce 

Samostatnou práci v ateliéru doplňují přednášky, návštěvy výstav a další kolektivní aktivity rozvíjející skupinové semestrální téma. Nedílnou součástí je i studium literatury a textů souvisejících s řešenými tématy.



Učební cíle

Osvojení si průběžné samostatné práce na vlastním projektu v prostředí ateliéru. Získání schopnosti vhodně zvolit médium v rámci intermedilní tvorby. Kritická reflexe vlastní tvorby a schopnost verbalizovat vlastní koncepty. Orientace v současných tématech v kontextu současného umění i mimouměleckých oborů. 

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Odevzdání ateliérových prací, účast na ateliérových schůzkách a aktivitách, komunikace s vedoucími ateliéru.  

Základní literatura

BEY, H. Dočasná autonomní zóna. Praha: Tranzit, 2004
KNÍŽÁK, Milan. Jeden z možných postojů jak být s uměním, Votobia 1998
MARTIN, Agnes. Nezkalená mysl. Praha: Arbor vitae, 2000

Doporučená literatura

MANOVICH, Lev. The Language of New Media. MIT Press

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program VUB bakalářský

    obor VU-IDT , 1. ročník, zimní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

39 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Přednášku vede vedoucí ateliéru podle potřeb aktuální výuky.

Seminář

156 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Výuka probíhá podle pokynů vedoucího ateliéru a v souladu s individuálními tvůrčími kvalitami studentů.