Detail předmětu

Základy teorie kompozice 2 - letní

FaVU-ZTK1-LAk. rok: 2021/2022

V tomto předmětu je pozornost upřena především na samotné umělecké dílo (s akcentací díla hudebního), proces jeho vzniku od primárního nápadu přes jeho rozpracování, (vč. alternativy týmových projektů), strukturu, řád díla a obecné principy jeho výstavby (selekce, restrikce a hierarchizace výstavbových prvků díla, principy vztahu, koexistence, oscilace, multivariace, latence atd.), procesy - jejich stavbu, typologii a dramaturgii v soudobém díle. Jedná se o atributy, které jsou v mnohém společné pro všechna umělecká díla jdoucí v čase. To vše je doplněno vhledem do specifických oblastí hudební kompozice (hlavní a vedlejší hudební parametry, kompoziční proces, transference a transcendence a další přístupy při tvorbě díla, některé současné kompoziční metody a přístupy) i možnostmi aplikace kompozičních postupů při tvorbě multimediálního díla. Pro účast v předmětu se nepředpokládají žádné specifické znalosti. Doporučuje se kombinovat s předmětem Základy teorie kompozice 1.

Garant předmětu

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Základní orientace v hudbě 20. století z pohledu hudební kompozice.

Prerekvizity

Zájem o vhled do oblastí uvedených v obsahovém zaměření. Doporučuje se kombinovat s předměty praktického komponování v oblasti akustické nebo elektronické a počítačové hudby (Základy hudební kompozice 1 a 2) a předmětem (Základy teorie kompozice 2).

Literatura

de LEUW, T.: Die Sprache der Musik im 20. Jahrhundert
KOFROŇ, P. - SMOLKA, M.: Grafické partitury a koncepty
Musik-Konzepte Sonderband: Musik der anderen Tradition. Mikroton. Tonwelten

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Přednáška je hromadná.

Způsob a kritéria hodnocení

V letním semestru zkouška.

Jazyk výuky

čeština

Osnovy výuky

1. Utopie vzdálené budoucnosti: Luigi Nono.
2. Architektura zvukových mas: Iannis Xenakis.
3. Netradiční tradice: György Ligeti.
4. Hudba jako pastorační akt: Dieter Schnebel.
5. Od instrumentálního divadla k apokryfním kompozicím: Mauricio Kagel.
6. Na Východě svítá - "Polská škola" (Lutoslawski, Penderecki, Górecki, Sikorski, Szalonek atd.); Edison Denisov, Valentin Silvestrov.
7. Kolik tónů je potřeba? (Minimalistické východisko): La Monte Young, Terry Riley, Steve Reich, Phill Glass, James Tenney, Alvin Lucier, Louis Andriessen, Simeon ten Holt.
8. Nově znamená složitěji - New Complexity: Brian Ferneyhough, James Dillon, Helmut Lachenmann.
9. Nově znamená jednodušeji - New Simplicity and beyond: Cornelius Cardew, Howard Skempton, Laurence Crane, Patrick Morris, Chris Newman, Boudewijn Buckinx.
10. Al gran sole - italské speciality: Bruno Maderna, Luciano Berio, Sylvano Bussotti, Giacinto Scelsi, Salvatore Sciarrino.
11. Budoucnost je v minulosti? Východní perspektiva: Arvo Pärt, Galina Ustvolskaya, Sofia Gubajdulina, Giya Kančeli, Bronius Kutavičius, Rytis Mažulis.
12. Nová teritoria - soudobá hudba Afriky, Asie a Jižní Ameriky.

Cíl

Kurz v rámci meziuniverzitního projektu ESF "Umění a multimedia" zajišťuje HF JAMU.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Kurz v rámci meziuniverzitního projektu ESF "Umění a multimedia" zajišťuje HF JAMU.

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor