Detail předmětu

Současná teorie designu

FaVU-STDESAk. rok: 2021/2022

Cyklus přednášek a seminářů představí vybraná témata z oblasti současné teorie designu s přesahem do dalších oblastí, jako je filozofie, ekologie, antropologie či mediální teorie. Zaměří se na metodologické otázky v designu a možnosti designérské praxe v kontextu současných politických či environmentálních výzev.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

2

Výsledky učení předmětu

Studenti získají základní přehled o aktuálních otázkách teorie designu a komplexních souvislostech oboru. Díky nabytým znalostem budou schopni hlubší kritické reflexe designérské praxe.

Prerekvizity

Základní orientace v současné designérské praxi a znalost anglického jazyka.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Přednášky se seminárními prvky. Přednášková část seznámí účastníky kurzu s jednotlivými tématy z oblasti současné teorie designu. Výklad doplní prezentace studentů věnované vybraným teoretickým textům a společná diskuse.

Způsob a kritéria hodnocení

Zápočet udělený za účast na přednáškách a seminářích a napsání eseje na některé z diskutovaných témat.

Osnovy výuky

1. Co je to "dobrý design"? (uvedení do diskuse nad proměnami kritérii pro určování hodnoty či kvality designu v kontextu současného světa)
2. Design a (ne)udržitelnost (Co je to "udržitelnost"? Lze "vyřešit" ekologickou krizi designem?)
3. Design pro budoucnost (Jak "redesignovat" profesi designéra v době klimatických změn a nestabilní politické situace?)
4. Design pro člověka (Co je to "user-centered design" či "human-centered design" a jaké jsou jejich limity?)
5. Design bez designéra (Jak se proměňuje význam autorství v designu a jaké jsou možnosti participativní designérské praxe?)
6. Design a společenství (Jaké jsou principy "dekoloniálního" přístupu v designu a jak designovat v kontextu konkrétních komunit?)
7. Design jako strategie (Co je to "strategický design" a jaké jsou možnosti působení designéra mimo úzce vymezený kontext designu?)
8. Design a moc (Jaký je vztah designu a politické či ekonomické moci?)
9. Design jako systém (Jaký je vztah materiálních objektů a (zdánlivě) nehmotných systémů?)
10. Design a spekulace (Jak spekulovat a vytvářet alternativní scénáře budoucnosti v kontextu designu?)

Učební cíle

Cílem kurzu je seznámit studenty s aktuální teorií a metodologií designu, podnítit studenty k hlubšímu kontextuálnímu uvažování o designu a kritické reflexi současné designérské praxe či profese designéra.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Povinná docházka. Tolerovány jsou 3 neomluvené absence.

Doporučená literatura

Bratton, B. H. (2016). The stack: On software and sovereignty. Cambridge, MA: MIT press. (EN)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program VUB bakalářský

    obor VU-D , 1 ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-D , 2 ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-D , 3 ročník, letní semestr, povinný
    obor VU-D , 4 ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 1 ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 2 ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 3 ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 4 ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-D , 1 ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-D , 2 ročník, letní semestr, povinný
    obor VU-D , 3 ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-D , 4 ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 1 ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 2 ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 3 ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 4 ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 1 ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 2 ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 3 ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 4 ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 1 ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 2 ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 3 ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 4 ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 1 ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 2 ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 3 ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 4 ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 1 ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 2 ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 3 ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 4 ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 1 ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 2 ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 3 ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 4 ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 1 ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 2 ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 3 ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 4 ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 1 ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 2 ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 3 ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 4 ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 1 ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 2 ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 3 ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 4 ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 1 ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 2 ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 3 ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 4 ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 1 ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 2 ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 3 ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 4 ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-D , 1 ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-D , 2 ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-D , 3 ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-D , 4 ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 1 ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 2 ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 3 ročník, letní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 4 ročník, letní semestr, volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

13 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Seminář

13 hod., povinná

Vyučující / Lektor