Detail předmětu
Umění po roce 2000
FaVU-2U2000-ZAk. rok: 2018/2019
Výuka je tomto předmětu rozdělena rovnoměrně mezi přednášky zaměřené na aktuální témata v současném umění (významné tendence, které se objevily po roce 2000, osobnosti a události a aktuální vývoj v oblasti institucionálního provozu umění) a semináře postavené na studentských referátech věnovaných vybraným umělcům, jejichž tvorba se tematicky dotýká daných okruhů přednášek.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Prerekvizity
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Způsob a kritéria hodnocení
Osnovy výuky
2. „Archivní impuls“ a „historiografický obrat“. Tendence začínající na přelomu tisíciletí, charakteristická postupným posunem od obecného zájmu o téma archivu ke specifickým otázkám historie modernity, k zájmu o ideje a formální postupy avantgardního umění.
N(o)stalgie: umění ze zemí bývalého Východního bloku, které tvoří kulturně specifickou variantu obecnější historiografické tendence v současném umění.
3. Všechno je instalace? Instalace jako estetická kategorie a její subžánry (různé režimy a trendy v oblasti instalace po roce 2000). Teatralita 2.0.
4. Po nových médiích. Od net.artu k post-internetu (a dál?).
5. Návrat objektu – objektově orientovaná ontologie a současné umění; souvislosti mezi současnou filosofií a uměleckou tvorbou; umění a antropocén.
Učební cíle
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Základní literatura
Doporučená literatura
Boris GROYS, Going Public. New York – Berlin: Sternberg Press, 2010. (EN)
Claire BISHOP, Installation Art, London: Tate Publishing, 2011. (EN)
Elena FILIPOVIC – Marieke VAN HAL – Solveig ØVSTEBO (eds.), The Biennial Reader, Hatje Cantz, 2010. (EN)
Jan ZÁLEŠÁK, Minulá budoucnost. Brno – Praha: FaVU VUT v Brně – tranzit, 2013. (CS)
Miwon KWON, One Place After Another. Site-Specific Art and Locational Identity, Cambridge, MA – Londýn: MIT Press 2002 (EN)
Nicolas BOURRIAUD, Postprodukce, Praha: Tranzit, 2004. (CS)
Ondřej HORÁK (ed.), Místa počinu. Praha: Komunikační prostor Školská 28, 2010. (CS)
Paul O’NEILL & Mick WILSON (Eds.), Curating and the Educational Turn. London: Open Editions a De Appel Arts Centre, 2010. (EN)
Václav JANOŠČÍK (ed.), Objekt. Praha: Galerie Kvalitář, 2015. (CS)
Zbyněk BALADRÁN – Vít HAVRÁNEK – Věra KREJČOVÁ (eds.), Atlas transformace. Praha: Tranzit, 2009. (CS)
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program magisterský navazující
obor AIN , 1 ročník, zimní semestr, povinný
obor APD , 1 ročník, zimní semestr, povinný
obor AM1 , 1 ročník, zimní semestr, povinný
obor AKG , 1 ročník, zimní semestr, povinný
obor ATD , 1 ročník, zimní semestr, povinný
obor AS2 , 1 ročník, zimní semestr, povinný
obor AMU , 1 ročník, zimní semestr, povinný
obor AVI , 1 ročník, zimní semestr, povinný
obor AGD2 , 1 ročník, zimní semestr, povinný
obor APE , 1 ročník, zimní semestr, povinný
obor AEN , 1 ročník, zimní semestr, povinný
obor AM2 , 1 ročník, zimní semestr, povinný
obor AS1 , 1 ročník, zimní semestr, povinný
obor AM3 , 1 ročník, zimní semestr, povinný
obor AGD1 , 1 ročník, zimní semestr, povinný
obor AFO , 1 ročník, zimní semestr, povinný