Course detail
School of Imagination 2
FaVU-2PEDK2Acad. year: 2025/2026
Not applicable.
Language of instruction
Czech
Number of ECTS credits
2
Mode of study
Not applicable.
Guarantor
Department
Entry knowledge
Not applicable.
Rules for evaluation and completion of the course
Not applicable.
Aims
Not applicable.
Study aids
Not applicable.
Prerequisites and corequisites
Not applicable.
Basic literature
Čajková, T. (2023). Smysly a vzdělávání. FUTUROPOLIS: Škola emancipace.
Recommended reading
Abram, D. (2013) Kouzlo smyslů: vnímání a jazyk ve více než lidském světě. DharmaGaia. Praha.
Butler, C. H. (2014). The abandonment of art: 1948–1988. New York : Museum of Modern Art.
Čajková, T. (2022) Transformativní vzdělávání jako klíčová odpověď na četné výzvy budoucnosti. NaZemi.
Harding, S. (2016). Animate Earth. Science, Intuition and Gaia. Green Books Ltd.
Rolnik, S. (2017) The Knowing-Body Compass in Curatorial Practices. Theater 1 February 2017; 47 (1): 116–136.
Rosa, H. (2015). Social Acceleration: A New Theory of Modernity. Columbia University Press.
Rosa, H. (2019). Resonance: A Sociology of Our Relationship to the World. Polity.
Weber, A. (2022). Cítí, tedy je. Jakub Hlaváček – MALVERN.
Butler, C. H. (2014). The abandonment of art: 1948–1988. New York : Museum of Modern Art.
Čajková, T. (2022) Transformativní vzdělávání jako klíčová odpověď na četné výzvy budoucnosti. NaZemi.
Harding, S. (2016). Animate Earth. Science, Intuition and Gaia. Green Books Ltd.
Rolnik, S. (2017) The Knowing-Body Compass in Curatorial Practices. Theater 1 February 2017; 47 (1): 116–136.
Rosa, H. (2015). Social Acceleration: A New Theory of Modernity. Columbia University Press.
Rosa, H. (2019). Resonance: A Sociology of Our Relationship to the World. Polity.
Weber, A. (2022). Cítí, tedy je. Jakub Hlaváček – MALVERN.
Classification of course in study plans
- Programme DES_M Master's 1 year of study, summer semester, elective
2 year of study, summer semester, elective
1 year of study, summer semester, elective
2 year of study, summer semester, elective
1 year of study, summer semester, elective
2 year of study, summer semester, elective
1 year of study, summer semester, elective
2 year of study, summer semester, elective - Programme VUM_M Master's 1 year of study, summer semester, elective
2 year of study, summer semester, elective
1 year of study, summer semester, elective
2 year of study, summer semester, elective
1 year of study, summer semester, elective
2 year of study, summer semester, elective
1 year of study, summer semester, elective
2 year of study, summer semester, elective
1 year of study, summer semester, elective
2 year of study, summer semester, elective
1 year of study, summer semester, elective
2 year of study, summer semester, elective
1 year of study, summer semester, elective
2 year of study, summer semester, elective
1 year of study, summer semester, elective
2 year of study, summer semester, elective
1 year of study, summer semester, elective
2 year of study, summer semester, elective
1 year of study, summer semester, elective
2 year of study, summer semester, elective
1 year of study, summer semester, elective
2 year of study, summer semester, elective
1 year of study, summer semester, elective
2 year of study, summer semester, elective
Type of course unit
Seminar
24 hod., compulsory
Teacher / Lecturer
Syllabus
Lekce 1: Systémové myšlení ve vztahu k vlastní socio-kulturní identitě
Lekce 2: Narušování navyklého sebeobrazu a prohlubování sebereflexe / Pásmo narušování vybudovaných identit
Lekce 3: Systémová a kritická perspektiva očima kreativního vzdělávání
Lekce 4: Sociální bubliny / (echo chambers), bezpečí a křehkost
Lekce 5: Vize možných budoucností uměleckých institucí
Lekce 6: Tvorba a její vztah k vědomým a nevědomým procesům
Lekce 7: Zkoumání viditelných a neviditelných koloběhů v nás
Lekce 8: Napojení na různé formy prožívání ve vztahu k času a mimolidským formám bytí / Rozvolňování našeho vztahu k vnímání času
Lekce 2: Narušování navyklého sebeobrazu a prohlubování sebereflexe / Pásmo narušování vybudovaných identit
Lekce 3: Systémová a kritická perspektiva očima kreativního vzdělávání
Lekce 4: Sociální bubliny / (echo chambers), bezpečí a křehkost
Lekce 5: Vize možných budoucností uměleckých institucí
Lekce 6: Tvorba a její vztah k vědomým a nevědomým procesům
Lekce 7: Zkoumání viditelných a neviditelných koloběhů v nás
Lekce 8: Napojení na různé formy prožívání ve vztahu k času a mimolidským formám bytí / Rozvolňování našeho vztahu k vnímání času