Course detail

Image Anthropology

FaVU-1AnObAcad. year: 2023/2024

Not applicable.

Language of instruction

Czech

Number of ECTS credits

3

Mode of study

Not applicable.

Entry knowledge

Not applicable.

Rules for evaluation and completion of the course

Not applicable.

Aims

Not applicable.

Study aids

Not applicable.

Prerequisites and corequisites

Not applicable.

Basic literature

AUMONT, Jacques. Obraz. 2. vyd. Praha: Akademie múzických umění, 2010. 319 s. ISBN: 978-80-7331-165-0. (CS)
BARTLOVÁ, Milena. Skutečná přítomnost. Středověký obraz mezi ikonou a virtuální realitou. 1. vyd. Praha: Argo, 2012. 407 s. ISBN: 978-80-257-0542-1. (CS)
BARTLOVÁ, Milena (ed.). Michael Baxandall. Inteligence obrazu a jazyk dějin umění. Výbor z textů. 1. vyd. Praha: Vysoká škola uměleckoprůmyslová, 2019. 240 s. ISBN: 978-80-87989-37-1. (CS)
BELTING, Hans. Antropologie obrazu. Návrhy vědy o obrazu. 1. vyd. Brno: Books & Pipes, 2021. 278 s. ISBN: 978-80-7485-250-3. (CS)
BERGER, John et al. Způsoby vidění. 1. vyd. Praha: Labyrint, 2016. 150 s. ISBN: 978-80-87260-78-4. (CS)
CARTWRIGHT, Lisa – STURKEN, Marita. Studia vizuální kultury. 1. vyd. Praha: Portál, 2009. 471 s. ISBN: 978-80-7367-556-1. (CS)
COLLINS, Jane Lou – LUTZ, Catherine. Reading National Geographic. 1st ed. Chicago: University of Chicago Press, 1998. 309 p. ISBN. 978-02-2649-724-2. (CS)
ECO, Umberto. Teorie sémiotiky. 3. vyd. Praha: Argo, 2022. 426 s. ISBN: 978-80-257-3745-3. (CS)
EVANS, Jessica – HALL, Stuart – NIXON, Sean. Representation. Cultural Representations and Signifying Practices. 2nd ed. 401 p. London: Sage, 2013. ISBN: 978-18-4920-563-4. (EN)
FILIPOVÁ, Marta – RAMPLEY, Matthew (eds.). Možnosti vizuálních studií. Obrazy, texty, interpretace. 1. vyd. Brno: Společnost pro odbornou literaturu – Barrister & Principal, 2007. 254 s. ISBN: 978-80-87029-26-8. (CS)
FISKE, John. Jak rozumět populární kultuře. 1. vyd. Praha: Akropolis, 2017. 319 s. ISBN: 978-80-7470-190-0. (CS)
FOUCAULT, Michel. Archeologie vědění. 2. vyd. Praha: Herrmann & synové, 2016. 318 s. ISBN: 978-80-87054-43-7. (CS)
GEERTZ, Clifford. The Interpretation of Cultures. 3rd ed. New York: Basic Books, 2017. 576 p. ISBN: 978-04-6509-355-7. (CS)
GOFFMAN, Erving. Všichni hrajeme divadlo. Sebeprezentace v každodenním životě. 2. upr. vyd. Praha: Portál, 2018. 294 s. ISBN: 978-80-262-1342-0. (CS)
GOMBRICH, Ernst Hans. Umění a iluze. Studie o psychologii obrazového znázorňování. 2. vyd. Praha: Argo, 2019. 385 s. ISBN: 978-80-257-3031-7. (CS)
GOODMAN, Nelson. Jazyky umění. Nástin teorie symbolů. 1. vyd. Praha: Academia, 2007. 213 s. ISBN: 978-80-200-1519-8. (CS)
GROENSTEEN, Thierry. Stavba komiksu. 1. vyd. Brno: Host, 2005. 218 s. ISBN: 80-7294-141-0. (CS)
HÁJEK, Václav. Jak rozpoznat odpadkový koš. Eseje o stereotypech ve vizuální kultuře. 1. vyd. Praha: Labyrint, 2011. 148 s. ISBN: 978-80-87260-31-9. (CS)
JAMESON, Fredric. Postmodernismus neboli kulturní logika pozdního kapitalismu. 1. vyd. Praha: Rybka Publishers, 2016. 535 s. ISBN: 978-80-87950-27-2. (CS)
JEWITT, Carey – VAN LEEUWEN, Theo. Handbook of Visual Analysis. 1st. ed. Los Angeles: Sage, 2013. 210 p. ISBN: 978-07-6196-476-6. (CS)
KESNER, Ladislav (ed.). Vizuální teorie. Současné angloamerické myšlení o výtvarných dílech. 2. rozš. vyd. Jinočany: H & H, 2005. 372 s. ISBN: 80-7319-054-0. (CS)
KESNER, Ladislav (ed.). Aby Warburg. Porozumět dějinám umění a kulturní historii. 1. vyd. Brno: Barrister & Principal Publishing, 2017. 151 s. ISBN: 978-80-7485-129-2. (CS)
KESNER, Ladislav – MIKŠ, František (ed.). Gombrich. Porozumět umění a jeho dějinám. 1. vyd. Brno: Barrister & Principal, 2010. 247 s. ISBN: 978-80-87029-57-2. (CS)
KIMMELMAN, Michael. Mistrovské dílo náhody. Ars vitae & vice versa. 1. vyd. Zlín: Kniha Zlin, 2017. 295 s. ISBN: 978-80-7473-520-2. (CS)
KRTILOVÁ, Kateřina – SVATOŇOVÁ, Kateřina (ed.). Mizení. Fenomény, mediální praktiky a techniky na prahu zjevného. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2017. 299 s. ISBN: 978-80-246-3660-3. (CS)
KUKKONEN, Karin – STOCCHETTI, Matteo. Images in Use. Towards the Critical Analysis of Visual Communication. 1st ed. Amsterdam: John Benjamins Pub., 2011. 298 p. ISBN: 978-90-2720-635-0. (CS)
LÉVY, Pierre. Kyberkultura. Zpráva pro Radu Evropy v rámci projektu Nové technologie. Kulturní spolupráce a komunikace. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2000. 229 s. ISBN: 80-246-0109-5. (CS)
-MANOVICH, Lev. Jazyk nových médií. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2018. 378 s. ISBN: 978-80-246-2961-2. (CS)
MCCLOUD, Scott. Jak rozumět komiksu. 1. vyd. Praha: BB/art, 2008. 216 s. ISBN: 978-80-7381-419-9. (CS)
MIKŠ, František. Gombrich. Tajemství obrazu a jazyk umění. Pozvání k dějinám a teorii umění. 4. rouš. vyd. Brno: Books & Pipes, 2021. 397 s. ISBN: 978-80-7485-231-2. (CS)
MIRZOEFF, Nicholas. Úvod do vizuální kultury. 1. vyd. Praha: Academia, 2012. 318 s. ISBN: 978-80-200-1984-4. (CS)
MIRZOEFF, Nicholas. Jak vidět svět. 1. vyd. Praha: ArtMap, 2018. 372 s. ISBN: 978-80-906599-5-7. (CS)
MITCHELL, William John Thomas. Teorie obrazu. Eseje o verbální a vizuální reprezentaci. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2016. 477 s. ISBN: 978-80-2463-202-5. (CS)
PANOFSKY, Erwin. Význam ve výtvarném umění. 3. rev. vyd. Praha: Malvern, 2021. 399 s. ISBN: 978-80-7530-302-8. (CS)
PETŘÍČEK, Miroslav. Myšlení obrazem. Průvodce současným filosofickým myšlením pro středně nepokročilé. 1. vyd. Praha: Herrmann & synové, 2009. 201 s. ISBN: 978-80-87054-18-5. (CS)
SONTAG, Susan. O fotografii. 1. vyd. Praha: Paseka, 2002. 181 s. ISBN: 80-7185-471-9. (CS)

Recommended reading

BARTHES, Roland. Rétorika obrazu. In: CÍSAŘ, Karel (ed.). Co je to fotografie?, s. 51–62. 1. vyd. Praha: Herrmann & synové, 2004. 365 s. ISBN: 80-239-5169-6. (CS)
BARTLOVÁ, Milena – SKŘIVÁNEK, Jan. Obrazy & události. Komentáře ke zdejší vizuální kultuře 2010– 2012. 1. vyd. Praha, Vysoká škola uměleckoprůmyslová, 2012. 147 s. ISBN: 978-80-86863-43-6. (CS)
BAUDRILLARD, Jean. Dokonalý zločin. 1. vyd. Olomouc: Periplum, 2001. 180 s. ISBN: 80-902836-7-5. (CS)
BELTING, Hans. Konec dějin umění. 1. vyd. Praha: Mladá fronta, 2000. 244 s. ISBN: 80-204-0856-8. (CS)
BENJAMIN, Walter. Umělecké dílo ve věku své technické reprodukovatelnosti. In: idem, Dílo a jeho zdroj, s. 17–47. 1. vyd. Praha: Odeon, 1979. 428 s. ISBN: sine. (CS)
BRYSON, Norman – HOLLY, Michael Ann – MOXEY, Keith. Visual Culture. Images and Interpretations. 1st ed. Middletown: Wesleyan University Press, 1994. 429 p. ISBN: 978-08-1956-267-8. (EN)
ČENĚK, David – PORYBNÁ, Tereza (eds.). Vizuální antropologie. Kultura žitá a viděná. 1. vyd. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2010. 332 s. ISBN: 978-80-87378-47-2. (CS)
DIDI-HUBERMAN, Georges. Před časem. 1. vyd. Brno: Společnost pro odbornou literaturu – Barrister & Principal, 2008. 277 s. ISBN: 978-80-87029-41-1. (CS)
ECO, Umberto. Skeptikové a těšitelé. 2. vyd. Praha: Argo, 2006. 367 s. ISBN: 80-7203-706-4. (CS)
ELKINS, James. Visual Studies. A Skeptical Introduction. 1st ed. New York: Routledge, 2003. 230 p. ISBN: 978-04-1596-680-1. (EN)
FLUSSER, Vilém. Za filosofii fotografie. 2. upr. vyd. Praha: Fra, 2013. 103 s. ISBN: 978-80-86603-79-7. (CS)
FREEDBERG, David. The Power of Images . Studies in the History and Theory of Response. 7th ed. Chicago: University of Chicago Press. 534 p. ISBN: 978-02-2626-146-1. (EN)
INGOLD, Tim. Imagining for Real. Essays on Creation, Attention and Correspondence. 1st ed. Abingdon, Oxon: Routledge, 2022. 417 p. ISBN: 978-03-6777-510-0. (EN)
JENKS, Chris. Visual Culture. 1st ed. London: Routledge, 1995. 269 p. ISBN: 978-04-1510-622-1. (EN)
LYNCH, Kevin. Obraz města/The Image of the City. 1. vyd. Praha: Polygon, 2004. 202 s. ISBN: 80-7273-094-0. (CS)
MANGUEL, Alberto. Čtení obrazů. O čem přemýšlíme, když se díváme na umění?. 1. vyd. Brno: Host, 2008. 348 s. ISBN: 978-80-7294-274-9. (CS)
MIETZNER, Ulrike – MYERS, Kevin – PEIM, Nick. Visual History. Images of Education. 1st ed. Oxford: P. Lang, 2005. 268 p. ISBN: 978-30-3910-151-1. (EN)
MITCHELL, William John Thomas. Iconology. Image, Text, Ideology. 1st ed. Chicago: University of Chicago Press, 2010. 226 p. ISBN: 978-02-2653-229-5. (EN)
MITCHELL, William John Thomas. What do Pictures Want? The Lives and Loves of Images. 1st ed. Chicago: University of Chicago Press, 2010. 280 p. ISBN: 978-02-2653-245-5. (EN)
MORPHY, Howard. The Anthropology of Art. A Reader. 1st ed. Malden Mass: Blackwell, 2010. 566 s. ISBN: 978-14-0510-562-0. (EN)
PETRÁŇ, Tomáš. Ecce homo. Esej o vizuální antropologii. 1. vyd. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2011. 305 s. ISBN: 978-80-7395-341-6. (CS)
SMITH, Marquard. Visual Culture Studies. 1st ed. Los Angeles: SAGE, 2008. 239 p. ISBN: 978-14-1292-369-9. (EN)
SONTAG, Susan. Nemoc jako metafora. AIDS a jeho metafory. 1. vyd. Praha: Mladá fronta, 1997. 171 s. ISBN: 80-204-0587-9. (CS)
SONTAG, Susan. S bolestí druhých před očima. 1. vyd. Praha: Paseka, 2011. 113 s. ISBN: 978-80-7432-092-7. (CS)
SVATOŇOVÁ, Kateřina. Odpoutané obrazy. Archeologie českého virtuálního prostoru. 1. vyd. Praha: Academia, 2013. 343 s. ISBN: 978-80-200-2273-8. (CS)
SZTOMPKA, Piotr. Vizuální sociologie. Fotografie jako výzkumná metoda. 1. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 2007. 168 s. ISBN: 978-80-86429-77-9. (CS)
UHDEOVÁ, Jitka – VOJTOVÁ, Jarmila (eds.). Marc Augé. Antropologie současných světů. 1. vyd. Brno: Atlantis, 1999. 127 s. ISBN: 80-7108-154-X. (CS)

Classification of course in study plans

  • Programme VUM_B Bachelor's 3 year of study, summer semester, compulsory-optional

Type of course unit

 

Lecture

16 hod., compulsory

Teacher / Lecturer

Syllabus

  • 1. Co je to obraz? Kulturní a historický význam obrazu. Přehled klíčových pojmů a témat.
  • 2. Narativy „konců dějin umění“ i dílčích uměleckých disciplín. Konec dějin umění v pojetí Hanse Beltinga. Kunstgeschichte (dějiny umění), Kunstwissenschaft (věda o umění), Bildwissenschaft (věda o obrazech), Visual Studies (vizuální studia).
  • 3. Změna paradigmatu zkoumání vizuální kultury: Aby Warburg a Bilderatlas Mnemosyne.
  • 4. Obraz jako sociální a kulturní fenomén. Úloha obrazu v utváření identity a paměti. Politika vizuální reprezentace.
  • 5. Antropologie vidění. Jak vidíme a interpretujeme obrazy? Kulturní faktory ovlivňující vizuální vnímání. Obraz a chápání světa.
  • 6. Obraz, mapa a území. Exkurze do Sbírky starých tisků Moravské zemské knihovny
  • 7. Dějiny obrazu „od pravěku po postmediální éru“. Sociální a kulturní kontexty vytváření a konzumace obrazu. Milena Bartlová a Skutečná přítomnost.
  • 8. Obraz ve službách mocenské reprezentace.
  • 9. Digitální obraz. Technologie ve vztahu k produkci a recepci. Sociální a kulturní důsledky. Síla memu
  • 10. Exkurze: Kunsthistorisches Museum Wien
  • 11. Závěrečné prezentace a diskuse
  • 12. Závěrečné prezentace a diskuse
  • 13. Závěrečné prezentace a diskuse
  • 1. What is an image? The cultural and historical significance of an image. Overview of key concepts and themes.
  • 2. Narratives of the “ends of art history” and sub-disciplines of art. The end of art history as conceived by Hans Belting. Kunstgeschichte (art history), Kunstwissenschaft (art science), Bildwissenschaft (image science), Visual Studies.
  • 3. A paradigm shift in the study of visual culture: Aby Warburg and Bilderatlas Mnemosyne.
  • 4. The image as a social and cultural phenomenon. The role of the image in the formation of identity and memory. The politics of visual representation.
  • 5. Anthropology of vision. How do we see and interpret images? Cultural factors influencing visual perception. Image and understanding of the world.
  • 6. Image, map and territory. Excursion to the Collection of Manuscripts and Early Printed Books of the Moravian Library in Brno
  • 7. The history of the image “from prehistory to the post-medieval era”. Social and cultural contexts of image creation and consumption. Milena Bartlová and The Real Presence.
  • 8. The image in the service of power representation.
  • 9. The digital image. Technology in relation to production and reception. Social and cultural implications. The power of the meme
  • 10. Excursion: Kunsthistorisches Museum Wien
  • 11. Final presentations and discussions
  • 12. Final presentations and discussions
  • 13. Final presentations and discussions

 

Seminar

8 hod., compulsory

Teacher / Lecturer